August 27, 2010

Pecah Cermin Kereta, Bukan Sekadar Mencuri Biasa ?

Surau Al-Mawaddah, Bukit Mutiara, BBB, 16 Ramadhan = 26 Ogos (Khamis):

Sebelum tiba ke Surau Al-Mawaddah, Bukit Mutiara, Bandar Baru Bangi di atas, ADNS Bangi dihubungi Saudara Azizi jam 5.30 petang, bahawa beliau dapat ikuti program pada petang ke malam hari ini. Tengahari tadi ADNS hubungi beliau, sama ada dapat bersama petang nanti, jika tak dapat tak mengapa, ADNS bersedia pergi bersendirian. Jawapan petang ini beliau boleh ikut.

Jam 6.00 petang beliau telah tiba dan kami bertolak ke Sekolah Agama Bandar Seri Putera dengan dua tujuan. Pertama mau serahkan cek peruntukan membuat tangga batu naik ke pondok pengawal pintu masuk ke Sekolah. Kedua menyertai berbuka dan baca yasin mendoakan murid-murid diberi hidayah dan terang hati di dalam menghadapi peperiksaan sijil SRA dan UPSR yang bakal dihadapi mereka. Tiba kami agak awal, kami meninjau tangga disertai Guru Besar dan Setiausaha dan merakam foto sebelum bergerak ke kantin untuk berbuka. Ustaz Khairul Amri Jamian Guru Besar memberi tahu. `Sekarang murid-murid SRA darjah 6, sedang menghadapi peperiksaan percubaan. Peperiksaan percubaan juga serentak dengan Ujian Darjah 6 Sekolah Kebangsaan. Semalam hanya 5 enam orang saja yang tak datang, kerana mereka lebih beri tumpuan pada ujian percubaan UPSR daripada Peperiksaan SRA. Hari ini tak hadir meningkat kepada 30 orang dari jumlah 93 orang yang bakal ambil peperiksaan SRA.``

ADNS melahirkan pendapat, seboleh-bolehnya elak dari berlaku pertembungan peperiksaan SRA dan UPSR serentak baik pada peringkaan Ujian Percubaan, apalagi bagi ujian sebenar, supaya murid-murid boleh beri tumpuan dan tidak tertekan. Selepas itu kami membaca Yasin beramai-ramai di kantin sebelum berbuka. Sebelum menyerahkan cek ADNS bercakap ringkas mengingatkan murid-murid. Ini adalah kali pertama murid-murid Sekolah ini menghadapi Peperiksaan SRA. ADNS mau murid-murid bersungguh-sungguh belajar dan membuat rekod, bahawa kali pertama ramai murid-murid mencapai keputusan Mumtaz dan menjadi keputusan SRA terbaik di DNS Bangi. Ini akan menjadi teladan bagi murid-murid yang lain pada masa hadapan. ADNS Bangi berjanji, jika pelajar ramai mumtaz, ADNS Bangi akan menyampaikan hadiah-hadiah utama sebagai insentif. Selepas menyampaikan cek diterima oleh Timbalan Pengerusi PIBG Encik Iqbal (Pengerusi En. Lokman tidak dapat hadir, ada tugas di Johor), kami berbuka dan solat maghrib. Walau bagaimana kami tak dapat sertai solat hajat yang akan diadakan selepas sembahyang Isyak sebelum menunaikan tarawih di surau Sekolah, kerana ada program di tempat lain.

Kami bertolak ke Surau Mawaddah di Bukit Mutiara, Seksyen 2, BBB dan tiba sebelum Isyak dan sempat menemui Haji Kamarul Hisham Timbalan Pengerusi Surau (Dato` Othman Desa, Pengerusi tak dapat hadir kerana ke Kedah)),juga menemui Tuan Khairubi Imam Surau. Mereka mengucapkan terima kasih di atas kehadiran ADNS Bangi.
Kami bersembahyang Isyak dengan Imam jemputan dari USIM (pelajar), sebelum sembahyang tarawih ADNS dijemput menyampaikan sepatah dua kata. ADNS berterima kasih di atas kesudian menerima hadir ADNS Bangi bersukacita bersama dengan para jamaah dan berharap mulai malam Nuzulul Qur`an ini kita mempertingkatkan ibadat, banyak membaca Quran dan bersadaqah dan berdoa supaya Allah menerima amalan. Sembahyang tarawih diimami oleh Imam Jemputan dari USIM sebanyak 20 rakaat. Siap tunai tarawih jam 11.00 dan kemudian menyerahkan cek kepada Timbalan Pengerusi Tuan Hj. Kamarul Hisham.

Pada masa berbual-bual sambil minum di meja bahagian belakang surau, kami bercakap-cakap sambil memperkenalkan Ustaz Shafie Ngah yang turut hadir kepada penduduk. Ada penduduk maklumkan perkara yang tak pernah terjadi sebelum ini menurut penduduk, ``Dua buah kereta diparking sebelah kanan dipecah pencuri.`` Kami bercakap kemungkinan pencuri mengekori mereka sebelumnya dan membuat pengecaman ada sesuatu yang berharga boleh didapati.``. Kami kesal di atas peristiwa itu dan oleh kerana masa melebihi jam 11.00 malam kami memohon diri dari Imam dan Timbalan Pengerusi.
Bila kami hendak bertolak, saudara Azizi mendapati dan mengingatkan ADNS bahawa kereta kami juga dipecah cermin kiri belakang. Saudara Azizi meninggalkan beg galasnya di atas kusyen di belakang. Di dalam beg galasnya dompet dan alat-alat computer – disc. Setelah membuat kepastian dihadapan rumah ADNS yang hilang ialah Disc dan sekeping wang RM50/= yang diambil dari dalam beg saudara Azizi. Kad Pengenalan, kad kredit dan lain-lain tidak diambil. Menurut Saudara Azizi, dia tidak sayang pada duit, tapi disc yang banyak gambar-gambat dimuat di dalamnya.

Terpikir di dalam kepalaku, kemungkinan kami diekori dan memang sengaja pencuri yang diarah pihak tertentu dapatkan disc itu bagi tujuan politik ! Manalah tau mungkin ada gambar-gambar boleh digunakan bagi tujuan politik, terutama dalam pilihanraya ? Bukankah Y.A.B Menteri Besar Selangor dipasang di dalam bilik Pejabatnya alat perakam ?

Sekian.

1 comment:

  1. buat pengetahuan, ni semua dah lama berlaku kat bnagi, dan dah berapa ratus polis report dah pasal kejadian ni kat bnagi....tp polis tak baut apa2 pun....polis siap boleh tanya balik " sapa suruh ko letak barang2 berharga especially laptop dalam kereta!"...
    polis tau ada sendikit kat bangi tp sampai sekarang sendikit tu masih bebas dan sesuka hati merompak...tp polis msia ni buat bodoh jer....
    aku telah mnjadi mangsa sendikit ni dgn kerugian hampir RM8k!!!
    inilah pemimpin 1Malaysia...apa2pun rakyat yg menderita...

    ReplyDelete