December 18, 2013

Rabi`ah Al-`Adawiyah Pencetus Cinta Ilahi Kesufian

-->
BBB, 14 Safar 1435 = 17 Disember 2013 (Selasa):

Rabi`ah al-`Adawiyah dianggap tokoh sufi (muslimah) terawal mencetuskan `Cinta Ilahi` yang tendensi Cinta Ilahi memang menjadi arah kesufian. Pada peringkat awal `Cinta Ilahi` sebagaimana yang dicetus Rabi`ah al-`Adawiyyah tidak dikukuhkan dengan sebarang doktrin. Cintanya kerana Allah semata-mata. Konsep Cinta Ilahi ini kemudian diolah oleh tokoh-tokoh sufi yang hadir kemudian dengan pendekatan, bahkan dengan doktrin masing-masing.

Pensejarahan tentang Rabi`ah agak kabur, watak beliau lebih bersifat dilegendakan dengan cerita-cerita berbagai yang memperkukuhkan watak kesufiannya. Di dalam perkembangan tasawuf dan kelahiran tokoh-tokoh, maka kita dapati Rabi`ah sebagai tokoh sufi wanita sufi terawal menonjol, sedang tokoh-tokoh sufi umumnya dari kalangan lelaki.

Rabi`ah al-`Adawiyah binti Ismail anak keempat (semua perempuan) dari satu keluarga miskin di pinggir kota Basrah. Digambarkan pada masa kelahirannya tiada peralatan sempurna hatta untuk membalut sianak melainkan dengan kain buruk ! (Nama Rabi`ah sempena dia anak keempat). Ada mimpi-mimpi yang dialami oleh orang Tua Rabi`h yang menandakan kemungkinan masa depan Rabi`ah. Dia terdidik dalam suasana keislaman yang kuat beribadah dan mendalami al-Qur`an dan ilmu-ilmu keislaman.

Dugaan yang dihadapi Rabi`ah dan adik beradiknya ialah kematian ayah dan berlakunya kemarau panjang yang menyempitkan hidup mereka. Banyak berlaku jenayah. Rabi`ah yang terpaksa keluar mencari rezeki jadi mangsa penculikan dan dijual dengan harga enam dirham dan menjadi hamba. Sebagai hamba beliau dilayan secara buruk oleh tuannya. Dalam kehidupan tertekan dan terseksa setiap masa terluang dia tidak lepas dari ibadat dan zikir. Di antara malam-malam yang dilalui pada satu malam tatkala Rabi`ah dalam zikir-munajat, solat dan hajat, rintih dan damba, maka suara zikir dan tabhil Rabi`ah didengar tuannya yang menariknya mengintai apa yang dilakukan Rabi`ah. Si Tuan terkejut, tergamam dan terpegun melihat perempuan kurus yang tenggelam dalam ibadat, zikir dan tabhil itu dilingkungi pergerakan cahaya. Suasana menyedarkan tuannya yang selama ini melakukan kekasaran dan layanan secara hamba sahaya.

Keesokan hari Tuan Rabi`ah memanggil bagi menemuinya dan memberi tawaran untuk pergi secara merdeka, atau merdeka dan terus tinggal bersama sebagai satu keluarga bersama keluarga tuannya. Setelah terdiam panjang, Rabiah mengucap terima kasih dan memilih untuk merdeka dan keluar dari kediaman tuan itu. Rabi`ah kemudiannya bergerak dalam kumpulan kalangan nussak dan ahli ibadat, bertasbih dan bertahmid dengan ungkapan-ungkapan kerohanian yang halus dan dalam yang menarik khalayak mengkagumi dan berguru dengannya. Akhirnya Rabi`ah al-Adawiyyah yang berketurunan dari Bani `Adiyy yang dinisbahkan kepada namanya menjadi terkenal dengan pengucapan dan pengajaran tasawuf, lantas rumah Rabi`ah menjadi tumpuan pengajian para ulama, terutama kalangan sufi.

Rabi`ah mengajar khalayak aspek kerohanian bersama dengan teladan dibawanya sendiri. Jiwanya tepu dengan cinta Ilahi sehingga tidak ada ruang untuk diisi dengan yang lain. Sebagai seorang wanita, bukan tidak ada pihak pembesar dan pemuka yang meminang beliau, tetapi ditolak dengan baik. Kecintaannya semata terhadap Ilahi

Tidak banyak ungkapan-ungkapan Rabi`ah al-Adawiyyah yang dirakam untuk panduan dan renungan. Antara yang dikaitkan dengannya beliau mengucapkan:

Alangkah sedihnya perasaan yang dilamun cinta
Hatinya mengelepar menahan dahaga rindu
Cinta digenggam walau apa pun yang berlaku
Kalau terputus, ia sambung dan pertautkan
Liku-liku cinta terkadang bertemu syurga
Menikmati pertemuan indah dan abadi
Tapi tidak jarang bertembung neraka
Dalam pertarungan yang tiada berpantai.

(Abdul Mun`im Qindil, Rabi`atul Adawiyah Dan Cinta, (Alihbahasa Mohd. Sofyan Amrullah & Mhd. Royhan Hasbullah, Pustaka Syuhada, Sentul Ulu, Kuala Lumpur, 1991: 158).

Rabi`ah pernah ditanya tentang pembawaan dirinya bersama teman dan khalayak dengan cinta Ilahinya. Dia menjawab:

Gelas khamar dan kawan-kawan berjumlah tiga
Aku yang tergila-gila dengan cinta adalah keempat
Gelas keseronokan dan kesenangan dibahagi-bahagi
Orang yang menuang khamar berterusan sepanjang zaman
Aku melihat tapi hanya sekadar melihat
Dalam kebersamaan aku tidak hadir
Wahai orang yang mencerca dan mengejekku !
Aku cinta kebaikan-Nya
Sudah sekian lama aku berkorban
Menambah ketergantunganku pada-Nya
Tidak terhingga berapa banyak air mataku tumpah
Tapi air mata tidak menjanjikan darjat mulia
Pertemuan yang berkesinambungan belum lestari
Aku menangis dan tidak tidur-tidur
Mataku bengkak dan jasadku lemah
Demi Allah, hai pengejek, aku tak mendengarmu.

(`Abdul Mun`im Qandil, Rabi`atul Adawiyah Dan Cinta, 1991: 159-160).

Rabi`ah walaupun sebok melayan tamu yang mendatangi rumahnya kerana belajar, lahir dia bersama mereka, tapi hatinya adalah dengan `Cinta Ilahinya. Kata puisi dalam Puncak Rindu:

Rabi`ah Dan Cinta Ilahinya

Di rumah cinta
Dia bersama maksyuknya di dalam
Setia sepanjang
Sedang pintu kemungkinan
Terbuka luas
Untuk sesiapa bertandang.

(Puncak Rindu, 2013: 24).

Cinta Rabi`ah adalah cinta Ilahi semata-mata. Baginya sebarang kebaikan dan amalan bukan untuk ganjaran. Ibadat kita seharusnya bukan kerana untuk mendapat pahala dan ganjaran, tetapi seharusnya kerana cinta semata-mata. Dalam satu legenda mengenainya dikatakan dia menempelak orang yang berbakti kepada Allah kerana mau mendapat ganjaran dari-Nya – bukan kerana ikhlas dan cinta Ilahi, demikian menjauhi larangan juga kerana mendapat balasan diselamat dari neraka – seharusnya tidak mengharap balasan dari perbuatan dilakukan. Ianya seharusnya kerana cinta kepada Allah semata-mata. Dia menempelak amalan kerana mendapat balasan yang diungkapan dalam puisi sebagaimana berikut:

Kelmarin siangnya
Dia keluar ke ruang terbuka
Dengan setimba air sebuah pelita
Sedang mereka kehairanan
Disiramnya neraka padam
Dicucuhnya syurga menjulang
Ia sekadar mengingatkan
Dengan cinta
Janganlah mengharapkan ganjaran.

Bangi,
Oktober 1991.

(Puncak Rindu, 2013: 24).

Sekian.

No comments:

Post a Comment