December 20, 2013

Yang Fana Dan Abadi

-->
BBB, 16 Safar 1435 = 19 Disember 2013 (Khamis):

Termasuk puisi di bawah kesufian ialah puisi berjudul, ``Mengerti Sekelumit Makna Abadi`. Tema puisi ini membicarakan soal  `Yang Abadi`, iaitu Allah Subhanahu wa Ta`ala yang pada-Nya segala sifat `kesempurnaan` dan `hamba` yang padanya sifat `kefanaan` yang sifat kesempurnaan pada Allah begitu banyak, demikian pada hamba yang sifat kefanaan padanya begitu banyak pula, antaranya `lemah`. Lantas apa yang dingini dalam pelayaran hidup ini ? Kata puisi pendek itu:

Mengerti Sekelumit Makna Abadi

Seumur diri
Ke titik itu
Sukar mencari.

(Puncak Rindu, 2013: 53).

Apa yang dicari dan ditujui seumur hayatnya,  agar tiba pada peringkat dicari – yang diungkapkan `Ke titik itu` sebagai nilai abadi, tetapi dikatakan pelabuhan dituju itu `sukar mencari`.

Di dalam kehidupan terlalu banyak perkara yang lumrah dicari seperti kekuasaan, kekayaan, kemasyhuran, pangkat dan berbagai-bagai lagi. Tetapi isyarat dari ungkapan berikutnya boleh merapatkan dengan apa yang dimaksud dicari. Kata puisi:

Kelana yang menyendiri
Di gurun fikir
Belum tentu menemui

(Puncak Rindu, 2013: 53).

Persoalan yang berkait dengan fikir dan pencarian, terutamanya ialah ilmu. Ilmu adalah sifat Allah. Keilmuan adalah miliknya. Manusia memang dituntut mencari ilmu. Banyak ayat Qur`an dan Hadith yang menggalak manusia menuntut dan mencari ilmu. Apa yang dicapai manusia adalah sekelumit atau setitis dari ilmu Tuhan yang tidak terpermenai banyaknya. Pun begitu bagi individu banyak kekangan bagi menguasai ilmu, misalnya kemampuan akal pada dirinya, batas waktu kehidupan dan keilmuan yang begitu banyak untuk dikuasai baik oleh individu, bahkan manusia keseluruhan. Bagi individu lumrahnya berakhir hayat sebelum matang, bagi masyarakat masih dan terus menghadapi cabaran bagi membina peradaban dan tamadun. Dengan ilmu membantu individu berfikir menjadi pemikir, ilmuan, filosof dan pujangga, tetapi sekelumit dari mereka yang mencapai dan diterima serta diiktiraf sebagai pemikir dan ilmuan, tetapi jarang dan sukar sebagai filosof dan pujangga.

Pengkelanaan juga merupakan watas yang dijalani oleh ahli rohani membersih diri dalam mencari keheningan dan ketenangan menghadapi Rabbul Jalil yang boleh membuka rahsia-rahsia kerohanian, tetapi sebagaimana jalan keilmuan begitu juga kerohanian, bahkan lebih banyak cabaran. Hakikat sebenarnya pencarian amat sukar tiba pada peringkat kematangan dan jadilah mereka terus berada di dalam pengkelanaan.

Sesungguhnya bidang keilmuan dan kerohanian adalah keindahan tertinggi yang membahagiakan. Tetapi ianya adalah peringkat tertinggi. Apa yang dihadapi oleh masyarakat banyak keinginan memerdekakan dan membahagiakan pada tahap fizikal dari ancaman kelaparan, tiada tempat lindungan dan tiadanya keselamatan. Ancaman ini lebih banyak diakibatkan oleh kekerasan hati oleh pihak maukan kuasa, dengan itu terjadilah rampasan kuasa di luar etika kemanusiaan, peperangan, pembunuhan dan ancaman keselamatan. Lantaran itu dilihat individu manusia mangsa keadaan dan ketamakan kekuasaan dan keseluruhan manusia sebagai dalam kapal yang terkapai di dalam gelombang yang sukar menuju pelabuhan lantaran pengemudi kapal dunia juga terus bercakaran. Para ilmuan, pemikir dan rohaniawan tenggelam di dalam kekecohan, bahkan tidak dipedulikan lantaran kekuasaan. Tidak ada kesatuan penujuan – sudah tentu bukan saja sukar, tetapi tiada penemuan.

Puisi pendek diakhiri dengan ungkapan:

Ia bukan pencarian
Tapi pemberian
Maha Tinggi.

Bandar Baru Bangi,
1.3.1986.

Apa yang sepatutnya bagi pelayaran hidup manusia menyedari tentang kefanaan dan kelemahan dan berpandukan kepada kesatuan Nilai Abadi dari pihak Tertinggi sebagai pemberian – antaranya penemuan ilmuan dan rohaniawan yang sesuai dengan kemanusiaan, nilai peradaban dan ketamadunan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment