December 5, 2009

Penduduk Sungai Jelok Perlu Sekolah Agama Lebih Sempurna

Sungai Jelok, 18 Zulkaedah = 5 Disember (Jumaat):

Satu pertemuan di kalangan penduduk Taman Maju, Sungai Jelok Kajang diadakan di Balai Raya di sini petang ini bagi memberi taklimat dan dialog. Hadir ialah YB Dr. Che Rusli Che Mat, Ahli Parlimen Hulu Langat, YB. Dr. Shafie Abu Bakar, Pembantu Exco Hal Ehwal Islam dan Adat-Adat Melayu yang juga ADUN Bangi, Encik Nizam bin Sahari, Pengarah Jabatan Perancangan Pembangunan MPKj, Prof. Madya Dr. Anizan bt. Isahak, ahli MPKj setempat, Puan Roslina dari Pejabat Tanah Hulu Langat, Ustaz Bong dari PAID, Hulu Langat dan lebih kurang 150 orang penduduk yang memenuhi balai raya. Pertemuan ini adalah untuk mendapatkan pandangan penduduk berhubung dengan cadangan mendirikan sekolah agama Kafa Integrasi Hidayatul Iman di atas tapak 0.83 ekar di Taman Maju yang telah diluluskan oleh Dato' Menteri Besar Selangor (Surat makluman dari Pej. Daerah/Tanah 18 Sept. 2008) dan sudah mempunyai peruntukan. Namun terdapat bantahan sebahagian dari penduduk kerana mereka tidak mahu tanah rekreasi digunakan, kerana bimbang akan berlaku kesesakan dan pencemaran. Beberapa orang dari pihak pembantah telah bercakap dengan beberapa lagi dari pihak penyokong dalam suasana yang terkawal dan teratur.

~Sesi Dialog bersama Penduduk Sg. Jelok~

~Penduduk menyuarakan pendapat dalam sesi dialog~

Hasil dari dialog, menurut En. Nizam pihak MPKj akan mencadangkan agar taman rekreasi tidak disentuh, sebaliknya tapak akan dianjak kepada kawasan kosong yang kini masih semak samun. Hasil dari lawatan ADUN Bangi ke lokasi tapak yang bakal didirikan sekolah, kebimbangan penduduk berlaku kesesakan dan pencemaran tidak akan timbul, kerana sekolah berkenaan telah wujud di sini sejak 2003 di empat lokasi berlainan yang disewa dari premis kediaman. Selama ini tidak timbul soal kesesakan dan pencemaran. Apa yang diharapkan dengan terdirinya bangunan baru dapat disatukan tempat belajar, mengurangkan kesesakan, gangguan dan melicinkan pengurusan.

Dari perhatian ADUN premis-premis yang disewa sekarang amatlah daif dan tidak sesuai dari segi keselamatan dan keselesaan sebagai kelas sekolah. Tindakan JAIS, Pejabat Tanah dan MPKj meluluskan pembinaan sekolah di atas tapak baru amatlah bersesuaian, malah dari pemerhatian ADUN, tapak baru adalah berjauhan dari kawasan perumahan dan terasing, tetapi cuma terdapat sederet rumah saja tidak jauh dari tapak berkenaan. Ini bererti tidak mengganggu, dari segi lalulintas (jalan akan dilebarkan kelak) dan tidak mencemarkan dari segi bunyi. Bahkan tempat yang sunyi dan terasing ini akan hidup dan makmur dengan mendirikan sekolah agama di sini.


Info Sekolah Kafa Integrasi Hidayatul Iman

~Bergambar bersama Organisasi Sekolah KAFA~

Tidak ada sekolah agama di sini (Taman Maju) dan kawasan Sungai Jelok. Ini adalah satu-satunya sekolah agama yang didirikan di sini. Terdirinya sekolah agama Kafa adalah daripada kesedaran masyarakat di sini akan perlunya pendidikan agama kepada anak-anak mereka. Usaha gigih antaranya dilakukan oleh Ustaz Salim bin Abdullah sebagai Ketua Guru di sekolah ini serta AJK dan penduduk. Beliau adalah seorang `Muslim Converted` dan bekas tentera yang menghuni di sini. Beliau dan AJK serta penduduk mendirikan sekolah kafa ini pada tahun 2003 yang pada asalnya menumpang di surau berdekatan. Berikutan dari penambahan murid-murid terpaksa disewa beberapa premis di empat lokasi berlainan yang disifatkan uzur dan tidak bersesuaian.

Sekolah ini kini mempunyai 300 orang murid dengan 12 kelas. Pihak JAIS membantu dengan menghantar seramai 15 orang guru. Sekolah terpaksa mengeluarkan peruntukan sebanyak RM2,100 sebulan bagi sewa bangunan. Kewangan dari yuran murid-murid sebanyak RM25/= sebulan sebenarnya tidak mencukupi bagi membayar sewa dan pentadbiran. Kita dimaklumi terdapat hamba-hamba Allah yang ikhlas mengeluarkan peruntukan bagi mengatasi masalah kewangan yang dihadapi oleh pihak sekolah.

Sekolah ini walaupun dalam keadaan daif merupakan antara 6 sekolah kafa terbaik di Hulu Langat yang semuanya berjumlah 61 buah di Hulu Langat. Pada tahun 2008, sekolah ini berada di tempat kedua di Hulu Langat dalam pencapaiannya dan Ketua Gurunya Ustaz Salim dinobatkan sebagai Guru Cemerlang.

~Pengetua sekolah ketika memenangi Anugerah Guru Cemerlang~

Pada tahun 2009 ini, empat orang dari murid sekolah ini mendapat keputusan mumtaz. Jika di dalam keadaan daif dan uzur sekolah ini mampu mencapai kemajuan cemerlang, kita percaya dengan pembinaan bangunan baru sekolah yang berdaya maju ini insyaAllah akan lebih maju dan cemerlang dan memberi manfaat kepada semua pihak.

~Melawat Cadangan Tapak Projek~
Sekian.

1 comment:

  1. Nama:Teddy Liza
    status perkawinan: janda
    jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
    tempat tinggal saya:. Palangkaraya
    email ku:::teddyliza2020@gmail.com
    kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
    tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

    Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

    Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
    E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

    ReplyDelete