July 5, 2014

Tapak Masjid Di Seksyen Satu BBB Wujud Sejak BBB Dibuka, Tiada Usaha Serius Bangunkan Tapak

-->
BBB, 06 Ramadhan 1435 = 04 Julai 2014 (Jumaat):

Dari segi pendekatan Takmilah menggunakan elemen sejarah, termasuk biografi sama ada pada pengarang, pencipta, pada bahan atau hasil dan juga pada khalayak, bahkan pada semua skima dalam takmilah akan dapat membantu menerangkan persoalan yang dibicarakan dan mengukuhkan konsep Takmilah yang digunakan dalam pendekatan. Sejarah bukan saja menjelaskan, tetapi memberikan kedudukan istimewa bahan yang berkaitan dengan persoalan yang dibicarakan dan ianya dilihat semakin purba di dalam pandangan dan makin tinggi dalam penilaian. Contoh Masjid Kampung Laut, Nilam Puri antara masjid tertua di Kelantan dan Masjid Tuk Tuan di Kemaman antara masjid tertua di Terengganu begitu istimewa di dalam sejarah berhubung dengan masjid dan seni bina. (Kedua-dua berbumbung tiga tingkat bagi atap) (Othman Mohd. Yatim, Warisan Kesenian Dalam Tamadun Islam, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1989: 30).


Di dalam konteks di atas, pendekatan sejarah bagi Masjid Al-Umm yang sebelumnya ialah Surau Al-Umm digunakan. Tapak bagi Masjid BBB di atas lot 5117 Jalan 1/4A, Seksyen 1, 43650 BBB telah sedia wujud sejak plan pembangunan BBB dimulakan. BBB boleh disifatkan sebagai saudara kembar bagi UKM. Bila tapak UKM dikenalpasti pada tahun 1972 dan pecah tanah dilakukan oleh Y.A.B Tun Razak Perdana Menteri Malaysia yang juga Canselor Pertama UKM pada tahun 1973 dan pembangunan dimulakan, maka kawasan BBB mula dibangunkan pada tahun 1975 dengan jangkaan BBB menjadi pemangkin bagi kemajuan UKM.

Pembangunan di BBB bermula di kawasan yang kini dikenali dengan Seksyen Satu. Kawasan terletak di dalam lingkungan lembah banjaran Bukit Bangi. Pada peringkat permulaan perumahan dibangunkan adalah sebanyak 120 buah rumah yang terdiri dari 40 buah semi D (Tapak masjid bersebelahan sebelah kiri rumah semi D), 36 buah rumah teres dua tingkat – sebanyak 2 baris dan selebihnya rumah teres satu tingkat type A & B. Kesemuanya merupakan perumahan terawal yang merupakan sebahagian dari Seksyen Satu BBB. Pada peringkat permulaan BBB dihuni – penerimaan kunci pada 30 November 1977, soal keperluan kepada surau, lebih-lebih lagi masjid tidak timbul, kerana tidak begitu ramai penghuni mendiami BBB hingga ke akhir tahun 1977 berkenaan. Solat Jumaat pada peringkat permulaan secara lebih selesa ialah ke Masjid Kajang. Namun begitu solat Jumaat di UKM diadakan pada peringkat permulaan secara berpidah-pindah tempat dari hadapan anjung bangunan Pentadbiran UKM ke ruang legar tepi kantin UKM bersebelahan kedai buku UKM dan Perpustakaan Tun Seri Lanang sebelum siapnya bangunan Masjid UKM (siap 16 April 1982).


Namun pada awal 1978 keperluan kepada surau di BBB terasa, pada peringkat permulaan solat berjamaah diadakan dari rumah ke rumah, misalnya pada 19 April 1978 diadakan usrah di rumah Penulis dihadiri Tuan Haji Ya`kob, saudara Mohd. Kassim, En. Banhawi, En. Yusof dan Encik Salleh (Tuan Haji Omar Jaafar sebagai Ketua tidak hadir kerana uzur). Rumah Penulis mendapat beberapa kali giliran. Usrah diadakan secara mingguan, bergilir-gilir dari rumah ke rumah dari masa ke masa. Usaha bagi mendapatkan surau berlaku berikut dari awal tahun 1978 mulai ada jawatankuasa kebajikan. Jawatankuasa diadakan bertujuan untuk menguruskan soal aduan rumah yang baru dimiliki seperti retak, bocor, soal perparitan, air, api dan sebagainya. Ini membawa kepada tertubuhnya Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi melalui mesyuarat pada 4 Februari 1978 bertempat di Kedai 1 Tingkat Jalan 1/1A BBB. YDP yang dilantik ialah Tuan Haji Omar Jaafar dengan Setiausahanya ialah Tuan Haji Salleh Kassim. Tuan Haji Omar ialah Pegawai Tadbir bahagian Pembangunan di UKM dan beliau adalah Ahli Majlis Daerah Hulu Langat (MDHL) sebelum dinaik taraf kepada MPKj. Antara kegiatan ialah mengadakan Majlis  Kesyukuran Penduduk BBB dengan menjemput Timbalan Menteri Besar Selangor pada masa itu, iaitu Dato` Ahmad Razali (Adun Dengkel) dan Naib Canselor UKM dan juga sambutan Maulid al-Rasul pada Sabtu malam 4 Mac 1978.

Perlu disebutkan dengan kedudukan Tuan Haji Omar Jaafar selaku Timbalan Pendaftar UKM dan mewakili UKM dan juga BBB selaku Ahli Majlis Daerah Hulu Langat beliau mempunyai pengaruh dan beliau juga ahli usrah yang kami adakan secara mingguan dari rumah ke rumah untuk tujuan berjamaah, kerana ketiadaan surau, maka beliau yang juga selaku YDP Persatuan Penduduk BBB yang pertama dilantik beliau telah berusaha mendapatkan sebuah rumah kosong PKNS di BBB bagi dijadikan surau. Permohonan beliau atas nama Persatuan Penduduk BBB diberi perhatian. Sebuah rumah semi D beralamat No. 6 Jalan 1/3G telah diberi kepada penduduk BBB sebagai surau.


Pemberian surau ini selepas lebih kurang setahun dari perpindahan penghuni awal Bandar Baru Bangi (30 November 1977 – terima kunci) dan pemberian ini juga sempena hampir tibanya bulan 1 Ramadhan 1398 (6 Ogos 1978). Maka sempena menyambut 1 Ramadhan 1398, maka penduduk BBB yang terdiri dari 120 buah rumah itu sebahagian dari mereka turun bergotong royong membersih surau dalam dan luar pada 5 Ogos 1978 yang esoknya (6  Ogos 1978 = 01 Ramadhan 1398) ialah permulaan berpuasa. Bayangkan betapa gembiranya kami penduduk BBB yang sudah hampir setahun menghuni di BBB tidak mempunyai surau dan terpaksa berjamaah secara berusrah, mendapat sebuah surau yang agak istimewa – sebuah rumah semi D yang pada masa itu berharga RM70 ribu. Mulai dari 01 Ramadhan 1398 itu berkumandanglah azan di BBB hingga kini. Surau itu diberi nama Surau Al-Umm bermaksud `Ibu` atau `Induk` lantaran ini adalah surau pertama bagi penduduk BBB.


Hingga ke masa itu walaupun diketahui sudah ada tapak untuk masjid belum timbul cadangan untuk membangunkan masjid di Seksyen Satu BBB. Penduduk umumnya menggunakan Masjid UKM untuk bersolat Jumaat, khususnya selepas terbina dan siapnya Masjid UKM (16 April 1982).  Keadaan ini berterusan sehingga tahun 2000, iaitu apabila BBB mempunyai Masjid sendiri (Masjid Al-Hasanah).

Sekian.

No comments:

Post a Comment