October 13, 2014

Pertandingan Bola Sepak Antara Sambutan Jubli Perak Muzium Sultan Alam Shah PADAT: Menyampaikan Hadiah


Shah Alam , 16 Zulhijah 1435 = 11 Oktober 2014 (Sabtu):
Muzium baru Selangor menggantikan Muzium Negara yang berasal di Negeri  Selangor didirikan di Shah Alam  dan rasmi dibuka pada 2  September 1989  oleh Al-Marhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah. Nama muzium ini ialah Muzium Sultan Alam Shah mengambil  sempena nama Al-Marhum  Sultan Hishamuddin Alam Shah Ibn Al-Marhum Sultan  Alaeddin Sulaiman Shah Al-Haj. Maka pada tahun 2014 ini genaplah usia Muzium Alam Shah  selama 25 tahun. Sempena dengan usia Jubli Prrak Muzium Sultan Alam Shah atas cadangan Penulis, maka pihak Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (PADAT) mengadakan Sambutan Jubli Perak bagi Muzium Sultan Alam Shah dengan berbagai  acara sepanjang tahun 2014.


Salah satu  sambutan terbesar yang disusun oleh PADAT, ialah sengaja memohon dari pihak Persatuan-Persatuan Muzium Malaysia memperuntukkan sambutan tahunan Hari Muzium Antarabangsa (ICOM = The International Council of  Museums)  diadakan di Selangor sempena dengan Sambutan Jubli Perak Muzium Sultan Alam Shah, Selangor selepas sambutan yang diadakan pada tahun lepas (2013) di Pahang. Untuk mengadakan Sambutan Hari Muzium Sedunia (2014), maka selepas mendapat kepastian, selepas sambutan diadakan di Pahang yang Penulis turut hadir selaku Pengerusi Padat, maka persediaan bagi menyambutnya di Selangor telah dibincangkan tentang persediaan sejak tahun 2013 lagi.


Hari Muzium Antarabangsa  yang disambut di seluruh dunia setiap tahun ialah pada 18 Mei. Majlis Muzium Antarabangsa ditubuhkan pada tahun 1946 dan terletak di bawah UNESCO  Pertubuhan Bangsa Bersatu dengan 17,000 keahlian termasuk Malaysia  dan Sambutan di Malaysia bermula tahun 1997. Bagi menyambut Hari Muzium Sedunia bagi Malaysia yang bertempat di Selangor maka banyak aktiviti yang disusun. Secara rasminya bagi menyambut Hari Muzium Sedunia  di Selangor bermula dari 01 Mei 2014  dengan acara Larian Muzium di Dataran Shah Alam mulai jam 7.00 pagi hingga 11.00 pagi dirasmikan oleh YB Dr. Ahmad Yunus Hairi Exco yang juga selaku Pengerusi PADAT.
Pada 3 Mei ialah Golf Amal bertempat di Kelab Golf Seri Selangor, Petaling Jaya mulai jam 8.00 pagi hingga 2.00 petang.


Pada 4 Mei ialah acara menembak bertempat di Lapangan Sasar, Kelab Menembak Selangor, Subang mulai jam 2-00 hingga 4.00 petang.
Pada 14 Mei taklimat kepada Ketua-Ketua Kontinjan yang tiba dari berbagai negeri bertempat di Dewan Raja Lumu mulai jam 4.00 hingga 6.00 petang, diikuti dengan Malam Kesejahteraan  di I City Shah Alam mulai jam 8.00 hingga 11.00 malam.

Pada 15 Mei Program Kembara Muzium  dari Muzium Shah Alam ke Kg. Kuantan, Kuala Srlangor bersama kumuniti  dan Lawatan Kelip-Kelip dari jam 9.00 pagi hingga 11.00 malam. Pada hari yang sama juga sebahagian mengikuti Program Lawatan Ke Bukit Melawati, Kuala Selangor  mulai jam 9.00 pagi hingga 1.30 petang.


Pada 16 Mei 2014 ialah Acara Perasmian Sukan Dan Perbarisan Kontingen bertempat di Padang Kelab SUK, Shah Alam  mulai jam 7.00 hingga 11.00 pagi (Jumaat). Mulai jam 3.00 petang ialah Seminar Permuziuman bertempat di Auditorium Daeng Chelak, Muzium Sultan Alam Shah dan pada malam doa dan Yasin serta Ceramah Agama di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.
Pada 17 Mei ialah Majlis Perasmian  (Oleh Menteri Pelancongan) dan
Karnival Muzium di Dataran Kemerdekaan Shah Alam dari jam 10.00 pagi hingga 11.00 malam
18 Mei pertandingan masakan, permainan tradisi, Silat dan Mewarna di Dataran Kemerdekaan, Shah Alam mulai jam  10.00 pagi hingga 6.00 petang.


20 Mei malam: Malam Sembah Kasih  dan Penutup.
Diluar dari program Sambutan Hari Muzium Sedunia, terdapat kegiatan-kegiatan sepanjang tahun 2014 yang merupakan Sambutan Jubli Perak Peringkat Muzium Negeri Selangor. Antara yang penting Pameran Senjata yang diadakan pada 1 Februari 2014 yang dirasmikan oleh YAB Tan Sri Dato` Seri Abdul Khalid Ibrahim Menteri Besar Selangor bertempat di Dataran Kemerdekaan Shah Alam.
Pada hari ini Sabtu 11 Oktober 2014 diadakan Pertandingan Bola Antara Muzium di Malaysia. Sebanyak 6 pasukan  muzium mengambil bahagian. Keputusan
1)      Kedah   - Johan
2)      JMM -   Muzium Negara      Naib Johan
3)      Terengganu  - Ketiga
4)      Selangor = Keempat
5)      Perzim, Melaka kelima  dan
6)      Johor   Keenam.
Oleh kerana  Exco yang juga Pengerusi Padat YB Dr. Ahmad Yunus Hairi, masih berada di Makkah, Penulis selaku Timbalan Pengerusi diminta menyampaikan hadiah-hadiah.
Satu lagi aktiviti sempena Jubli Perak Muzium Sultan Alam Shah, Selangor yang akan diadakan ialah Seminar mengenai Adat dan Pantang Larang Masyarakat Di Selangor yang dijangka akan berlangsung pada 25 November 2014 di Muzium Sultan Alam Shah, Shah Alam.
Dapatlah dikatakan bahawa tahun 2014 adalah tahun bersejarah dari segi permuziuman di Selangor.

Sekian.

No comments:

Post a Comment