January 27, 2011

`Lancheon Talk` Dilancarkan: Pendekatan Ekonomi Seharusnya Bersifat Adil Dan Ehsan

Shah Alam, 20 Safar = 25 Januari (Selasa):


Jabatan Penasihat Ekonomi Negeri Selangor hari ini melancarkan program bersiri `Luncheon Talk` bertempat di Kelab Shah Alam Selangor, Persiaran Kayangan, Shah Alam mulai jam 11.30 hingga 2.00 petang. Program ini mendapat penghormatan Tokoh Pertama dengan kehadiran Y.B. Dato` Seri Anwar Ibrahim Penasihat Ekonomi Negeri Selangor yang juga Ketua Umum PKR. Seramai 100 orang dijemput. Mereka terdiri dari pemimpin-pemimpin politik negeri Selangor bertujuan untuk mendedahkan mereka dengan isu-isu ekonomi semasa, khususnya yang berkait dengan ekonomi Malaysia yang menurut Y.B. Elezabeth Wong dalam kata-kata alu-aluannya, sebagai Pengerusi Majlis, bahawa Ekonomi Malaysia makin meruncing dan kerajaan gagal mengawalnya. Disamping itu diharap melalui Luncheon Talk ini dapat mencambahkan idea-idea bernas yang dapat menyumbangkan kea rah pemantapan ekonomi Negara.


Tokoh utama yang julung kali dijemput adalah juga bagi tujuan mengulas - isu pertama kali ini berdasarkan kertas kerja yang disedia dan dibentangkan oleh Ybhg. Dr. Zakariah Abdul Rashid, Pengarah Eksekutif, Malaysia Institute of Economic Research (MIER) atas tajuk:

Subsidi: Bebanan Negara atau Bebanan Rakyat ?

Dr. Zakariah di dalam menyampaikan kertasnya, menyatakan ada yang berpendapat subsidi perlu ditarik balik bagi mengimbangi defisit berpanjangan disebabkan oleh perbelanjaan subsidi. Menurutnya, sememangnya, apabila subsidi diperkenalkan, maka harga berada di bawah keseimbangan. Pihak rakyat yang menikmati subsidi mendapat harga lebih murah dari harga dari pasaran biasa, tetapi ada pihak (pengeluar) terbeban dengan menanggung kos yang disubsidikan. Sebaliknya jika subsidi ditarik balik dan dibiarkan harga menurut pasaran, maka bebanan kos akan berpindah dari pengeluar dan kerajaan kepada pengguna.

Menurut Dr. Zakariah, pengguna ada berbagai kategori, ada pengguna Bandar dan ada pengguna luar Bandar, ada pengguna kaya dan ada pengguna miskin. Bagi pengguna Bandar dan kaya kenaikan harga barang dan perkhidmatan kepada mereka katakan kenaikan 20%, maka tidak memberi kesan kepada mereka, tetapi bagi orang miskin sama ada dikampong atau dibandar, ia memberi kesan yang parah kepada mereka.
Penarikan subsidi atau ditiadakan subsidi memang ideal dan baik, sekiranya taraf hidup rakyat berimbang, tiada masyarakat yang miskin. Keadaan sedemikian adalah mustahil. Sebab itu subsidi perlu bagi barang-barang asas keperluan rakyat ditempat dan masa bersesuaian.


Y.B. Dato` Seri Anwar di dalam ulasannya terhadap kertaskerja yang dibentang Dr. Zakariah menyatakan bahawa pertentangan berlaku antara Negara kaya seperti Eropah dan miskin seperti Asia. Kadar pendapatan mereka mantap dan jurang perbezaan kurang nyata, berbeza dengan rakyat di Asia, terdapat perbezaan yang ketara antara rakyat marhain yang mendominasi penduduk. Pihak Eropah mendesak agar ditarik balik subsidi, manakala Negara di Asia mempertahankannya. World Bank sendiri berpihak kepada Eropah yang mencadangkan agar ditarik subsidi bagi mengimbangi perdagangan dan penghasilan berdasarkan daya kerja dan pasaran yang benar dan setara.

Penarikan subsidi bererti memaksa rakyat menanggung beban kos yang tidak ada kaitan dengannya. Misalnya cukai-cukai hartanah, berbagai barang mewah, pembayaran tol terpaksa ditanggung rakyat yang tidak pun mempunyai kenderaan dikenakan melalui cukai perkhidmatan. Dalam hal yang lain rakyat yang memberi tenaga kerja kepada majikan dibayar di bawah paras kewajaran – terlampau murah. Sebab itu, mereka berhak mendapat pulangan dari tenaga mereka melalui subsidi.

Menurut Dato` Seri Anwar, subsidi memang diperlukan, tetapi hendaklah menepati sasaran yang dapat dinikmati rakyat yang berhak. Tetapi banyak subsidi yang diberi jauh lebih besar adalah kepada syarikat-syarikat gergasi seperti syarikat Jana Kuasa Letrik swasta yang melibatkan 19 billion, Syarikat Tol yang memang sudah mengaut keuntungan yang besar. Subsidi perlu diperbetulkan. Selama ini 51% diberikan kepada industri, 29% kepada komersil dan hanya 20% kepada rakyat. Sebab itu deficit yang ditanggung berterusan oleh kerajaan sejak 12 tahun lepas, bukan kerana kepentingan rakyat, tetapi lebih kepada syarikat dan peniaga-peniaga yang mereka sepatutnya tidak wajar menerima subsidi. Lebih dari itu beban kerajaan diakibatkan oleh ketirisan ekonomi dan rasuah yang melibatkan puluhan billion.

Menurut Dato` Seri Anwar kita mempunyai pendekatan bagi memulih ekonomi dan membela rakyat dengan Program 100 Hari Selepas Pakatan Rakyat Memerintah dengan sepuluh tawaran utama, iaitu mereformasikan SPR, SPRM, Peguam Negara dan PDRM, memansuhkan ISA, mengambilalih konsesi lebuhraya oleh kewangan Negara, memperbetulkan subsidi, membaiki struktur gaji kakitangan awam, merakyatkan hak air, perkhidmatan internet Wi-Fi percuma, mereformai Felda, menaikkan royalty minyak kepada negeri-negeri pengeluar minyak dan menyelesaikan kemelut Pendatang Haram. Disamping berusaha menyelesaikan berpuluh masalah lagi yang mebebankan rakyat.

Dato` Seri Anwar menyimpulkan ulasannya bahawa subsidi perlu kepada mereka yang benar-benar perlu. Beliau menyebut tentang prinsip Islam yang perlu ditegakkan iaitu berasaskan ADIL dan EHSAN.


Sekian.

No comments:

Post a Comment