January 31, 2011

Melengkapkan Kunjungan Sempena Menyambut Tahun Baru Cina

Sungai Chua, 25 Safar = 30 Januari (Ahad):


Pagi ini adalah merupakan siri terakhir lawatan ke pasar-pasar dan pasar-pasar malam sempena menyambut Tahun Baru Cina 2011. Adalah menjadi satu budaya, sekurang-kurangnya bagi Adun Bangi, menemui masyarakat Cina bagi mengucapkan ``Selamat Menyambut Tahun Baru Cina` setiap kali tibanya musim Tahun Baru Cina. Cara terbaik bagi menemui masyarakat berkenaan melalui kunjungan ke pasar-pasar dan pasar-pasar malam yang menjadi kunjungan masyarakat Cina dan juga masyarakat kaum yang lain.


Pasar biasa biasanya lebih ramai masyarakat Cina dan masyarakat lain berkunjung ialah pada hari Sabtu atau Ahad. Manakala Pasar Malam menurut jadual di mana pasar-pasar malam diadakan. Pada kebiasaan Adun turun secara berpasukan yang terdiri dari lebih kurang 10 orang. Mereka selain dari AJK dibantu oleh ahli-ahli cawangan setempat. Antara 20 hingga tiga puluh peti limau disedia untuk diagihkan. Limau bukan saja diagihkan kepada kaum Cina sahaja, tetapi adalah bagi semua kaum.


Pada kesempatan kunjungan berbagai bahan maklumat, buletin dan akhbar diedarkan. Bagi tahun ini tempat-tempat berikut di kunjungi:


1) Pasar Malam Pekan Bangi Khamis 20Januari 2011.

2) Pasar Malam Uptown Khamis 20 Januari 2011

3) Pasar Malam Seri Langat Selasa 25 Januari 2011

4) Pasar Malam Taman Jasmin Khamis 27 Januari 2011

5) Pasar Kajang Sabtu 29 Januari 2011

6) Pasar Kwantong Sungai Chua Ahad 30 Januari 2011

7) Kunjungan rumah ke rumah (15 buah) di Kg. Cina Lembah, Pekan Bangi 31 Januari 2011


(* Pasar malam Pekan Bangi dan Up Town turun secara bersama dengan Y.B. Teo Nie Ching Ahli Parlimen Serdang).


Kami akan turun sekali lagi menemui masyarakat Tionghua dan masyarakat kaum-kaum lain pada tempat-tempat di atas bagi mengedarkan kad Jemputan Sambutan Tahun Baru Cina pada peringkat Kawasan Serdang anjuran bersama Pakatan Rakyat yang akan diadakan pada Sabtu 26 Februari 2011 di Taman Jasmin, Kajang. Jemputan untuk menghadiri sambutan ini tidak terhad kepada satu kaum, tetapi adalah untuk semua kaum.


Sekian.

No comments:

Post a Comment