January 29, 2021

 

KESEDARAN ILMU PERLU – CONTOH PERINGKAT PARLIMEN

(Fikrah Bangi:  846),

BBB:  16 Jamadil-Akhir 1442H. = 29 Januari 2021M. (Juma`at).

Ilmu perlu kepada setiap orang, lantaran kesedaran ilmu perlu pada semua peringkat, mulai dari peringkat tertinggi membawalah kepada orang biasa. Dengan berilmu pada setiap peringkat meningkatkan martabat semua pihak. Penulis mengambil peringkat tertinggi dari segi pemerintahan, iaitu dari peringkat mereka yang menggubal undang-undang negara – di sini dimaksudkan pada peringkat parlimen.

Dari pengalaman Penulis menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan pengalaman melihat sidang yang berlangsung di parlimen, bahkan sidang parlimen di England melalui media letronik, bahawa kaedah bersidang nampaknya sama bagi semua sidang. Jika bagi pembukaan bagi permulaan penggal  persidangan, maka Titah Perasmian disampaikan oleh DYMM Yang Di Pertuan Agong, maka sidang seterusnya bagi menjunjung kasih kepada titah yang Di Peruan Agong.

Penulis mau menekankan kepada sidang biasa seterusnya dan menimbulkan pertanyaan dalam minda, mengapa semua format perjalanan sidang bersamaan, iaitu bermula dari menjawab soalan-soalan dari ahli-ahli dewan dan jawapan menteri-menteri. Seterusnya ucapan-ucapan yang disampaikan oleh menteri-menteri dan ahli dewan yang bersambungan dan memakan masa. Sidang seterusnya penggolongan oleh menteri-menteri dan jika ada usul yang memerlukan kepada jumlah sokongan, maka dikemukakan dan dibahaskan dan kemudian diambil keputusan dengan mengundi, termasuk cara belah bagi.

Apa yang diperhati  bagi semua sesi adalah berlangsung secara `cakap` dan `speaker` adalah pengawal `cakap. Apakah kaedah persidangan yang sama seharusnya diikuti dari peringkat Westminister di England, di Commonwealth, di India, Australia dan sebagainya. Tidakkah kaedah yang sama dan monotonous ini wajar diubahsuai dengan perubahan zaman dengan menggunakan berbagai-bagai teknologi  IT yang canggih kini ?

Antara perubahan yang wajar adalah mengisi  sebahagian dengan slot ilmu. Sidang tidak perlu pada peringkat awal dengan menjawab segala soalan yang ditimbulkan secara tidak teratur.

Misalnya aturcara sidang disusun dengan isu-isu penting negara. Misalnya untuk minggu pertama sidang mengambil topik:

Covid-19 – Implikasi kepada negara.

Pada permulaan sidang, penghormatan diberi kepada ilmuan atau yang berpengalaman dengan strategi menentang wabak berkenaan.

Menteri kesihatan memilih pegawai di bawahnya misalnya Tan Sri Dr. Hishamuddin Abdullah menyampaikan Taklimat secara saintifik dengan menggunakan peralatan  penyampaian secara canggih yang melibatkan audio-visual dan percakapan yang diikuti ahli parlimen melalui alat peranti masing-masing. Taklimat boleh dibantu oleh Pakar pandemik dari universiti umpamnya. Selepas taklimat dua jam, maka dibukakan peluang soalan-soalan.

Pada sebelah petang Menteri Kesihatan, mungkin dibantu pegawai-pegawai dan ahli dewan membahas dan mencerakinkan persoalan, dengan menjelaskan tindakan yang diambil dan kemungkinan natijah dan harapan. Pada sebelah petang dibuat rumusan sementara, sebelum rumusan keseluruhan akan dibuat pada akhir sidang kelak. Jika sidang tidak cukup satu hari boleh diperuntukkan masa lebih kepada dua hari dan sebagainya.

Hari kedua misalnya sidang membincangkan tajuk:  Rasuah: Kesan Ekonomi dan Imej Negara.

Bagi mengisi slot ilmu, Menteri Pertahanan dan Keselamatan Negara menjemput Pengarah SPRM dan pegawai atasan menyampaiakn taklimat mengenai isu rasuah dalam negara dengan menggunakan peralatan IT yang dapat diikuti oleh ahli dewan, selama katakan dua jam yang mungkin di dalamnya disertai ahli akademik menyampaikan ulasan secara ilmiah. Kemudian dikuti dengan soalan-soalan spontan atau memang telah disediakan oleh ahli Dewan dan dijawab oleh kementerian.

Pada sebelah petang dan juga malam sidang diteruskan secara perbahasan dari ahli dewan. Rumusan sementara dibuat.

Cara ini diikuti pada hari-hari seterusnya dengan topik misalnya:

Pandemik dan implikasi pada pendidikan negera; Tindakan mengatasi – Kementerian Pendidikan menjemput pakar akademik dalam pendidikan

Tajuk seterusnya ialah Kesan Ekonomi akibat dari Covid-19: Pemulihan – Disertai sama ahli akademik dalam bidang ekonomi.

Keselamatan Negara – Ancaman di sempadan dan Luar – Kemneterian Pertahanan dan Keselamatan – termasuk Polis.

Kewangan Negara – Mengatasi kehidupan rakyat yang  miskin – Menteri Kewangan dibantu kalangan akademik.

Demikianlah disusun topik-topik dan Isu-Isu melibatkan semua kementerian dan sebagainya sehingga sidang yang mengambil masa satu bulan atau lebih dapat membicarakan semua topik yang penting bagi negara.

Bagi seminggu terakhir diperuntukkan masa bagi Perdana Menteri dan menteri-menteri menjawab persoalan yang dibangkitkan sebelumnya secara menyeluruh.

Pokoknya format persidangan wajar diubahsuai tidak seterus seragam dan menjemukan. Pendekatan lain dapat dibincangkan, agar persidangan menarik dan ditingkatkan dengan kualiti yang bersifat ilmu. Peralatan teknologi yang merupakan media baru wajar digunakan, tidak hanya bercakap sahaja.

Sekian.

No comments:

Post a Comment