January 16, 2021

 

REFORMASI KONSEP BERPARLIMEN

(Fikrah Bangi: 833),

BBB: 03 Jamadil-Akhir 1442H. = 16 Januari 2021M. (Sabtu).

Pemerintahan secara berparlimen adalah cara pemerintahan terbaik, kerana ianya didasarkan kepada konsep bermesyuarat dan diamalkan oleh kebanyakan pemerintahan di dunia. Walaupun kaedah pemerintahan ini terbaik, tetapi ada ruang perlaksanaan yang dapat diperbaiki.

Bila bercakap tentang pemerintahan berparlimen berkenaan adalah bercakap tentang siapa yang diberi kelayakan bagi menduduki kerusi-kerusi di parlimen berkenaan. Tidak sebarang orang dapat menduduki kerusi berkenaan. Mereka adalah  yang dilpilih rakyat melalui pilihanraya yang diadakan. Biasanya untuk satu penggal ialah lima tahun sekali, iaitu satu tempoh yang wajar.

Pemilihan ahli parlimen melalui pilihanraya adalah berdasarkan parti-parti atau orang perseorangan yang memasuki pilihanraya. Parti-parti berkenaan dibentuk oleh kumpulan tertentu yang biasanya mempunyai falsafah, ideologi, manifesto dan matlamat dan arah parti berkenaan yang ditawarkan kepada rakyat. Parti-parti yang tertubuh dicetus dan  digerak oleh sesuatu motif yang menjadi perjuangan bagi parti berkenaan. Parti-parti yang lahir adalah dalam jumlah yang banyak. Antaranya dicirikan oleh ideologi yang dipegangi, ada yang bersifat individu, tokoh, kepercayaan, bersifat kenegerian, kaum dan ada yang bersifat serpihan dan penentangan terhadap induk yang ianya merupakan pecahan daripadanya.

Kebiasaan pula bila banyak  parti yang bertanding, maka terbentuk blok-blok parti yang bersesuaian dan berkepentingan antara mereka hingga membentuk satu kerjasama parti yang berusaha mendapat majoriti bagi memerintah negara.

Dari permuafakatan dan ada yang bersendirian atau di dalam bentuk tertentu, menjadikan keahlian dalam parlimen kepada dua kumpulan yang dikenali sebagai kumpulan parti yang memerintah yang dikenali sebagai parti pemerintah (mungkin penyatuan dari berbagai parti) dan kumpulan yang dikenali dengan pembangkang (dari berbagai parti), tetapi tidak mendapat majoriti bagi memerintah. Di dalam parlimen dilantik speaker dan timbalan speaker yang menjadi pengentara yang mengendalikan permesyuaratan. Adalah menjadi tabiat dan sifat yang dominan, pihak pemerintah dilihat sebagai pencadang dari pihak kerajaan yang membentangkan agenda mesyuarat. Misalnya mengenai Belanjawan yang daripadanya dipecahkan kepada berbagai-bagai sektor. Adalah menjadi tabiat dan sifat pembangkang selalu mencari hujah dan isu-isu bagi membantah dan menyanggah apa yang dicadangkan oleh pemerintah, walaupun dilihat apa yang dicadang itu baik dan berfaedah kepada rakyat.

Sesuatu yang serius boleh berlaku, jika majoriti yang dimiliki oleh kerajaan adalah tipis dan suara sokongan tidak mencukupi, maka ianya boleh menggugat kerajaan dan boleh membawa tumbangnya pemerintahan. Jika ianya dapat kekal sebagaimana yang berlaku pada pemerintahan kini,maka kedudukannya tidak terjamin. Bila-bila boleh jatuh dan boleh bertukar pemerintahan atau memerlukan kepada diadakan pilihanraya yang bila diadakan pilihanraya dapat dicapai majoriti yang jelas bagi yang boleh memerintah, tetapi kemungkinan majoriti tipis kembali berlaku. Dalam keadaan yang tidak stabil, maka berlaku `lompat parti` bagi yang tidak berideologi dan tidak berprinsip. Maka terdiri kerajaan yang  sebahagian  dari yang melompat parti. Atau jika ada rundingan tawaran diberi kepada parti yang dapat menyertai yang mewujudkan  majoriti. Menarik ahli dan lompat parti boleh bertukar pemerintahan dalam tempaoh yang singkat dan biasanya tidak stabil dari segi pemerintahan dan berlaku perlantikan kepada mereka yang tidak berkelayakan, semata-mata ianya bagi  memuaskan hati bagi yang melompat atau kemungkinan berlaku pemerintahan secara kerajaan campuran  dari satu pihak sebagai pemerintah dan satu pakatan antara  bersama pembangkang yang membentuk kerajaan campuran.

Adakah wajar dibiarkan kebebasan menubuhkan parti mengikut kemahuan mereka yang menubuhkannya yang ada kalanya digerak oleh motif tertentu ?

Sebagai  reformasi dan pembaikan dari segi pemerintahan berparlimen adalah tidak wajar dibiarkan atau diberi kebebasan kepada siapa saja yang mau menubuhkan parti, maka dia dibiarkan menubuhkan parti yang mau ditubuhkan tanpa mengira kesesuaian atau kewajaran.

Antara penubuhan parti diakibatkan perselisihan pendapat di dalam pimpinan dalam satu parti, maka yang tidak puashati dan tidak menguasai majoriti keluar dari parti dan menubuhkan parti baru antaranya bagi melawan parti asal yang ianya pecahan darinya. Ada yang menubuhkan parti atas dasar mau membela kaumnya, maka tertubuh parti bagi membela puak dan kaumnya. Ada yang tertubuh atas dasar sentimen kenegerian, maka tertubuh parti atau kumpulan parti bagi membela dan menjaga kepentingan kenegerian, di samping sebahagian dibentuk parti atas dasar ideologi parti yang mau diperjuangkan misalnya demokrat, republik, komunis, liberal, pekerja, sosialis dan sebagainya.

Apakah perlu banyak parti ditubuh di negara kita atau perlu dikawal kepada jumlah yang dilihat dapat memanfaat rakyat dan negara- Perbincangan akan dilanjutkan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment