January 4, 2014

Aliran Penyajak Kabur


BBB, 30 Safar 1435 = 03 Januari 2014 (Juma`at):

Selepas Perang Dunia Kedua, kesusasteraan berkembang bebas, termasuk puisi. Bidang puisi menunjukkan perkembangan yang menarik. Berlaku kerencaman pengucapan, bahkan mewujudkan aliran-aliran sebagaimana diperkatakan seperti aliran patriotisme yang tercetus oleh `struggle` maukan kebebasan dan kini perjuangan untuk kemerdekaan. Juga aliran romantisme yang lebih didominasi perasaan, terutama dari jiwa muda. Pusat persuratan pada masa itu masih bertempat di Singapura, maka tidak ada sempadan antara penulis yang tinggal di Singapura atau di Malaya, maka mereka dianggap penulis tanahair yang berjuang bagi meningkatkan kesedaran masyarakat, khususnya dalam perjuangan menuntut kemerdekaan disamping perkembangan sastera itu sendiri.

Puisi-puisi yang bersifat patriotisme selalunya bersemangat dan bagi menimbulkan rasa semangat dan kecintaan tinggi terhadap tanahair dan perjuangan kerananya penulis selalunya menggunakan istilah-istilah yang menimbulkan kesan yang bombastic dan tidak sangat membawa elemen seni yang tinggi. Contoh:

Berjuang
Hatam

Bangunlah wahai pemuda, pemudi
Dari tidurmu yang lelap lena
Pandanglah kepada yang telah terjadi
Bangsa dan nusa telah terhina.

Rapatkan persatuan, dirikan barisan
Berjuanglah dalam segala pergerakan
Biarpun mati berhabis-habisan
Kemuliaan bangsa jangan dilepaskan.

(Abdul Latiff Abu Bakar,Puisi-Puisi Kebangsaan 1913-1957, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1987: 429).

Puisi di atas terlampau bersifat langsung, tidak bersifat estetik, bahkan bombastic. Ungkapan langsung tidak berseni, bahkan jika dikatakan sebagai sebuah puisi adalah gagal. Untuk menghasilkan sebuah puisi bahasanya seharusnya halus, berlapis dan membawa maksud yang konotatif yang mengindahkan makna dan menghasilkan daya estetik, sama ada baersifat tradisional maupun moden. Contoh T. Alias Taib:

Petang Condong

Petang condong tiba di usiaku
Membawa warna lembut ke wajahku
Serta mengubah pandanganku:
Pada gerak dan tindak
Dan jalan yang kupilih,
Pada sikap dan tanggap
Dan fikiran yang kuatur
Petang turun perlahan
Membawa tenang ke dalam langkahku.

Kerana usiaku kian melengkung
Maka hidupku harus sederhana.

1990.

(T. Alias Taib, Petang Condong, dlm. Petang Condong, Pustaka Cipta Sdn. Bhd., Kuala Lumpur, 1996: 88).

Puisi di atas mudah tetapi indah. Temanya tentang keinsafan diri orang tua. Lihat ungkapan-ungkapan yang indah, menarik dan kaya dengan daya estetik dan simbolik seperti Petang Condong yang membawa makna usia yang makin lanjut, hidup yang hampir noktah atau makna keinsafan itu sendiri. Begitu juga dengan ungkapan-ungkapan seperti, membawa warna lembut, petang turun perlahan (elemen personafikasi) dan usiaku kian melengkung. Persoalan yang dibawa amat biasa, tetapi diindahkan dengan daya kreatif yang ada pada penyair yang menunjukkan kemampuan di dalam mengetengahkan idea dengan dokongan kata-kata yang kreatif dan estetik.

Pada dekad 50an terlampau lumrah dengan puisi-puisi yang bombastic dan miskin dari daya estetik. Dalam konteks ini lahir penyair yang mau lari dari sifat klisye ini dengan menggunakan kata-kata dan istilah-istilah yang lebih jauh, elastisiti, bercabang dan mendalam maknanya. Penyair juga mengelak diri dari bersifat ungkapan-ungkapan yang romantis sifatnya.

Pada pertengahan 1950an timbul penyair seperti A.S.Amin dengan puisinya antaranya:

Cermin Tua

Ketika pulang cinta pada hatinya
Terasa lapang di dada dan kembali hidupnya
Bahawa apa yang dirasakan itulah hidup gemilang
Nikmat ini menyatakan akan senang dan garang

Bila kesempatan satu-satu pula datang
Siang-siang mendengdangi hati rakyat
Yang tinggal memakan racun hidupnya
Dengan memburu pada sisa yang dapat.

Sekali mata berkaca pecah harapan sendiri
Hati tenggelam benci dan mati.

(Utusan Zaman, 24 Mac 1957).

Kamaruzzaman A. Kadir, Puisi Sepanjang Zaman, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1989: 83).

Gaya pengucapan yang menyimpang juga dihasilkan oleh penyair M. Ghazali antara puisinya:

Puncak Cita

Suatu puncak gagah indah
Dalam liputan awan memutih
Damailah manusia yang tiba ke sana
Titik keadilan dan kemerdekaan.

Tahun berlalu dan masih bisu
Lagu yang membosankan telinga
`nampak `dia` enak-enak bercengkerama
Bulan bercahaya dan puputan bayu
Mata memperhatikan bintang di langit biru.
Singapura, Januari 1955).
(M. Ghazali, Bunga Merah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1977: 1).

Seorang lagi yang juga membawa penyimpangan dalam pengucap puisi, ialah Noor S.I. Antara puisinya:

Rahsia Sajak Dan Daerahnya

Ada sajak membakar dalam daerah yang terbiar
Lagu dendangan liar cerita mati bayi memijar
Sejuta mata memancar menikam irama lenggang menggetar
Manusia yang tercalar antara pengemis yang terketar.

Ada sajak telanjang dalam daerah neraka panjang
Bonda menangis panjang pada anak derhaka miang
Mati anak petualang terlalu dahaga di tengah padang
Antara suara jalang dalam pertukaran musim memanjang.

Sekarang sajak liar pemeluk cerita daerah liar
Antara tangisan mengelepar di tanah jajahan yang melebar
Seluruh manusia lapar dalam merindu kasih mendampar
(Utusan Zaman, 6 November 1955).
(Kamaruzzaman A. Kadir, 1989: 120).

Dari tiga buah sajak dari tiga penyajak berlainan di atas yang menulis sejak sebelum merdeka berlaku penyimpangan dari segi pengucapan, kecuali Noor S.I. masih terikat dengan unsur bunyi, tapi ketara kandungan dan mesej sukar ditangkap. Dalam perkembangan seterusnya ketiga penyair ini membawa gaya pengucapan dan aliran  tersendiri yang kandungan sukar difahami. Dengan identiti mereka ini, mereka dikenali dengan `Penyair Kabur` - Bakal diperkatakan seterusnya.

Sekian.

No comments:

Post a Comment