September 18, 2019

KONFLIK ARAB SAUDI, PEMBERONTAK YAMAN - SIRI MENGHANCURKAN ARAB-ISLAM


KONFLIK ARAB SAUDI PEMBERONTAK YAMAN – SIRI MENGHANCURKAN ARAB-ISLAM
(Fikrah Bangi 350),
BBB: 18 Muharram 1441H. = 18 September 2019M. (Rabu).
Konlik antara Arab Saudi dengan Pemberontak Yaman, adalah rangkaian berterusan bagi menghancurkan Arab dan umat Islam. Ia adalah strategi yang diatur oleh Barat dan Israel bagi menjamin kepentingan mereka. Amerika adalah dengan strategi tidak mau membiarkan sebarang negara Islam , khususnya Arab kuat hingga mencabar Amerika dan Barat, disamping mengekalkan penguasaan ekonomi terhadap hasil utama negera-negara Arab, iaitu minyak. Manakala Israel sebagai proksi Barat yang mau mengekalkan kewujudan Israil dengan kekuatan ketenteraan yang dapat mengatasi negara-negara Arab dan menjamin kepentingan ekonomi dan politik Barat.
Amerika yang selama ini menguasai minyak di Asia Barat menerima tanparan hebat dari kekalahan diplomasi dan tentera di Iran pada 1969. Shah Iran lambang kuasa Amerika terpaksa turun takhta dan membawa diri ke Barat dan hingga kini Iran kukuh dan masih tidak tercabar oleh Amerika. Kuasa Nuklear Iran menjadi alasan Amerika menyekat penjualan minyak Iran.
Dalam pada itu melalui strategi diatur Israel dicetuskan apa yang dinamakan `Arab Springs. Iraq yang sekian lama berkonflik  dengan Iran dilemahkan dengan peperangan berterusan antara Iran dan Iraq dan dari kelemahan Iraq yang kaya dengan  minyak, kepimpinannya  diguling oleh Amerika. Saddam Hussein dijatuhkan dengan cara hina dan hingga kini Iraq  tidak bangkit dan terus berkonflik. Dalam masa yang sama Russia melemahkan Afghanistan, yang satu masa merupakan kuasa Islam. Russia yang tidak mampu memadamkan penentangan Afghanistan bersekongkol menyerahkan kepada Ameriak menangani konflik di Afghanistan yang hingga kini belum pulih dari konflik.
Kuasa Arab dan Islam yang kedua dilihat selepas Iraq, ialah Libya, Libya yang menghadapi  konflik dicetuskan oleh Barat menghadapi serangan dari Barat dan Mu`ammar Ghadapi menerima kehinaan dikalahkan oleh Amerika dan sebagaimana Saddam turut terbunuh dan Libya masih  belum padam dari konf;ik. Turut menerima penangan strategi Barat-Israel ialah Syria. Syria di bawah Asad menerima tekanan dari Barat dan Israel dan satu pihak Asad disokong Rusia dan Syria menjadi medan pertempuran yang menghancurkan negeri itu. Bukit Golan  diambil kesempatan dari kelemahan Syria menjadi sebahagian dari kawasan kekal Israil.
Tiada tinggal negara-negara Arab dan Islam yang kaya dan kuat, melainkan Saudi dan Iran. Bagi melemahkan kekayaan Saudi dengan hasil minyak (dengan kerjasama Ameria), maka sengaja dicetuskan oleh Israil dan Barat, konflik antara Saudi dan Yaman. Yaman dianggap menceroboh sempadan Saudi dan ia dicop sebagai  disokong Iran. Saudi membelanjakan peruntukan besar dari segi persenjataan yang tentu dibeli dari Amerika bagi mengalahkan kerajaan Yaman dan menegakkan pemerintah yang pro terhadapnya. Walau bagaimana Saudi dan kerajaan Yaman yang pro terhadapnya tidak dapat memadamkan pemberontakan-pemberontakan Yaman  yang sering mencerobuh dan menyerang kawasan Saudi.
Seranagan pemberontak Hauthi terhadap telaga minyak Saudi dengan  dron-dron menyebabkan terbakar loji minyak dan menyebabkan Saudi mengurangkan 50% dari keluaran minyak hariannya (5.7 juta tomhg sehari). Dengan konflik antara  pemberontak Yaman dan Saudi dan dengan serangan dan gangguan pengeluaran minyak melemahkan ekonomi Saudi. Saudi tidak mempunyai potensi menjadi kuasa tentera yang boleh menggugat Barat,  bahkan Saudi banyak bergantung pada Ameriaka, tetapi ia perlu dilemahkan dari segi ekonomi.
Dalam keadaan sekarang tinggal dua kuasa negera Islam. Kedua-duanya bukan Arab yang menjadi sumber Islam, tetapi sudah pastilah Amerika dan Israil  tidak akan berdiam diri dari menjatuhkan Iran sebagaimana yang sedang dilakukan. Kuasa nuklear Iran dijadikan hujah bagi menyekat jualan minyak Iran melalui kuasa veto Amerika di Bangsa Bersatu.
Untuk jangka panjang selepas menjatuhkan kuasa ekonomi  dan tentera-tentera Arab, maka usaha akan dilakukan Amerika dan Barat mewujudkan konflok dan melemah Turki sebagai salah satu negara Islam yang kuat di samping Iran.
Israil dan  Barat terutama Amerika tidak akan berhenti dari memusuhi Islam.
Sekian.

1 comment:

  1. Ini Semua Takdir Allah dan Rahmat Allah Kepada Puak Supremacist Arab Melayu Malaysia Agar Cari jalan Lain dan peluk agama LAIN....jangan Takut....Dapat Rahmat Allah Tulin kalau masuk agama Lain!!

    ReplyDelete