September 4, 2014

Fasa Baru Pembinaan Masjid Al-Umm


BBB,  8 Zulkaedah 1435 = 3 September 2014 (Rabu):
Pada hari ini kelihatan lori pembancuh simen melengkapkan curahan dan perataan semin ke lantai dan kotak-kotak tiang bahagian sayap kanan sebelah masjid. Dengan kerja ini hamper melengkapkan rangka struktur Masjid. Sebagaimana disebutkan bahawa separuh dari masa pembinaan Masjid Al-Umm adalah menyiapkan struktur utama bagi masjid, iaitu semua tiang dan belira (beam) bagi tiga tingkat, tiga lapis lantai mulai lantai bahagian bawah untuk pelbagai kegunaan sebagaimana Penulis membuat lawatan kelmarin, lantai utama bahagian tengah untuk jamaah dan lantai lengkong tingkat tiga bagi jamaah perempuan dan penggunaan yang lain.
Separuh kedua nanti adalah merupakan melengkapkan keperluan atas dan dalaman masjid. Kerja-kerja mungkin nampak lebih kecil, tetapi memerlukan kemahiran khusus. Kalau dulu bahan-bahan utama bagi pembinaan ialah besi, batu dan semin, tetapi memasuki fasa baru pelbagai bahan dibawa masuk mulai dari batu bata, atap, kayu,  bahan-bahan dari besi, aluminium dan sebagainya. Kerja-kerja antaranya menegakkan kerangka atap, pintu-pintu, paip air dan saluran-saluran, tile, seterusnya pemasangan wiring yang melibatkan lampu, kipas, pendingin udara, pembesar suara, tempat mengambil wudhu`dan kemudahan-kemudahan qadha hajat, bahagian pengurusan mayat, tempat persalinan dan partition   bagi ruang-ruang  dan bilik-bilik bagi berbagai-bagai fungsi.
Dalam fasa dua ini juga melibatkan aspek-aspek yang mencirikan kemasjidan, bahkan melibatkan elemen estetika yang  berkait dengan  Takmilah. Berhubung dengan aspek-aspek yang mencirikan kemasjidanseperti arah, lantai, bumbung, keperluan wudhu` dan elemen estetikanya seperti kubah, menara, mihrab, mimbar dan elemen-elemen dekoratif, jika diteliti elemen-elemen  berkenan tidaklah static dan berlaku perubahan dengan perubahan teknologi, peralatan dan kemudahan semasa. Masjid pada zaman tradisi lebih merupakan rumah kayu bertiang dengan lantai kayu dan beruang yang luas yang dihampar adalah tikar yang dianyam dari mengkuang yang merupakan tumbuhan berdaun panjang tempatan. Tidak terbayang untuk menggunakan hamparan permaidani. Masjid tradisi tidak menggunakan kubah yang dengan bangunan tradisi yang menggunakan kayu-kayu untuk atap tidak sesuai digunakan kubah yang agak berat. Menara juga merupakan elemen yang relatifnya baharu yang dilihat sebagai tambahan yang tidak begitu perlu dan kini lebih bertujuan memenuhi tuntutan estetik. Pemakluman pada zaman tradisi yang belum ada letrik dan tiada pembesar suara, maklumat disampaikan ialah dengan memukul beduk juga ketuk kayu yang dipukul  dengan nada tertentu bagi masuk waktu solat, kematian dan sebagainya. Kini tiada lagi beduk dari belulang atau ketuk dari batang kayu dengan adanya pembesar suara secara moden. Pada  zaman tradisi kewujudan telaga atau perigi amat penting di dalam menyediakan air untuk wudhu`, khususnya bagi penggunaan bagi solat Jumaat.  Untuk persediaan air bagi wudhu` disediakan bekas  besar, tetapi kemudian dibuat qalah, bagi diisi air bagi keperluan wudhu`. Jika pada hari jumaat, bilal atau petugas-petugas khusus menimba air dari dalam perigi dengan timba dan dimasukkan ke kolah untuk mengambil  wudhu`. Kini dengan adanya paip air, maka fungsi telaga  berkurang, bahkan ruang kolah ditiadakan, kerana cara meng gunakan air secara beramai-ramai dari kolah kurang baik dari segi kesihatan, walaupun dapat menjimatkan air. Jadi paip air mengubahkan peralatan dan teknologi tradisi bagi mendapatkan air.
Pada zaman tradisi belum ada kemudahan letrik , khususnya di kampung-kampung, lantaran itu untuk mendapat cahaya digunakan lampu minyak yang digantung bagi mendapat cahaya dan pada zaman tradisi juga kerana belum sampai letrik, maka tiada kipas bertenaga letrik yang digunakan. Sebagaimana telah disebutkan pada zaman tradisi masjid berbumbung berlapis adalah sebagai cara memudahkan udara masuk ke dalam ruang dari bumbung-bumbung bertingkat yang menyejukkan. Udara juga memasuki dari bawah lantai dan dinding  yang boleh menyejukkan ruang dalam.
Adapun Masjid Al-Umm adalah dibina pada zaman moden dan tidak perlu  memenuhi aspek tradisi,kecuali di dalam beberapa perkara. Masjid Al-Umm adalah responsive dengan zaman moden dan perlu menyediakan kemudahan yang diperlukan di dalam zaman moden juga perlukan ketahanan tinggi yang digunakan oleh khalayak ramai. Hasrat Masjid Al-Umm tidak saja menyediakan keperluan fizikal yang agak sempurna, tetapi pengisian  kegiatan berterusan akan ditekankan.
`Ke arah kesempurnaan dan kegiatan beretrusan inilah  semua pihak bekerja.


Sekian.

No comments:

Post a Comment