September 30, 2014

Perkukuh Pentadbiran Fokus Pada Pembinaan Fizikal Masjid Al-Umm


BBB, 04 Zulhijah 1435 =  29 September 2014 (Isnin):
Tahun 2014 adalah puncak bagi pembinaan Masjid Al-Umm, kerana mulai dari awal tahun ini berlaku pembinaan fizikal  bermula dengan kerja-kerja tanah, diikuti dengan kerja-kerja piling tanah, menanam cerocok dan pembinaan benteng konkrit tapak bagi tingkat bawah tanah.
Namun sebelum daripada kerja-kerja tapak dilakukan berlaku pengemasan dari segi pentadbiran dan perlantikan bagi tugas-tugas berhubungan.
Pihak AJK Pembinaan Masjid Al-Umm sejak 26 Mac 2013 telah melantik `Clerk of Works`, iaitu En. Azhar bin Ahmad. Beliau adalah cadangan dari Safari Ingeniuers. Beliau bertanggungjawab bagi kerja-kerja sivil dan struktur. Mempunyai pengalaman melebihi 20 tahun dalam bidang berkenaan. Berkelulusan dari Politeknik, Kota Bharu, Kelantan.
Seorang lagi turut dilantik selepas Tekad Nusantara dipilih menjadi kontrektor dan ditunjuk oleh pihak Tekad Nusantara ialah Petugas Site Agent. Beliau ialah En. Razak Rahman. Beliau bertugas mempastikan  semua pembinaan menurut spesifikasi  pelan. Saudara Razak Rahman dan Azhar bin Ahmad melaporkan progress pembinaan bagi pihak Tekad Nusantara kepada Pihak AJK.
Sementara itu pihak Urusbina Arkitek melantik Pengurus Kerja Tapak Dan Arkitek, iaitu En. Abdul Halim bin Lebai Din yang mempunyai pengalaman lama dalam bidang berkenaan. Ketiga-tiga petugas di atas merupakan penghubung yang melaporkan perkembangan pembinaan kepada  AJK Pembinaan Masjid Al-Umm. Sementara Raja Fuaddin Raja Ahmad Ar. Urusbina juga melantik wakilnya mewakilinya atau bersamanya dalam mesyuarat, beliau ialah En. Harizan. Yang Mulia Raja Fuaddin yang sebelumnya menjadi AJK Induk Pembinaan diminta tidak lagi menjadi AJK Induk kerana untuk mengelak dari `conflict of interest` . Beliau berada di dalam AJK Teknikal dan Tapak. Sebelum daripada itu AJK Induk Pembinaan Tuan Haji Omar Jaafar menarik diri dari  menjadi AJK atas masalah peribadi. Tuan Haji Hussin Yunos yang menjadi setiausaha memohon menjadi ahli biasa di dalam AJK Induk kerana masalah peribadi dan kesebokan kerja. Tempat beliau diganti oleh Tuan Haji Suib Maulud mulai Ogos 2013 seorang Bekas Pendaftar UPM yang agak aktif.
Manakala pihak Kontrektor Tekad Nusantara mempunyai pasukan pegawai-pegawainya . Mereka ialah:


Pengarah:    Hj. Marzuki bin Hj. Che Omar
Pengarah Eksekutif:  Abdul Aziz Hussein
Pejabat Urusan:  Norpipah bt. Hj. Sajat
Site Agent:  Razak Rahman
Site Supervisor: Mohd. Ikhwan Ab. Aziz
Forman:  Subhan
M & E Coordinator: Akbar Khan
Bertanggungjawab pada bidang  Air Conditioning, Electrical, Cold Water And Sanitary dan Fire Fighting.
Sementara itu bagi melicinkan pengawasan dan progress pembinaan, mulai awal 2014 pihak AJK Teknikal mewujudkan  AJK Mesyuarat Tapak yang membincangkan progress pembinaan yang dilaporkan oleh Clerk of Work (En. Azhar Ahmad) Site Agent (Razak Rahman) dan Pengurus Kerja Tapak Dan Arkitek (Abdul Halim Lebai Din). Mereka meilaporkan kemajuan pembinaan kepada AJK Teknikal dan seterusnya kepada AJK Induk:
Mereka ialah:
1)       Ir. Ghazali Hussein   Pengerusi Mesyuarat – Wakil dari  AJK Induk  Masjid Al-Umm
2)      Ir. Ishak bin Haji Arshad Pengerusi AJK Teknikal & ahli AJK Induk Masjid Al-Umm
3)      Tuan Haji Abdul Rahman Daud Wakil dari AJK Induk Masjid Al-Umm
4)      En. Nik Mohd Adham bin Nik Anuar Setiausaha Kerja AJK Masjid Al-Umm
5)      Ar. Raja Fuaddin bin Raja Ahmad Arkitek Urusbina
6)      Tn. Haji Halim bin Lebai Din dari Arkitek Urusbina (COW)
7)      Ir.Mohd Safari dari Safari  Ingeniuers
8)      En. Azhar Ahmad dari Safari Ingeniuers
9)      En. Ahmad Shahir Saufi Perunding Azfar
10)   En. Azanul Amri Muhamad Azmi dari Perunding Azfar
11)   E. Mahasan Mohamad dari May Consult
12)   En. Marzuki bin Omar Pengarah Tekad Nusantara Sdn. Bhd.
13)   En. Azim Asmawi Marzuki dari Tekad Nusantara Sdn. Bhd.
14)   En. Akbat Khan  Mohamad Yunus dari Tekad Nusantara Sdn. Bhd.
(Sebagaimana dalam mesyuarat Teknikal, maka begitulah juga Pengerusi Pembinaan Masjid Al-Umm Induk turut hadir bersama Bendahari Tuan Haji Mohd Nor bin Yasin dan Setiausaha Tuan Haji Suib bin Maulud  bagi mengikuti perkembangan kemajuan Pembinaan dari dekat).
Dengan beberapa  pasukan pekerja di atas sememangnya kelihatan kerja-kerja pembangunan Masjid Al-Umm berjalan lancar dan kita berdoa kepada Allah progress pembangunan mengikut jadual dan masjid dapat digunakan pada bulan Mei  2015 – Insya Allah.


Sekian.

No comments:

Post a Comment