September 3, 2014

Perkembangan Pembinaan Masjid Al-Umm Separuh Tempoh Perjanjian Siapnya Pembinaan


BBB, 7 Zulkaedah 1435 = 02 September (Selasa):
Seminggu lagi cukup tempoh separuh masa (9 bulan) bagi menyiapkan pembinaan Masjid Al-Umm yang dijangka siap pada akhir bulan Mei 2015 (76 minggu). Sebagaimana biasa setiap bulan diadakan mesyuarat,  pada minggu pertama Mesyuarat Tapak, diikuti minggu kedua Mesyuarat AJK Teknikal dan diikuti oleh Mesyuarat AJK Induk, iaitu pada setiap hari  Selasa, maka pada minggu pertama ini diadakan Mesyuarat AJK Tapak dengan turut hadir beberapa AJK Teknikal dan Induk. Mesyuarat  adalah merupakan kali ke 9 yang kali pertama bermula sejak Januari 2014.
Hingga kepada akhir Ogos 2014 didapati bahawa  kerja menanam cerocok, retainining wall, pile cap, lower ground beam, ground beam, R.C.Shear Wall, lower ground column, super dan Suspended Ground Beam dan Slab telah siap dibina setiap satu 100%, kecuali kerja-kerja Tanah 95%, ground floor Slab 60%, TNB Sub Station 20%, Column –Ground Floor to First Floor 40% dan  First Floor Beam and slab 20%.


Dari segi kemajuan pembinaan, akhir ogos  kerja  pembinaan keseluruhan mencapai 21.21 % dari kadar sebenar patut disiapkan ialah 20.00. Dengan ini kerja-kerja pembinaan ialah cepat 1.21%.
Bersama hadir dalam majlis pada hari ini di Pejabat Tapak, ialah beberapa jiran  yang rumah mereka berhampiran dengan masjid ialah Tuan Haji Ahmad bin Ismail, Dr. Abdul Fattah Haron dan Datin Shamsiah. Mereka dijemput khas mulai jam 10.30 pagi. Perbincangan mengenai bahagian belakang rumah mereka. Pihak kontrektor memaklumkan kepada Tuan-Tuan rumah akan dibina jalan dan pihak kontrektor member  jaminan tidak berlaku retak bila bahagian belakang rumah yang tidak mampat  dipadatkan. Pada sebelah kanan  jalan ada reserve sempadan dengan longkang di dalam kawasan masjid. Pihak tuan rumah nampaknya  bersetuju  dan tidak bermasalah. Ini adalah pertemuan kedua. Kali pertama adalah dengan Tuan Haji Ahmad bin Ismail pada mula-mula kerja pembinaan dilakukan, dan kali ini tiga orang pemilik hadir. Tuan Haji Dr. Yusof Hussain, seorang lagi dari pemilik rumah (4 orang), tidak dapat hadir, kerana berada di Ipoh, namun rumahnya tidak banyak terlibat di dalam kerja-kerja membuat jalan naik di belakang  rumah semi-D mereka.


Sempena pertemuan ini kemudian sebahagain dari AJK, termasuk penulis, Tuan Haji Ghazali Hussain, Tuan Haji Abdul Rahman, Tuan Haji Mohd Noor, Tuan Haji Marzuki Kontrektor dan  pegawainya, Tuan Haji Suib Setiausaha  dan saudara Adham hadir melihat kawasan sempadan masjid dengan tuan-tuan rumah. Didapati sempadan asal dengan tiang-tiang pagar lama masih kelihatan. Ini dapat membezakan antara sempadan masjid dengan tanah pemilik-pemilik rumah semi-D berkenaan.
Pada kesempatan melawat ke rumah-rumah jiran-jiran masjid, Penulis juga mengambil kesempatan melawat level bawah bagi Masjid Al-Umm yang dari luar nampak kecil, tetapi pertama kali masuk ke bahagian bawah, Nampak  agak luas dan kelihatan begitu teguh , iaitu dijangka dapat menampung kehadiran 1000 orang secara serentak. Di  bawah level bawah tanah ini masih banyak dengan tiang-tiang sementara yang  menyokong lantai dari bawah, walaupun sebahagian telah dibuang. Selepas melihat ruang lantai bagi bahagian bawah tiang, kami juga melihat tapak bagi menara masjid yang pada sebelah bahagian kiri, mulai dibina struktur bawahnya, manakala struktur bagi menara sebelah kanan belum lagi kelihatan. Antara kedua bahagian menara ini terdiri struktur pintu gerbang bagi memasuki masjid dari hadapan.


Kini hampir separuh masa tempoh kontrek telah berlalu, struktur binaan tiga tingkat nampak jelas. Separuh kedua dari tempoh kontrek akan menumpukan kepada pembinaan bahagian dalam masjid di ketiga tingkat, di samping bahagian atas dari masjid, terutama kubah dan menara yang kedua-duanya lebih menciri dan mengidentitikan  Masjid Al-Umm.


Sekian.

No comments:

Post a Comment