Makkah,
26 Jamadil Akhir 1436 = 16 April
2015 (Isnin):
Melihat dari segi Takmilah terhadap masjid, maka
sudah pastilah bahawa Masjidil Haram adalah masjid agung yang tertinggi dari
segi hirarki yang selepas daripadanya ialah Masjid Nabawi di Madinah dan Masjid
al-Aqsa di Baitul Maqdis. Walau berkedudukan terkeatas, bahawa tidak semua
aspek di masjid itu menjadi tiruan dan ikutan.
Ada perkara-perkara yang khusus bagi masjid dan tidak ada pada masjid
yang lain dan tidak boleh dipindah atau ditiru, lantaran aspek-aspek berkenaan
adalah khusus pada masjid itu, seperti Ka`abah, dan tempat shair, namun ada
yang menerima perubahan dan menjadi ikutan dan contoh tauldan bagi
masjid-masjid yang lain. Contoh dari segi seni bina fizikalnya.
Adapun perkembangan aspek-aspek fizikal yang
lain memang sentiasa berlaku dan terus berlaku perubahan menurut keperluan
zaman. Contoh binaan bagi keliling Ka`bah telah berkali-kali berlaku perubahan
dari dulunya kecil. Dari atas tanah biasa kepada binaan yang mempunyai lantai
marmar dan kelilingnya bangunan – antaranya bertingkat dan bagi memasukinya
adalah melalui pintu-pintu yang dijenamakan. Mutakhir adalah berlaku
pembangunan besar-besaran yang melibatkan pembesaran kawasan solat keliling
Ka`bah. Perubahan akan terus berlaku, misalnya bagi memungkinkan lebih ramai
jamaah bertempat, mungkin kawasan ruang keliling Ka`bah dipereluaskan dan
keluar masuk lebih eficien dengan menggunakan sistem pengangkutan LRT aliran
ringan yang datang dari berbagai penjuru dan jamaah dapat bergerak keluar masuk
dengan lebih pantas. Manakala tempat shair dan umrah, agak tidak berubah dan
masih kekal dengan fizikalnya sejak 30 tahun yang lalu. Pembesaran dan
perubahan melibatkan juga kawasan padang `Arafah, Mina dan Muzdalifah serta
juga tempat-tempat miqat yang telah disebutkan, terutama dari segi pembinaan
masjid-masjid sebagai tempat bermiqat.
Apa yang mau disebutkan dan dari hasil pemerhatian
Penulis, bahawa bangunan-bangunan masjid di tempat-tempat disebutkan di atas
dan juga masjid-masjid yang baru, bahawa ciri seni bina Masjidil Haram terutama
dari segi tiang-tiang masjid, lebih khususnya menara-menara adalah mengambil
reka bentuk dan ciri seni bina Masjidil Haram. Ambil dan perhatikan pada seni bina
tiang dan menara Masjid Quba`, Masjid Qiblatayn, Masjid Ja`ranah, Hudaybiyah
dan Tan`im ada semacam keserupaan dan mengambil gaya seni bina Masjid al-Haram.
Bahkan dari segi gerbang, tiang, menara dan pintu ada kesamaan antara Masjid
al-Haram dan Masjuid Nabawi, Tapi tidak dapat dipastikan yang mana mengambil
dari yang mana. Tapi dapat dikatakan bahawa pengaruh seni bina Masjidil Haram
dan Masjid Nabawi mempengaruh seni-seni bina masjid-masjid yang lain. Dalam
kata yang lain tidak menjadi kesalahan misalnya bagi mempertahankan seni bina
umat Islam tertua dan juga bagi budaya Arab, maka seni bina terutama, tiang, gerbang dan
dekorasi bagi keduanya diambil dari seni bina Masjid Umawi di Damshiq Syria.
Sebenarnya perkembangan seni bina masjid masih
berkembang dan kreatif. Ada yang mengikut misalnya seni-seni bina masjid yang
sudah terkenal dengan pengubahan dan tambahan yang bersesuaian. Kemampunan
teknologi dan pemindahan bahan-bahan dari satu tempat ke tempat yang lain
menyebabkan bentuk seni bina masjid semacam boleh dibina di mana-mana. Misalnya
Masjid Shah Alam , Putrajaya adalah mengambil elemen seni bina masjid dari umat
Islam dengan penambahan-penambahan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment