Madinah al-Munawwarah, 19 & 25 Jamadil Akhir 1436 = 9 & 15
April 2015:
Tanggapan Penulis selama ini, bahawa Kerajaan yang
menjaga `Tanah Suci` memang mengambil sikap dan polisi tidak memberi perhatian
terhadap monumen-monumen sejarah dan permuziuman di negara tersebut agar
bahan-bahan sejarah dan monumen-monomen berkenaan tidak menjadi alat dan
bahan-bahan pemujaan yang boleh membawa kepada pendewaan dan syirik. Sebenarnya
Madinah dan Makkah penuh dengan bahan-bahan sejarah dan permuziuman –
termasuklah tapak-tapak dan monumen, tetapi tidak diangkat kepada bahan-bahan
sejarah dan permuziuman secara professional, sebaliknya dibiarkan begitu
bersahaja. Banyak tempat yang boleh disebutkan seperti Tanah Perkuburan Baqi`,
Tanah Perkuburan al-Syahid Sayyiduna Hamzah dan para syuhada` yang gugur di
medan peperangan Uhud dan banyak tempat lagi yang mana Madinah dan Makkah
adalah `Tanah Sejarah` dan banyak monumen. Bagi pemerintah Masjidil Haram dan
Masjid Nabawi sudah cukup bagi umat Islam datang menunaikan ibadat dan
menziarah. Lantaran itu tempat-tempat sejarah, walaupun tidak diabaikan, tetap
tempat-tempat berkenaan tidak diberi sanjungan apa lagi pemujaan.
Walau bagaimana terdapat dua muzium di Madinah
yang disifatkan sebagai sederhana, sekurang-kurang sebuah daripadanya agak
berlainan dari muzium yang difahami selama ini. Sebuah dari muzium berkenaan
terletak pada bahagian kanan di luar daripada kawasan Masjid Nabawi. Bangunan bertingkat ini
agak tua dan memanjang di tepi Masjid Nabawi. Penulis berkesempatran menziarah
muzium berkenaan selepas menunaikan solat
Asar berjamaah di Masjid Nabawi dan mengambil kesempatan menziarah. Muzium ini
dikenali sebagai Muzium Rasulullah yang sebenarnya mempamerkan keagungan dan keluasan makna Al-Asma` Al-Husna`
(99 nama). Tiap kalimat nama diberi huraian dan tafsiran dengan ayat-ayat
al-Qur`an dan gambar-gambar yang releven. Contoh Allah menurunkan hujan
digambarkan hujan, langit, gambaran air laut dan tumbuh-tumbuhan yang
berbagai-bagai lagi. Dapatlah dikatakan gambaran bersifat saintifik dan artistik. Turut dipamerkan khat-khat yang
berhubung dengan ayat-ayat berkenaan seterusnya bagi seluruh nama bag Al-Asma`
al-Husna. Walau bagaimana muzium berkenaan banyak dengan gambar-gambar dan
khat-khat, tetapi tiada artifek-artifek bagi mengukuhkan pameran. Pendekatan
ini adalah merupakan pendekatan yang disengajakan, namun dapat dikatakan kurang
mendapat kunjungan pengunjung.
Walau bagaimana sebuah lagi muzium yang
Penulis berkesempatan berkunjung ialah tatkala
mengikuti rombongn jamaah secara santai pada 15 April 2015. Pada hari ini ialah
merupakan hari pilihan bagi peserta untuk mengikuti ke luar dengan membayar
sejumlah bayaran bagi perjalanan dan makan minum. Penulis sekeluarga turut sama
dengan rombongan kegiatan luar. Sebahagian kecil mengambil kesempatan
menunaikan umrah dari kawasan Hudaibiyyah dengan bermiqat dari sini dan jamaah
berkenaan meneruskan amalan umrah secara kumpulan atau secara berseorangan.
Hudaibiyah menjadi lokasi menarik. Pertama ialah kerana di sini berlangsung
Perjanjian Hudibiayah (7H.) antara Nabi Muhammad s.a.w. dengan pembesar Quraysy
yang dari perjanjian ini membawa kepada pembukaan Makkah pada tahun berikutnya.
Keduanya wujud Muzium Al-Haramayn yang merupakan muzium yang teratur dan
menarik dan mempunyai barang-barang pameran dan artifek-artifek yang menarik. Muzium ini dibina di satu kawasan khas dan
kami singgah dalam rangka melawat ke Al-Hudaybiyah. Muzium adalah sederhana
besar, satu tingkat. Di dalamnya sebagaimana namanya Muzium al-Haramayn adalah
menyimpan bahan-bahan lama yang berhubung dengan dua Tanah Haram, iaitu Makkah
dan Madinah. Lebih tepat dikatakan bahan-bahan yang berhubung dengan Masjid
al-Haram dan Masjid Nabawi. Semasa lawatan pengunjung-pengunjung dibenar
mengambil gambar. Muzium ini merupakan lokasi popular bagi ziarah seperti
ziarah Maqam Sayyiduna Hamzah dan Arafah. Kenderaan memenuhi kawasan dan
pengunjung begitu ramai yang datang. Antara tarikan utama yang dipamerkan di
tengah ruang ialah gambar Masjidil Haram sebelum berlaku pembangunan dan
perubahan yang berlaku sekarang. Dipamer juga pintu Masjidil Haram yang lama.
Khat yang berhubung dengan ayat
`Al-Hamdulillahi Rabbil alamin, ukiran kayu yang digunakan bagi
pemasangan bahagian atas tiang,
Antara koleksi lain berhubung dengan Masjidil Haram ialah seperti
gambar telaga zam-zam yang terletak di tengah bangunan. Telaga berbentuk bulat
dipagari dengan tembok keliling dan jeriji besi pada bahagian atas. Pada
bahagian atas ialah timba yang diguna bagi mengambil dan mengeluarkan air zam
zam. Terdapat sebuah batu Bersurat yang dikirim oleh seorang pemerintah Islam
kepada pihak berkuasa yang menguasai Masjidil Haram pada masa itu, terdapat
juga salinan naskhah Al-Qur`an pada zaman Sayyiduna Uthman yang terkenal dengan
Mushaf `Uthman. Walaupun tulisan adalah terang dan jelas, agak sukar juga bagi
membaca dan memahami Mushaf Sayyiduna
`Uthman. Terdapat juga `shajarah`
berhubung dengan keturunan Rasulullah s.a.w. yang merupakan nasab yang paling
mulia. Terdapat juga tiang dan bahagian rawdah di Masjid Nabawi yang lama
dipindahkan ke sini setelah diganti dengan yang baharu, begitu juga dengan
mimbar Masjid Madinah yang lama yang agak tinggi dan banyak anak tanggi bagi
menaikinya melalui pintu gerbang kecil sebelum dapat naik ke atas. Gambar
Masjid Nabawi yang popular ialah yang pada bahagian atasnya berkubah hijau yang
kubah ini masih dipertahankan di Masjid Nabawi. Pendek kata Muzium al-Haramayn
menarik ramai pengunjung. Walau bagaimana sebagai sebuah Muzium al-Haramayn
muzium agak kecil dan bahan-bahan koleksi juga agak terhad dan lebih merupakan
bahan-bahan baru. Sebagaimana termaklum, bahan-bahan pameran yang berhubung
dengan Dua Haramayn ini telah banyak dipindahkan ke Turki pada masa kerajaan
Khalifah Uthmaniyyah memerintah negara Islam. Bahan-bahan berkenaan masih
tersimpan di Muzium di Istanbul Turki. Walau bagaimana Muzium al-Haramain ini
adalah antara yang terbaik dan boleh
ditingkatkan lagi dari segi bahan dan persembahan. Melalui pameran adalah
merupakan cara terbaik bagi mendidik dan menyampaikan maklumat kepada
pengunjung tentang perkembangan Islam. Pada masa melawat muzium ini, penulis
tercari-cari sekiranya terdapat buku atau katelog yang menerangkan tentang
koleksi di muzium ini. Pada pendapat Penulis wajar disediakan buku katelog yang
dapat dijadikan panduan bagi memahami bahan-bahan yng ada di muzium dan boleh
dibeli oleh pengunjung, Bukan setakat itu sahaja, bahkan muzium perlu banyak
menyediakan dan menjual buku-buku yang berhubung dengan dua Tanah Suci, bahkan
buku yang berhubung dengan sejarah dan keterangan berhubung dengan Islam.
Sebagaimana disebut Muzium Al-Haramayn ini
terletak antara Bandar Madinatul Rasul ke Hudaibiyah, selepas menikmati pameran
di Muzium al-Haramayn, kami bertolak ke Hudaibiyah yang merupakan lokasi yang mencetus perjanjian penting antara
Rasulullah dengan pemimpin Quraisy Makkah. Perjanjian Hudaybiyah membuka jalan
ke arah pembukaan Kota Makkah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment