Makkah al-Mukarramah. 22-28 Jamadil Akhir 1436
= 12-18 April 2015:
Tumpuan tidaklah terhadap solat di masjid
sahaja, kedatangan adalah bertujuan utama ialah untuk menunaikan umrah, di
samping ziarah. Pihak penganjur (Andalusia) sebenarnya lebih dari mahir di
dalam mengatur jadual bagi umrah dan juga ziarah dan menjangka kemampuan
ahli-ahli jamaah mengikutinya, terutama bagi umrah, ziarah dan program tambahan
yang lain. Program umrah yang diatur secara rasmi ialah tiga kali. Pertama
adalah Umrah Wajib bagi mereka yang belum pernah datang sama ada umrah atau
Haji. Amalan umrah ini telah dilakukan sejak dari 12 April (dari Madinah) dan
selesai ke pagi esoknya dengan berkesempatan berimam solat Subuh bersama imam
di Masjidil Haram. Dalam masa enam hari para jamaah disusun dalam program melakukan
umrah dibimbing mutawwif sebanyak 3 kali dengan ekstra tambahan melakukan umrah
ketika melawat Hudaibiyah. Peserta boleh bermiqat berniat umrah dari sana dan
bila pulang ke Masjid al-Haram akan meneruskan ibadat umrah secara
bersendirian, sama ada dengan teman sekumpulan atau keluarga atau sendirian
sahaja. Sebagai peserta Penulis dan keluarga memenuhi program umrah yang
dianjur oleh pihak syarikat secara berselang seli, iaitu sehari selepas Umrah
pertama turut mengikuti umrah kedua apabila pihak rombongan membawa jamaah ke
miqat kedua, iaitu di Ja`ranah pada 14 April dan umrah ketiga pada 16 April
apabila jamaah dibawa bermiqat di Tan`im. Melakukan amalan umrah yang dipimpin
oleh mutawwif berpengalaman adalah licin dan tiada masalah. Sebenarnya
sebagaiman disebutkan bahawa pihak penganjur memberi peluang jamaah menunaikan
Umrah tambahan apabila pada 15 April diadakan program tambahan dalam mana
peserta ditawarkan penyertaan lawatan ke Hudaybiah pada 15 April dengan sedikit
bayaran tambahan. Tidak semua jamaah di bawah penganjur turut serta dan yang
turut serta ada yang mengambil kesempatan membuat umrah tambahan dan lebih
ramai menyertai lawatan tanpa melakukan Umrah. Penulis tiga beranak juga memilih
menyertai sebagai lawatan bagi meninjau kedudukan tempat (Penulis belum datang
ke sini pada kunjungan-kunjugan yang lepas) dan kehadiran juga bagi menyaksikan
bangunan-bangunan, khususnya Masjid Hudaibiyah itu sendiri.
Pengisian masa, walaupun tidak begitu kerap
melakukan Umrah, tetapi hari berselang yang tidak dilakukan Umrah diisi dengan
bertawaf di Ka`abah sekali bagi hari berselang yang tidak ada aktiviti umrah.
Pada hari tidak melakukan umrah sebenarnya dapat digunakan untuk memulihkan
otot-otot seperti kejang betis dan sakit pada tapak-tapak kaki, antaranya pecah
dan pedih bila berpijak.
Berbanding antara kunjungan secara berpekej
dan secara di bawah muassasah Tabung Haji – Sebelum dari itu tidak ada istilah
muassasah, tetapi sebagai jamaah Tabung Haji jauh berbeza. Cabaran dan
pengalaman serta ujian jauh kental dan mencabar. Kehadiran 1985 tinggal secara
berkumpulan di dalam ruang yang bila tidur mengatur tubuh dan kepala sahaja,
kerana kesempitan ruang. Keadaan yang sama bagi jamaah perempuan yang
diasingkan. Air pula sering tidak cukup. Air dibekal lori dari masa ke masa.
Rasa airnya payau. Kami membuat giliran memasak dan membeli barang-barang dari
pasar. Berbagai gaya masakan dapat dirasa dari kumpulan jamaah biasanya dari
berbagai negeri. Kehadiran pada 1994 adalah sedikit lebih baik, dan tidak
sesesak 1985. Makan juga secara ramai-ramai, tetapi tidaklah dimasak sendiri,
tapi dengan mengupah tukang masak yang menghantar makanan setiap masa.
Ini jauh beza dengan kehadiranb secara
berpekej dan bukan musim haji. Tinggal di hotel yang dekat dengan masjid baik
di Madinah (Al-Mubarak Perak) atau di Makkah (Hilton Makkah). Paling dekat
dengan masjid, turun saja sudah di laman masjid, bahkan bila kelewatan dapat
saja bersolat dianjung hotel yang dikira sebagai bahagian dari masjid. Pendek
kata terlalu banyak kemudahan dan kurang cabaran. Cabaran lebih kepada keadaan
diri. Misalnya keuzuran-keuzuran yang diakibatkan oleh usia. Kadang-kadang
terasa kehadiran sebagai `Pelancongan Ibadah` oleh kerana banyak kemudahan-kemudahan
yang dinikmati, baik dari segi pengangkutan, penginapan, makan minum dan
mengikuti bimbingan dari mutawwif sehingga terasa begitu mudah dan kurang
kesungguhan datang dari diri sendiri. Lantaran itu kurang dapat menikmati
kemanisan dugaan yang dihadapi diri kletika menghadapi cabaran-cabaran. Walau
bagaimana dengan kemudahan-kemudahan yang ada banyak memberi manfaat kepada
mereka yang lanjut usia dan uzur. Dengan kemudahan yang ada memudahkan mereka
yang tidak ada kemudahan berkenaan, jika tidak sukar bagi mereka untuk datang
berumrah dan ziarah. Perbandingan yang dibuat tidak sangat tepat, kehadiran
bagi menunaikan haji agak berbeza dari kehadiran luar musim haji, iaitu bagi
tujuan umrah sahaja. Walau bagaimana cabaran dan kesusahan yang dilalui dalam kunjungan
lebih manis dan berkesan berbanding dengan kehadiran secara agak mewah dan
mudah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment