BBB, 14 Jamadil Akhir 1436 = 04 April 2015
(Sabtu):
Setelah begitu lama Bahasa Melayu
dimartabatkan di Alam Melayu dan bahasa tersebut menjadi medium ilmu dengan
ulama-ulama menghasilkan berbagai kitab di dalam berbagai lapangan keilmuan
Islam dan pengarang-pengarang menghasilkan buku-buku yang makin memartabatkan
bahasa Melayu, namun bahasa Melayu masih kekeringan dari kitab atau buku yang
membicarakan tentang nahu dan bahasa Melayu. Cahaya awal yang diusahakan oleh
Raja Ali Haji pada pertengahan abad ke 19 dipuncakkan oleh Za`ba dengan
mengarang buku panduan mengarang dan buku nahu bahasa Melayu terawal.
(Wajah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur,
1961: 436-441).
Baik Ilmu Mengarang Melayu dan Pelita Bahasa
Melayu adalah merupakan hasil keterlibatan Za`ba di dalam pengajaran beliau
tentang bahasa tersebut dari peringkat kolej hinggalah ke universiti. Buku-buku
tersebut asalnya dalam tulisan jawi – Ilmu Mengarang Melayu (1934-1956).
Begitulah juga Pelita Bahasa Melayu 1 – III asalnya dalam tulisan jawi. Dalam
kata pendahuluan bagi Ilmu Mengarang Melayu (1934) semasa di Maktab Perguruan
Tanjung Malim kata Za`ba;
``Bahawa kitab ini dimaksudkan bagi penggunaan
guru-guru di sekolah Melayu dan penuntut di Kolej.``
(Za`ba, Ilmu Mengarang Melayu, Dewan Bahasa
dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1965: VII).
Ilmu Mengarang Melayu menerangkan kaedah
mengarang seperti asas mengarang, memanjangkan karangan yang ringkas dan
sebaliknya, gaya bahasa, bagaimana menggunakan simpulan bahasa, bahasa kiasan
dan ragaman bahasa. Za`ba turut membicarakan kaedah mengarang yang melibatkan
unsur estetik seperti menulis puisi seperti pantun, syair, bayt dan nazam, juga
gurindam, seloka dan sajak. Turut dibicarakan tentang pengaruh bahasa asing dan
bahasa daerah. Pendek kata kaedah mengarang yang disusunnya melibatkan karangan
yang bersifat prosa dan yang melibatkan puisi.
Kesedaran yang lebih tinggi timbul dari Za`ba
ialah menyusun kaedah nahu Melayu yang diusahakan dari tahun (1934-1936) bagi
jilid pertama, kata Za`ba:
``Bahawa kitab ini ialah cubaan yang pertama
pada mengaturkan kaedah nahu Melayu dengan keadaan yang lebih lengkap daripada
yang sudah-sudah dicuba orang dalam bahasa Melayu. Aturan ringkasnya banyak
ditirukan kepada acuan nahu Inggeris dan sedkit-sedikit nahu Arab. Tetapi isi
yang memenuhkan rangka itu semua dipadankan dengan pembawaan tabiat sejati
bahasa Melayu dan dengan kaedah-kaedahnya yang khas tersendiri daripada
bahasa-bahasa lain.``
(Za`ba, Pelita Bahasa Melayu I, Dewan Bahasa
dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1961: IX).
Dalam buku Pelita Bahasa Melayu I, Za`ba
membicarakan mengenai bunyi huruf, kaedah-kaedah ejaan dan sifat-sifat huruf,
ia laksana membicarakan ilmu tajwid. Selepas itu baru dibicarakan mengenai
nama, perbuatan, perkataan sifat, sendi dan seruan, huruf-huruf penambahan dan
sambungan, mengenai rangkaikata, pembinaan ayat dan jenis-jenis ayat. Contoh
dalam membicarakan penambahan `ter`, antaranya menunjukkan tidak sengaja.
Contoh:
``Saya hendak menyepak bola tersepak
kakinya.``
Menunjukkan ada upaya. Contoh, ``Terlawankah
oleh engkau dia ?
Menunjukkan sedia dan telah sempurna, contoh
`Kitab itu terpakai di sekolah.``
Dan beberapa maksud dan contoh yang lain.
(Za`ba, Pelita Bahasa Melayu I, Dewan Bahasa
dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1961: 209-210).
Bagi buku dua atau penggal dua fokus persoalan
ialah mengarang, ayat-ayat tunggal, cara penyambungan ayat, memakai tanda-tanda
dalam tulisan, cakap ajuk dan cakap pindah, perenggan-perenggan ayat,
perkataan-perkataan pembatas karangan dan latihan mengarang termasuk menulis
cerita pendek.
Contoh cakap ajuk, ialah memindah cakap orang tanpa
mengubahnya. Contoh:
Katanya kepada saya, ``Bapa engkau itu terlalu garang.``
Manakala cakap pindah ialah mengubah cakap
disampaikan, contoh:
``Katanya kepada saya bapa saya itu terlampau
garang.``
(Za`ba, Pelita Bahasa Melayu, Penggal II,
Macmillan And Co Limited, London, 1959: 105).
Di dalam buku Pelita Bahasa Melayu Penggal
Ketiga Za`ba membicarakan tentang bagaimana mengarang dan petua-petua
mengarang. Kesalahan-kesalahan yang besar dalam karangan. Cara memakai setengah
perkataan dan sendi-kata, kecacatan karangan, mencantikkan karangan, mengarang
pantun dan syair, mengarang sajak, gurindam dan seloka, mengarang surat
kiriman, membaikkan karangan dan beberapa teladan karangan dan mengajar
karangan berbentuk rencana.
Sebagai contoh menggunakan sendikata seperti
sambil, seraya, sementara, serta, lalu.
Contoh: Sambil menyelam sambil minum air
Guru menyuruh murid membaca seraya menyerahkan
buku bacaan kepada murid itu. Begitulah dengan contoh-contoh yang lain yang
semuanya mempunyai elemen penyertaan.
(Za`ba, Ilmu Mengarang Melayu, Penggal III,
Macmillan And Co Limited. London, 1960: 89-90).
Meneliti kepada kandungan ketiga-tiga penggal
buku Pelita Bahasa Melayu Za`ba nampaknya tidak sepenuhnya menumpukan
pembicaraan pada kaedah bahasa dan nahu Melayu, tetapi dibicarakan kaedah-kaedah
mengarang sebagaimana di dalam bukunya Ilmu Mengarang Melayu. Walau bagaimana
dengan buku Pelita Bahasa Melayu tiga penggal Za`ba telah meletakkan asas yang
kukuh berhubung dengan kaedah bahasa dan nahu Melayu. Bidang ini kemudian
diperluaskan lagi oleh pakar-pakar bahasa selanjutnya seperti oleh Profesor
Asmah Haji Omar, Profesor Nik Safiah Karim, Profesor Farid Mohd. Onn. Profesor
Abdullah Hasan, Dr. Awang Sariyan dan ramai lagi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment