January 26, 2010

Hari Kecemerlangan Pasti Selangor

Institut Pertanian Malaysia, 07 Safar = 23 Januari (Sabtu):



Acara tahunan bagi meraikan anak-anak cemerlang pada tahun ini diadakan di Puchong yang Pasti Puchong menjadi Tuan Rumah. Seramai 41 anak-anak cemerlang yang mewakili kawasan-kawasan (22 kawasan) dari seluruh negeri diiringi guru-guru dan ibu bapa mereka hadir memenuhi dewan Institut Pertanian Serdang.. Anak-anak ini merupakan anak-anak cemerlang yang dipilih melalui saringan pada peringkat pasti, cawangan, kawasan dan negeri, iaitu dipilih dari seluruh Pasti di Negeri Selangor yang kini berjumlah 225 pasti yang murid-murid semuanya berjumlah serama 13,000 murid yang dibimbing oleh 886 guru.


Mereka yang terpilih ini akan dipilih pula pada peringkat pusat sebagai anak-anak cemerlang pada pereingkat Pusat yang difaham akan diadakan pada minggu hadapan. Puchong pada kali ini memilih Munawarah bt. Mahadi mewakili tahun 5 dan Akmal bin Azman mewakili Tahun 6. Mereka berdua antara murid-murid cemerlang terpilih pada peringkat negeri. Hadir pada hari kecemerlangan ADUN Bangi yang dijemput merasmikan Hari Kecemerlangan berkenaan, Ustaz Hasbullah bin Mohd Ridzwan Ketua Pemuda Pas Selangor yang juga selaku Pengarah Pasti Negeri Selangor, Tuan Syed Ahmad Thani Tuan Hadi selaku Pengarah Sambutan, Puan Norhayati Abdul Razak selaku Ketua Majlis Guru-Guru Pasti, tamu-tamu jemputan, guru-guru dan ibu bapa yang memenuhi dewan sambutan.


Dalam ucapan perasmiannya ADUN Bangi memuji AJK sambutan yang diketuai Pengarahnya Tuan Syed Ahmad Thani Tuan Hadi yang berjaya mengadakan Majlis Hari Kecemerlangan Pasti pada hari itu dengan baik dan teratur. Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada guru-guru dan ibu bapa yang datang dari berbagai-bagai daerah Negeri Selangor kerana memberi galakan dan semangat kepada anak-anak. Beliau berharap mereka terus berbakti memupuk generasi umat dari peringkat semuda usia yang ditanam dengan nilai-nilai Islam bagi panduan hidup mereka pada masa hadapan. Beliau mengharap terutama kepada ibu bapa meneruskan penanaman nilai keislaman terhadap anak-anak pada peringkat-peringkat yang mereka akan lalui pada masa hadapan. Pilihlah pendidikan mereka seterus berpaksikan Islam. ADUN berharap mereka akan menjadi pelapis pimpinan Islam pada masa hadapan.


Manakala Ustaz Hasbullah bin Mohd Ridzwan selaku Pengarah Pasti Negeri Selangor dalam ucapan alu-aluannya memaklumkan kecemerlangan murid-murid adalah dinilai dari segi akademik, kokurikulum, kepimpinan dan sakhsiah Islam dalam program pendidikan Pasti. Penilaian ini secara tidak langsung juga menilai prestasi guru-guru dan sekolah yang diwakili anak-anak cemerlang. Pada tahun 2009 murid-murid menempuhi dua peperiksaan, pertengahan tahun pepereksaan di bawah Pasti negeri dan pada akhir tahun di bawah Pasti Pusat. Menurut UstazHasbullah pendidikan Pasti kini diterima sebagai pendidikan terbaik pada peringkat pra-sekolah. Dari bukti-bukti menunjukkan anak-anak yang melalui pendidikan Pasti pada kebiasaannya menjadi anak-anak yang maju dan terkehadapan apabila mereka menyambung pengajian pada peringkat sekolah rendah.


Berikut dari perasmian penyampaian sijil dan hadiah dilakukan oleh ADUN Bangi kepada anak-anak cemerlang yang berjubah akademik, manakala ibu bapa sebok merakamkan gambar saat gemilang dan bersejarah bagi anak-anak mereka. Acara bergambar beramai-ramai juga turut dilakukan.


Sekian.

1 comment:

  1. tahniah & syabas. Diharapkan juga diadakan juga Hari Kecemerlangan Pengurusan PASTI negeri bagi menghargai jasa pihak pengurusan PASTI di cawangan-cawangan yang ikhlas menabur jasa bakti dibelakang tabir bagi memastikan anak-anak PASTI, guru-guru & ibu bapa mendapat perkhidmatan pendidikan pra-sekolah yang terbaik berlandakan iman,amal & islam.

    ReplyDelete