KURANG KEYAKINAN ?
(Fikrah
Banbgi: 630 ),
BBB:
21 Zulhijjah 1441H. = 11 Ogos 2020M. (Selasa).
Antara
faktor yang penting dapat memajukan
masyaarakat ialak pelajaran. Bagi memajukan masyarakat dari segi ekonomi
memerlukan pelajaran dan bagi menyusun
masyarakat juga memerlukan ilmu. Menjeleng
kemerdekaan dan juga pada awal kemerdekaan, bukan saja berlaku polarisasi dari
segi ekonomi dalam mana masyarakat miskin tinggal di kampung dan luar bandar,
mereka terdiri dari masyarakat bumiputra dan India dan yang berada di bandar dan lebih baik dari segi pengusaan
bidang ekonomi, tetapi pada masa itu juga berlaku polarisasi dari segi
pelajaran.
Mereka
yang dianggap terpelajar tinggal di bandar dapat belajar ke peringkat menengah
melalui medium berbahasa Inggeris,, manakala yang di luar bandar belajar
setakat sekolah rendah beraliran Melayu dan tidak ada peluang ke sekolah
menengah, kecuali melalui , special Malay.
Sebelum
merdeka (1956), sudah diwujudkan Dasar Pelajaran Kebangsaan yang dikenali
dengan Penyata Razak. Dasar ini sepatutnya dilaksanakan bersama dengan
kemerdekaan tanahair, tetapi berlaku kelewatan. Adalah dipercayai oleh kerana kurang persediaan, misalnya tiada
sekolah menengah kebangsaan, masih ketiadaan
guru dan tiada kurikulum. Bahkan tiada keyakinan menyebabkan kecuaian. Pengajian menengah yang sepatutnya
bermula dari zaman kemerdekaan tertangguh, sehingga didirikan Sekolah Menengah Tuanku Abdul
Rahman, Sekolah Dato` Andul Razak, Sekolah Alam Shah dan Tunku Khursiah selepas
1960an. Rancangan menjadikan bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi dan kebangsaan
sepuluh tahun selepas merdeka (1967) tertangguh dua tahun (1969) dan Universiti
Kebangsaan yang sepatutnya dirikan pada masa itu juga tertangguh.
Walau
bagaimana kealpaan dan ketiadaan kesungguhan ini tidak dibuarkan begitu sahaja,
sebaliknya pada masa itu wujud gerakan massa yang kuat mendesakkan pelajaran
menengah diperluaskan, bahasa Melayu diterima sebagai bahasa kebangsaan dan
rasmi dan Universiti Kebangsaan segera didirikan. Pendesak-pendesak antaranya,
Kesatuan Guru-Guru, Badan Penulis Nasional dan negeri-negeri,, pelajar-pelajar,
pimpinan Institusi Bahasa dan
berbagai-bagai gerakan. Tuntutan supaya
dirasmikan bahasa Melayu dan diwujudkan
sekolah menengah secara meluas dan sebuiah Universiti Kebangsaan didirikan
adalah berlaku bersama ketidakpuasan dari segi polarisasi ekonomi yang membawa
kepada keresahan sosial dan berlaku peristiwa 13 Mei 1969 itu.
Mulai
dari 1970 berlaku perubahan sosial. Akibatnya mulai berlaku penyusunan ekonomi kepada yang kurang dari segi
polarisasi kaum, pengajian menengah menjadi menyeluruh, bahkan sekolah-sekolah
menengah Inggeris bertukar kepada sekolah menengah kebangsaan, tanpa
mengabaikan bahasa Inggeris, Universiti Kebangsaan Malaysia didirikan (18 Mei
1970) yang kemdian semua universiti yang ada dan bakal didirikan menurut Dasar
Pelajaran Kebangsaan. Bukan itu sahaja, bahkan pimpinan politik pemerintahan
negara turut berubah selepas 1970.
Mulai
tahun 1970 dapat dikatakan zaman era baru bagi negara Malaysia, terbuka
berbagai-bagai peluang untuk perubahan
Kemajuan
Malaysia bergantung kepada pucuk
pimpinan pemerintahan, perubahan dan peningkatan dari segi pelajaran dan
pendidikan negara., kemajuan negara dari menggerakkan sektor ekonomi dan
peluang rakyat mengambil bahagian di dalam berbagai bidang kemajuan
Sejauhmanakah
perubahan dan kemajuan berlaku dan mampu
dicapai ?
Sekian.
No comments:
Post a Comment