August 22, 2013

Pandangan Wujud

BBB, 14 Syawal 1434 = 22 Ogos 2013 (Rabu):

Menggunakan istilah `Wujud` bagi `Padangan Wujud` adalah lebih tepat dari menggunakan istilah `Worldview` dan `Pandangan Alam` bagi bidang yang bakal dibicarakan. Istilah `Worldview` dilihat sebagai istilah yang mempunyai ciri sekular yang jika tidak menolak, tetapi mengenepikan soal-soal Ketuhanan dan keakhiratan, manakala istilah `Pandangan Alam`, walaupun dapat diterima, tetapi masih ada ruang di luar tanggapan, lantaran alam bagi tanggapan biasa, sebagai sesuatu yang kena jadi atau sesuatu yang kena tahu, sedang kita sebenarnya tidak tahu berhubung dengan Yang Wujud, Yang Kekal dan Yang Abadi yang Dia saja sebenarnya bersifat Mengetahui akan segala yang bersifat Syahadah dan Ghaib (al-Hashr: 22). Dia Yang Bersifat Mengetahui ini adalah `Wujud`. `Pandangan Wujud` adalah mencakupi segala `Yang Wujud`, tetapi tidak termasuk  `Yang Tidak Wujud` kerana `Tidak Wujud`nya (`Mustahil`).


Manakala istilah `Pandangan` pula adalah lebih tepat dari menggunakan istilah seperti `Tanggapan` atau yang lain-lain, kerana `Tanggapan` bererti memerhati, mendengar dengan teliti (Kamus Dewan, 2007: 1599) yang walaupun ada kesamaan dengan `Pandangan`, tetapi `Pandangan` yang dalam istilah Islam yang selalu digunakan dalam perbincangan keilmuan ialah `Nazar` - nun – z (bertitik) dan ra`) yang `Pandang` pada asalnya bermakna `Lihat` yang merujuk kepada `Lihat` yang bersifat indera `Mata`. Tetapi di dalam penggunaan tidak sahaja bersifat melihat secara inderawi, tetapi lebih luas dari itu – termasuk lihat secara akli terhadap ayaat, kalimat dan isyarat. Pandangan `nazar` dan nama terbitan (masdar) `Nazariyyah` adalah istilah yang biasa digunakan bagi perbincangan ilmu, bahkan falsafah. Maksudnya, paling tidak bagi skop, ruang lingkup dan maksud Penulis, ianya melibatkan padangan minda, hatinurani yang bersifat intuisi, rohani, inderawi dan pengalaman.

`Pandangan Wujud` yang bakal dibicarakan ini adalah bersifat nisbi, kerana terhad dan bersifat lemah, lantaran mekanisme dan peralatan bagi `Pandangan Wujud` bagi diri yang bersifat nisbi adalah terhad, lemah dan ada batasnya baik dari segi alat, waktu, ruang dan keupayaan berbanding dengan `Pandangan Wujud` Hakiki yang bersifat Sempurna, Mengetahui, Kekal dan Abadi. Ruang antara yang tidak sempurna, jahil, fana dan terbatas dengan Yang Sempurna, Mengetahui, Kekal, dan Abadi adalah merupakan span dan ruang perjalanan kualiti bagi  `Takmilah` di dalam usaha meningkatkan diri kepada tahap kesempurnaan yang tidak sempurna.

`Pandangan Wujud` adalah penting, kerana ia adalah mencerminkan `dunia dan  alam` pemandangnya. Batas pandangannya ditentukan oleh sejauhmana naluri, tuntutan alam, daya pemikirnya, intuisinys dan alam kelilingnya yang dari kelompok individu berkenaan membentuk budaya kelompok setempat. Misalnya zaman prehistoric bagi masyarakat di Malaya yang menggunakan  alat-alat batu pada zaman batu mencerminkan pandangan wujud dan alam kehidupan mereka. Tweedie dalam kajiannya mengenai Prehistoric Malaya yang masyarakat prehistoric dan tradisi banyak bergantung hidup pada gua dan sungai menulis;


``But quite casual acquaintance with the rural and jungle areas soon provides evidence to the observant that Malaya was inhabited in prehistoric times. In the riverside village stones, clearly artificially shaped, are often found on the river banks after floods. Their finders keep them and attribute magical properties to them, and tell astonishing stories of their origin…`` Di samping itu menurut Tweedie lagi:
``Curiously shaped iron objects are also found, rusted and corroded so that their original appearance is hard to make out, though they are clearly tools or weapons of some kind. These too are so frequent that the kampong dwellers recognize them and associate also with a legend, this time of a giant ape with sickles in its elbows, and call the tulang mawas, apes bones.`` (Tweedie, M.W.F. Prehistoric Malaya, Eastern Universities Press Sdn. Bhd, Singapore, 1970: V).

Cara hidup masyarakat prehistoric di Malaya berkembang dari prehistoric – zaman Palaeolithic (zaman Batu Lama) kepada Mesiolithic (Zaman Batu Pertengahan) dan Neolithic (Zaman Batu Baru) mebawalah kepada zaman gangsa seterusnya membawa kepada zaman sejarah (Tweedie, 1970: Vii).
Pada zaman Batu Baru dikatakan manusia purba yang pada mulanya hidup digua mulai hidup bertani dan mempunyai peralatan  dari tanah liat seperti mangkuk dan periuk untuk memasak makanan, dan mereka mulai tahu menggunakan api. Pada masa ini mereka mulai mendiami pondok di atas pokok atau binaan yang tingi untuk keselamatan. Ini mencerminkan kehidupan dan pandangan wujud mereka tentang alam makin berubah dan makin maju.

Dari aspek seni, sebenarnya dari awal lagi dapat dilihat kepada bentuk alat-alat keperluan mereka dari alat batu, gangsa dan seterusnya kayu, tetapi tidak tahan zaman. Ini merupakan peralatan budaya zaman primitif yang diguna mereka  di dalam kehidupan yang dari segi permuziuman menjadi bahan-bahan penting yang menunjukkan perkembangan manusia prehistoric kepada zaman Batu Lama, Pertengahan, Batu Baru dan zaman gangsa dan sejarah.

Satu aspek lagi yang penting yang tumbuh dalam masyarakat purba ini ialah dari segi bahasa dan dikuti dengan sastera. Dalam kehidupan, walaupun bagi kelompok prehistoric, mereka perlu berkomunikasi dan menggunakan bunyi melambangkan benda dan gambaran perbuatan yang dapat difahami oleh kelompok yang dikenali dengan bahasa. Contoh kata `mak` bagi ibu dan `pa` bagi bapa seterusnya berkembang kata-kata asas yang membolehkan mereka memahami antara satu sama lain. Di dalam hal pertumbuhan bahasa ini kata Zainal Abidin bin Ahmad (Za`ba):

``maka demikianlah juga di antara manusia. Jika disebutkan ``mak`` umpamanya maka bunyi itu difaham oleh segala orang-orang sebangsa yang berbahasa dengan itu. Bunyi itu masuk ke telinga mereka langsung terus kepada otaknya. Maka dengan serta merta otak itu mengenal akan dia dan mengerti akan maksudnya. Begitulah juga pada segala bunyi-bunyi lain yang ada bermakna bagi orang yang punya bahasa itu.`` (Zainal Abidin Bin Ahmad, Pelita Bahasa Melayu, Penggal Satu, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1961: 1).


Dalam perkembangan lanjut dari segi perbahasaan, sebagaimana di dalam pembinaan pondok (guna bahan kayu, buluh dan daun rumbia untuk atap) disedari dari segi pembaikan dan pengindahan yang dituntut oleh keperluan. Misalnya perlu kepada pembinaan bahagian rumah ibu dan dapur – dengan bahagian dapur lebih rendah dari rumah ibu dengan atapnya makin merendah dari selari dengan rumah ibu yang menjadikannya lebih menarik dan indah, maka demikianlah di dalam berbahasa, pada satu peringkat terungkap kata-kata indah dan berseni – misalnya secara sama bunyi hujung dan suku kata dengan yang sebelumnya. Contoh:
Pat, pat leh, Sapa cepat dia boleh – atau lebih panjang:

Sayur labu ikan haruan
Siapa dulu dapat makan

Ungkapan di atas sudah merupakan sebagai pantun sekerat yang berkembang kepada penggunaan pembayang dan maksud seperti:

Kalau padi katakana padi
Jangan saya tertampi-tampi
Kalau jadi katakana jadi
Tidak saya ternanti-nanti.

 (Harun Mat Piah, Puisi Melayu Tradisional,  Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1989: 110).

Gambaran di atas sebenarnya sudah mencerminkan kehidupan satu kelompok manusia yang sudah berkembang dan hidup sebagai satu masyarakat tradisional mungkin di sebuah desa, tetapi masih belum terdedah dengan kemajuan dan masih belum berkomunikasi secara meluas.

Dengan gambaran di atas masyarakat berkenaan sudah mempunyai pandangan wujud terhadap alam yang terhad kepada kehidupan keliling yang masih bersifat tradisional. Dari penggunaan peralatan dan tempat tinggal serta penggunaan bahasa yang lebih maju sudah ada pada mereka kesedaran tentang seni secara terbatas. Mereka mungkin sudah mempunyai kepercayaan yang berkembang kepada `Pandangan Wujud` yang lebih maju dari masyarakat primitif. Mereka masih banyak memerlukan ruang bagi peningkatan bagi kemajuan yang merupakan pendekatan bagi `Takmilah`.

Sekian.

No comments:

Post a Comment