14 PENDAPAT
(Fikrah
Bangi: 569),
BBB:
29 Ramadhan 1441H. = 22 Mei 2020M. (Juma`at).
Dapatlah
dirumuskan mengenai jumlah jama`ah bagi mendirikan Juma`at sebagaimana di dalam Risalah Naql Syeikh Abdul Malik bin Abdullah (Tok Pulau Manis) adalah 14 pendapat, iaitu sejumlah lelaki
sebagaimana berikut:
1)
2
orang
Didasarkan kepada pendapat Nakha`i, Hasan bin Saleh dan Da`wud.
2)
3
orang
Didasarkan kepada pendapat Awza`i
dan Abu Thaur.
3)
4 orang
Berdasarkan pendapat Abu Hanifah, Thauri dan Al-Layth.
4)
7 orang
Berdasaarkan
pendapat `Ikrimah
5)
9 orang
Berdasarkan
pendapat Rabi`ah
6)
12
orang
Berdasarkan
pendapat Rabi`ah, Matuli, Al-Mawardi,
Zuhrah, Awza`i dan Muhammad bin Hasan.
7)
13 orang.
Berdasarkan
pendapat Ishaq bn Rawayh.
8)
20 orang
Berdasarkan
pendapat Habib daripada Imam Malik.
9) 30 orang
Berdasarkan
pendapat satu riwayat daripada Malik.
10) 40 orang
Didasarkan
kepada pendapat Abdullah Anak `Utbah,
Umar bin Abdul Aziz, Imam Shafie, Ahmad bin Hanbal dan Ishaq.
11) 40 selain dari Imam
Salah
satu pendapat Imam Shafie (Jadid)
12) 50
orang
Pendapat
Umar bin Abdul Aziz, Ahmad bin Hanbal (ada
salah satu pendapat).
13) 80
orang
Berdasarkan
riwayat Muzani
14) Seberapa banyak
Berdasarkan
pendapat Imam Malik. Pendapat masyhur berdasarkan masyarakat berjual beli
sebagaimana di dalam Surah Al-Juma`ah.
Pendapat
yang popular dilaksanakan ialah 12 orang dan 40 qrang. Riwayat bagi kedua-dua
pendapat ini kukuh
Antara
rujukan bagi 14 pendapat ialah kitab Dau` al-Sham`ah oleh Syeikh Jalaluddin
al-Suyuti, Munyati Ahli al-Wara` Oleh Ahmad al-Qushashi (m. 1661M.), Minhaj
al-Talibin oleh Imam Nawawi, Tatimmah oleh al-Matuli, Al-Hawi oleh Al-Mawardi,
Al-Nihayah oleh Imam Al-Ramli, Fathul
Wahhab oleh Imam Abu Yahya Zakariyya al—Ansari, Fathul Qarib oleh Imam Ibn
Qasim al-Ghuzza Sharh Abi Shuja` , Tuhfat al-Muhtaj oleh Muhammad Sharbini
al-Khatib, Al-Mahalli oleh Abu Bakar al-`Amiri dan Al-Farwiyyah oleh Ibrahim
al-Kurani.
Demikianlah
persoalan tentang jumlah jama`ah bagi mendirikan solat Juma`at telah dibincaangkan oleh Syeikh Abdul Malikbin Abdullah (Tok
Pulau Manis) sejak akhir abad ke
17 dI Terengganu.
Sekian.
Assalamualaikum Dr. Karya yang ditulis oleh ibrahim al-kurani tersebut bukanlah al-Farwiyyah. Judul sebenarnya ialah al-Jawabat al-Gharawiyyah lil masail jawiyyah al-juhriyyah. 5 soalan datang dari tanah johor yang pada asalnya ditanya kepada shaykh ahmad al-qushashi kemudian al-qushashi menyuruh al-kurani menjawab soalan tersebut di dalam al-jawabat.
ReplyDeleteMemang benar apa yang ditulis oleh tok pulau manis bahawa beliau nukil dari karya al-kurani tersebut sebab salah satu soalan yang ditanya dari tanah johor tersebut ialah mengenai bilangan yang sah mengenai solat jumaat