PERTUMBUHAN PENGAJIAN TINGGI
(Fikrah Bangi: 549).
BBB:
08 Ramadhan 1441H. = 01 Mei 2020M. (Juma`at).
Bagi membincangkan tentang `Memperkemaskan
Pengajian Tinggi` di negara ini, wajar bagi kita melihat tentang pertumbuhan
pengajian tinggi di negara kita. Pada masa negara mencapai kemerdekaan (1957),
tidak ada sebarang pengajian tinggi bertaraf universiti di negara ini. Namun
menjelang kemerdekaan diwujudkan Penyata Razak (1956) yang menjadi dasar pelajaran negara bila mencapai kemerdekaan.
Antara dasar pelajaran itu, ialah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar pengajian dan diwujudkan pengajian tinggi yang menjadi puncak
pengajian dari dasar tersebut. Pengajian pada masa tersebut adalah berdasarkan
penerusan pengajian yang diasas British yang menjajah negara ini. Iaitu pengajian
peringkat rendah yang dikenali sebagai Sekolah Melayu. Tiada pengajian
peringkat menengah,. Pengajian peringkat menengah ialah pengajian hingga
peringkat Lower Certificate of Education
selamat tiga tahun dan pada peringkat yang lebih tinggi ialah Malayan
Certificate of Education (MCE) dan Hiigh School Certificate yang semuanya di
dalam bahasa Inggeris. Dari sini bagi terbaik dan terpilih akan berpeluang
memasuki pengajian tinggi di Singapura – University of Singapore. Pengajian
tinggi yang bersifat elit di Malaya pada masa itu bertaraf kolej ialah Malay
Colledge Kuala K angsar (1925) yang
tempatnyua ialah diperuntukkan bagi
kalangan aristlrat.
Apabila Malaya mencapai kemerdekaan, maka
adalah dijanjikan bahawa penggunaan
bahasa kebangsan dan rasmi di negara ini berlaku selepas sepuluh tahun
kemerdekaan (1967) dan pada masa itu seharusnya telah wujud pengajian
tinggiyang menggunakanbahasa kebangsaan (Melayu) wujud pada masa itu..
Pengajian pada peringkat menengah Melayu
seharusnya bermula dari tahun 1956 dan pada tahun 1966 sudah wujud
universiti berdasarkan bahasa kebangsaan pada tahun tersebut. Dasar pengajian
berdasarkan kepada pengajian kebangsaan tidak berlaku, tudak ada sekolah
menengah kebangsaann didirikan pada tahun 1956. Sebaliknya bagi memenuhi konsep
pengajian kebangsaan sejumlah murid yang dipilih melalui peperiksaan di sekolah
Melyu ditempatkan di beberapa tempat pengajian, iaitu di Cliffod School di
Kuala Lipis dan di Maktab Perguruan Sultan Idris di Tanjung Malim yang dikenali
dengan Sekolah Dato` Abdul Razak (SDAR). Apa yang dipelajari oleh
pelajar-pelajar Sekolah menengah Melayu ini tidak lain dari pengajian bagi LCE
dan Malayan Certificate of Education yang dinilaikan secara serentak dari segi
Cambridge. Dalam masa tumpangan ini didirikan sekolah menengah kebangsaan,
iaitu Sekolah Tuanku Abdul Rahman, di Tiger Labe, Ipoh Perak, Sekolah Menengah
Alam Shah di Kuala Lumpur dan Sekolah Dato` Abdul Razak yang dari Tanjung Malim
dipindah ke Seremban, Negeri Sembilan. Sekolah-sekolah berkenaan memulakan
pengajian pada peringkat menengah dengan menggunakan bahasa Melayu.
Setelah terdirinya, sekolah-sekolah
menengah Melayu yang disebutkan dengan berlakunya pertambahan sekolah menengah,
maka adalah diharapkan didirikan University Kebangsaan sebagai puncak bagi
pengajian aliran sekolah menengah kebangsaan. Bagi memenuhi dasar pelajaran,
khususnya bagi memenuhi dan menyediakan tempat sebagai puncak pengajian
kebangsaan, seharusnya sudah didirikan Universiti Kebangsaan, tetapi dilihat
satu penyelesaian yang sesuai ialah dengan mewujudkan cabang bagi pengajian
universiti berasaskan Universiti
Singapura. Pihak kementerian Pelajaran pada masa itu telah menerima cadangan
agar cawangan University Singapura ini diwujudkan di Malaya,iaitu bertempat di
Kual;a Lumpur
Tempat yang dipilih pada masa itu ialah di lembah
ilmu di Jalan Pantai. Di sini pada masa itu sudah ada Maktab Perguruan dan
Linguage Institut.. Cawangan University
Singapore ini dikenali dengan Universiti Malaya, iaitu didirikan pada tahun 1959,iaitu dua tahun selepas
kemerdekaan Malaya. Naib Cabselor pertamanya ialah Profesor Oppenheim pakar dalam bidang matematik.
Dari segi realitinya dan sebagai belahan
daripada Universiti Singapura, pola pengajiannya adalah menurut pengajian dari
Universiti Singapura. Universiti Malaya menerima pelajar dari lulusan MCE dan
HSC yang kemudian certificate ditukar
kepada Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Persekolahan. Dalam masa itu kedua-kedua sijil ini masih dilaksanakan
sehingga sebelum 1970 bila Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Pelajaran
dijadikan satu saja aliran, iaitu aliran kebangsaan. Namun Universiti Malaya
masih mengikuti pola pengajian dari Universiti Singapura, iaitu menggunakan bahasa
Inggeris sebagai bahasa pengantar. Walau
bagaimana harapan agar Universiti Malaya menjadi puncak dari segi pengajian
kebangsaan tidak tercapai – Mengapa ?
Sekian.
No comments:
Post a Comment