MOTTO DAN FALSAFAH PENGAJIAN TINGGI
(Fikrah Bangi: 548),
BBB: 06 Ramadhan 1441H. - 29 April 2020M. (Rabu).
Kita telah membicarakan bahawa selepas
berlakunya perubahan besar seabad selepas dari
Peperangan Dunia Pertama (1920-2020)
dan berlakunya kemusnahan terhadap manusia diakibakan oleh virus
Covid-19 dan akan berlaku perubahan dari segi
nilai, ekonomi dan sosial dan turut berubah dari segi falsafah, dasar dan kaedah pengajian.
Sesebuah pengajian tinggi, khususnya
universiti mempunyai motto bagi pengajian . Dari motto ini mencerminkan secara
ringkas dan terumus arah dan pembawaan
pengajian tinggi berkenaan. Misalnya motto bagi Universiti Kebangsaan Malaysia
ialah `Ilmu Memimpin` Maka ilmu dilihat
sebagai institusi bahkan berwatak unggul dan dengan keunggulannya ianya sebagai
pemimpin yang dapat menunjuk, membawa
dan menunju ke arah kejayaan.
Dalam pendekatan kita yang dapat dilihat mampu diolah dari segi
falsafah, dasar dan perspektif keilmuan, bahawa motto pengajian tinggi,
khususnya universiti ialah:
BERILMU SEJAHTERA
Makjsud secara ringkas bagi dua kalimah itu
bahawa `Insan yang Berilmu, maka dengan
ilmunya mampu membahagiakan.
Maka bagi huraian yang lebih jauh akan
dilihat dari segi falsafah pada konsep
`Insan` konsep `Ilmu` dan konsep
`Sejahtera` yang menjadi arah, matlamat, perspektif, bahkan hasil dari berilmu.
Falsafah: BERILMU
SEJAHTERA
Insan adalah ciptaan yang paling sempurna
kejadiannya di alam ini. Kesempurnaan ini bukan saja dari segi biologinya,
tetapi yang paling sempurna ialah pada insan itu ada akal di saming hari
rohani. Dengan akal insan berpotensi berkembang maju bagi memenuhi keperluan
hidup dari kehidupan yang bersifat asas dari segi maklan minum, pakaian dan
perlindungan kepada yang bersifat yang
dikatakan maju.
Kemajuan insan adalah berhubung rapat
dengan alam – termasuk bumi yang bukan saja tempat baginya hidup, tetapi dari
alam melalui kehidupan dan pengalaman insan mendapat ilmu yang meningkatkan darjat
insan berbanding dengan kejadian-kejadian yang lain. Insan memikirkan tentang
wujud, alam dan kehidupan.
Dengan berguru pada pengalaman dan
pengalaman orang lain, insan meningkatkan diri dengan ilmu yang berhubunbg
dengan pertanian, pembinaan bangunan, pembinaan alat perhubungan, kaedah
sosialisasi dan bermasyarakat sehingga mewujudkan keluarga, ke,ompok dan bangsa
dari penempatan yang bersifat kampung, pekan dan bandar.
Dalam proses di atas, insan melalui
pengalaman telah menghimpun maklumat yang diwarisi dari generasi ke generasi.
Ada kalangan mereka bersifat lebih khusus dan profesional. Misalnya ada
berkemahiran di dalam pertanian, pembinaan dan ada yang lebih khusus berkemahiran
sebagai guru di samping ada ketua, pemimpin dan pahlawan. Melalui proses guru dan
pengajaranadalah bermula konsep menghimpun dan mengekalkan ilmu dan ilmu dari
berbagai-bagai guru, lantaran itu berbagai-bagai ilmu pula wujud dan terhimpun
serta dipelajari.
Proses perhimpunan ilmu dan pembelajaran
terus berkembang hingga mewujudkan pusat-pusat pengajian. Di dalam pusat
pengajian ini bukan saja berlaku
pengajaran, tetapi penghimpunan dan pendokumantasi ilmu,misalnya melalui
penulisan dan buku-buku. Darinya menghasilkan pengajian teratur dan
perpustakaan. Pengajian dipertingkatkan kepada pentadbiran pada peringkat
negara dengan wujud berbagai-bagai pengajian dan sumber-sumber keilmuan yang
banyak dan di dalam berbagai-bagai bidang yang dapat dipelajari. Darinya
menghasilkan tokoh-tokoh ilmuan yang menyebarkan keilmuan kepada masyarakat.
Apa yang dapat deilihat dari peranan ilmu ?
Ilmu meningkatkan insan sebagai khalifah
yang memimpin berbagai-bagai bidang dan dari segi keilmuan diperturunkan kepada masyarakat. Melalui
`Berilmu` insan dapat memperbaiki dan meningkatkan taraf hidup mereka dari segi
makan minum, pekerjaan, berkenderaan, berkomunikasi dan bersosialisasi. Dengan ilmu mensejahterakan hidup (dan mati)
bagi manusia. Mereka sejahtera di dalam kehidupan.
Berilmu adalah hak bagi semua insan. Mereka
berhak menikmati kesejahteraan hidup. Berilmu adalah mensejahterakan seorang
insan. Masyarakat yang berilmu adalah masyarakat yang lebih sejahtera dari yang
tidak berilmu. Sebab itu bagi pemerintah seharusnya meluas dan memnberi peluang
bagi setiap individu peluang mendapat ilmu, makin berilmu masyarajat makin
meningkat budaya, intelektual, tamaduin dan peradaban mereka dan mereka
sebenarnya unggul dan lebih sejahtera,
lantaran itu diungkapkan motto:
`Berilmu Sejahtera`.
Sekian.
No comments:
Post a Comment