MEMPERKEMASKAN PENGAJIAN TINGGI
(Fikrah Bangi: 546),
BBB: 04 Ramadhan 1441H. = 27 April 2020M. (Isnin).
Kesan daripada Covid-19 adalah menyeluruh.
Ianya melibatkan sektor ekonomi,
pentadniran, perniagaan, agama, sosial dan berbagai-bagai bidang yang lain.
Antara bidang yang terkesan ialah bidang
pendidikan. Di dalam bidang ini kita lihat
kesannya seperti penutupan sekolah dan universiti, penarikan dari segi
peperiksaan, penangguhan peperiksaan dan usaha bagi menyampaikan
pengajaran dengan menggunakan online dan
sebagainya.
Kesan akibat dari Covid-19 adalah bersifat
global. Kemusnahan antaranya kematian menuju kepada jumlah suku juta jiwa.
Paling banyak berlaku adalah di negara-negara Barat seperti Amerika, Itali,
Spanyol, Perancis, German dan United
Kingdom.. Dari segi kemusnahan, bukan setakat kematian, tetapi dari segi
ekonomi, perdagangan, komunikasi, dan
sosial, maka ianya merupakan kemusnahan dari peperangan. Bayangkan betapa
banyak peruntukan yang dikeluarkan oleh
lebih daripada 300 negara yang terlibat Malaysia sahaja memperuntukkan sebanyak
RM26o bilion. Covid-19 adalah merupakan peperangan yang tidak nampak, tetapi
kesannya begitu dahsyat. Ianya
Peperangan Dunia ketiga yang datangnya seratus tahun sejak dari
Peperangan Dunia Pertama (1920).
Adalah dijangka selepas pulihnya dunia dari
serangan Covid-19, banyak perubahan norma dan nilai akan berlaku. Perubahan ini
juga berlaku di Malaysia. Antara perubahan yang berlaku dan sedang dialami
ialah bidang pendidikan. Antara
perubahan berlaku ialah penggunaan
internet di dalam pembelajaran, sumber pembelajaran tidak terhad kepada buku,
ruang pembelajaran, konsep guru, kaedah
peperiksaan, bahkan akan melibatkan kurikulum pendidikan. Pendeknya perubahan
berlaku dan akan lebih banyak berlaku selepas tamatnya tempoh Covid-19.
Bagi mendepani perubahan yang berlaku dan
perlu dilakukan, wajar diperbincangkan sebagai persediaan bagi menghadapi, bahkan mengisi ruang
perubahan yang akan dihadapi. Dalam hal ini kita melihat keperluan kepada
`Mengemaskan Pengajian pada peringkat pengajian tinggi sesuai dengan:
a) Perubahan Akibat Covid-19
Sebagaimana telah disebutkan akibat dari
Covid-19 banyak perubahab yang berlaku dari segi ekonomi, perdagangan, komunikasi termasuklah pendidikan.
b) Tempoh yang Sesuai
Wabak Covid-19 berlaku selepas 100 tahun dari Peperangan Dunia Pertama
(1920). Tiap kali berlaku peperangan
banyak berlaku kemusnahan dan terpaksa diikuti dengan pembangunan kembali dan
perubahan. Berikut dari kemusnahan dari `Peperangan Dunia Ketiga`, maka banyak
kemusnahan berlaku dan terpaksa dibangun kembali. Bagi membangun kembali wajar
dilihat perubahan dan penyesuaian yang patut dilakukan
c) Sejarah Universiti
Dikira dari perlaksanaan Dasar Pelajaran
Kebangsaan yang menghasilkan universiti
pertama darinya (Universiti Malaya – 1959) lanjutan dari Universiti Singapura, ialah
UKM pada tahun (1970). Bererti usia universiti dari Dasar Pelajaran Razak
hingga kini ialah setengah abad – 50 tahun (1970-2020), maka adalah wajar
Faksafah, Prinsip dan Dasar universiti
dinilai dan diperkemaskan sesuai dengan perubahan yang berlaku.
d) Pemerintah Baru
Berlakunya wabak Covid-19 adalah sebaik pemerintah
baru – Pakatan Nasional memerintah.
Dengan adanya perubahan yang akan dihadapi,maka wajar sekali Kerajaan Pakatan
Nasional mengambil inisiatif memperkemas dan memperbaiki bidang pengajian
tinggi di negara ini agar ianya lebih bermutu.
Pengemasan dan pembaikan pengajian tinggi di
negara kita hendaklah bersifat Glocal dan Global. Bermaksud ianya hendaklah berakar
pada tradisi budaya negara ini, tetapi
dalam masa yang sama ianya merimbun luas dan bersifat global dan internasional.
Sekian.
No comments:
Post a Comment