September 11, 2017

PENDAPAT ABU HAMZAH YANG JELAS


BBB, 19 Dzul-Hijjah 1438H. =  10 September  2017M. (Ahad):
Abu Hamzah al-Baghdadi al-Bazzar adalah seorang sufi yang mendalam di dalam bidang theologi dan  juga  menguasai bidang tafsir al-Qur`an dan qira`at. Beliau juga banyak meriwayatkan Hadith-Hadith.
Dia adalah murid Al-Muhasibi. Dia sezaman dengan Sari al-Saqti dan bersahabat dengan Al-Nuri dan Khayr al-Nassaj. Adalah dia dari kawan-kawan Abu Turab al-Nakhshabi di dalam bermusafir.
Dan adalah Ahmad bin Hanbal bila di dalam majlis keilmuan dan bersamanya  Abu Hamzah, bila timbul persoalan dari kalangan kaum selalu Ahmad bin Hanbal berkata kepada Abu Hamzah, ``Apa pendapat engkau wahai sufi ?``
Ini mencerminkan pandangan dan kedudukan Abu Hamzah  di mata Ahmad bin Hanbal.
Abu Hamzah selalu bercakap di Baghdad di Masjid al-Rasafah, sebelum dia berpeluang bercakap di Masjid al-Madinah. Dia dikatakan cenderung kepada Hasan al-Masuji yang alim di dalam al-qira`at. Dia juga dikatakan sering berulang ke Basrah.
Pada satu hari dia bercakap di Jami`al-Madinah, maka berubah keadaannya dan dia jatuh daripada kerusinya dan meninggal, kematinnya mendahului Al-Junayd.  Abu Hamzah meninggal pada tahun 289H.
Riwayat tentangnya:
Aku mendengar Aba Bakr, Muhammad bin `Abdullah al-T*abari berkata, aku mendengar Ibrahim  bin `Ali  al-Tirmidzi berkata,, katanya aku mendengar Aba Hamzah berkata,
``Adalah  sesuatu yang mustahil, engkau menghayatiNya dan tidak mengingatiNya,
Dan adalah mustahil engkau mengingatiya, kemudian engkau tidak menghayatiNya. Kemudian engkau tidak merasa selera  mengingatiNya. Dan adalah daripada perkara mustahil engkau mendapat  keenakan mendzikirNya, kemudian engkau sebok dengan yang lainnya.``
Aku mendengar Aba Bakr berkata, aku mendengar Aba Ishaq bin al-A`mash berkata, kata seorang lelaki kepadaku, ``Aku soal Aba Hamzah, kataku ``Aku bertanya, ?, maka katanya soallah. Maka kataku, ``Apa yang hendak disoal ?``
Maka katanya, ``Kerana engkau bertanya, maka engkau tanyalah.``
Aku mendengar Aba Bakr berkata, ``Aku mendengar Khayr al-Nassaj, berkata, aku mendengar Aba Hamzah berkata,
``Aku keluar daripada negeri Rum, aku bertemu dengan seorang rahib.
Maka kataku kepadanya, ``Adakah padamu berita tentang orang yang berlalu ?
Maka katanya, ``Ya``, ``Ada golongan  di dalam syurga dan ada golongan di dalam neraka !`` (Al-Shura: 7).
Katanya, ``Aku mendengar Aba Hamzah berkata,
``Siapa yang direzekikan dengan tiga perkara dan dengan tiga perkara yang lain, maka ia selamat dari kekejian.
``Perut kosong, dengan hati yang qana`ah, faqir yang berterusan beserta hadhirnya zuhud dan kesabaran yang sempurna dengan dzikir yang berterusan.``
Katanya, aku mendengar Aba Hamzah berkata,
``Tidaklah bererti seorang yang pemurah, kalau dia memberi kepada seorang yang tidak mempunyai sesuatu, akan tetapi dia pemurah  kalau memberi  yang tiada dan boleh didapati.``
Katanya, aku mendengar Aba Hamzah berkata,
``Cinta kefaqiran bersangatan, dan tidak sabar kepadanya, melainkan seorang yang siddiq.``
Katanya, aku mendengar Aba Hamzah berkata,
``Apabila Allah membuka kepada engkau jalan, dari jalan-jalan kebaikan, maka lazimkannya, dan hendaknya  janganlah menunggu kepadanya, dan bermegah dengannya. Tetapi hendaklah engkau bersyukur  kepada yang memberi taufik kepada engkau bagi yang demikian. Kerana kalau engkau menunggu dengannya menjatuhkan kedudukan dari maqam engkau. Kewajiban engkau ialah bersyukur, iaitu sesuatu yang dikehendaki  dari engkau. Kerana Allah Ta`ala berfirman bermaksud:
`Jikalau kamu bersyukur nescaya aku menambahkan lagi kepada engkau.`` (Ibrahim: 7).
Katanya, aku mendengar Aba Hamzah berkata,
``Siapa yang mengetahui jalan kebenaran, Allah memudahkan perjalanan baginya, Dia mengetahui dari tunjuk ajar daripada Allah kepadanya.  Siapa yang mengetahuinya dengan dalil, sekali dia silap  dan sekali dia betul.Dan siapa yang mengikut padanya dengan kesan dalil yng benar, sebagaimana dinasihat dia sampai hampir kepada tujuannya.``
Tidak ada dalil jalan kepada Allah Ta`ala, melainkan menurut  Rasulullah s.a.w. pada ahwal, af`al dan perkataannya.``
Katanya, aku mendengar Aba Hamzah berkata,
``Apabila sempurna  daripada engkau tentang diri engkau, engkau telah menunaikan haknya, dan apabila sempurna daripada engkau hak makhluk, engkau menunaikan hak-hak mereka.
 Demikianlah pendapat Abu Hamzah yang agak jelas.

Sekian.

No comments:

Post a Comment