March 19, 2015

ADUN Bangi Menyampaikan Sumbangan Kepada Masjid Al-Umm


Surau Al-Umm: 27 Jamadil Awwal 1436 = 18 Mac 2015 (Rabu):
Adun Bangi Y.B. Ustaz Shafie Ngah pada malam ini datang ke Surau Al-Umm bagi menyampaikan Derma kepada Masjid Al-Umm yang dalam peringkat akhir pembangunan. Beliau tiba selepas solat Isyak dan disambut oleh Pengerusi Surau dan AJK. Turut hadir para jamaah Isyak berjumlah lebih kurang 30 orang.


Majlis bermula dengan taklimat mengenai pembangunan Masjid Al-Umm yang disampaikan oleh Tuan Haji Abdul Rahman bin Haji Daud selaku AJK dan Pengarah Projek. Beliau menggalurkan kelancaran projek ialah selepas lawatan Mantan Menteri Besar Tan Sri Datuk Seri Abdul Khalid Ibrahim pada 6 Januari 2013 yang menjanjikan pihak kerajaan negeri akan memberi sumbangan `dolar to dolar` hingga kepada RM6 juta, tapi jumlah ini sedang diusahakan untuk mendapatinya. Beliau juga memberi taklimat tentang pembangunan fizikal masjid secara power point. Menurutnya secara bonus melalui mesyuarat masjid yang asal dua tingkat dapat ditambah menjadi tiga tingkat dengan tingkat bawah tanah.
Dari segi kewangan, setakat ini hasil dari derma orang ramai berjumlah RM10.1 juta. Keperluan mungkin meningkat dari jumlah asal RM12 juta kepada RM17 juta.
Beliau menyebut mengenai permohonan kepada Adun Bangi untuk menyiapkan tempat letak kereta di bawah laluan cable letrik yang menurutnya telah mendapat kebenaran dari Pejabat Tanah dan TNB. Kos bagi pembinaan tempat parking ini adalah lebih dari RM300 ribu.
Menurut Tuan Haji Abdul Rahman, pihak AJK merangka pembangunan bagi tahap kedua, iaitu pembinaan bangunan 10 tingkat bagi pejabat dan komersil dan juga pembangunan kawasan padang yang mengekalkan padang permainan dengan kompleks pentadbiran dan pendidikan. Kos bagi projek fasa kedua ini dijangka RM100 juta. Bagi melaksanakan projek ini pihak AJK dalam proses menubuhkan koperasi bagi menjayakan projek besar berkenaan.
Menurut Tuan Haji Abdul Rahman Masjid Al-Umm dijangka dapat digunakan sempena Hariraya Idul Adhha kelak.


Sementara itu Pengerusi Pembangunan dan Pengimarahan Masjid Al-Umm Dr. Shafie Abu Bakar dalam ucapan alu-aluannya berterima kasih kepada Y.B. Ustas Shafie Ngah yang sudi turun bagi menyampaikan derma dari peruntukan Adun Bangi bagi menambahkan derma yang sedia ada yang masih belum cukup dengan target yang diperlukan. Secara bergurau beliau berkata. ``Oleh kerana kehadiran pada malam hari` maka tidak dapat dilihat bangunan, sekiranya majlis pada siang hari, mungkin majlis boleh diadakan di tapak dan boleh ke dalam bangunan secara langsung.``, Walau bagaimana tambah Dr. Shafie, ``Taklimat telah disampaikan secara power point oleh Tuan Haji Abdul Rahman sebagaimana diikuti oleh pihak YB dan para jamaah yang hadir.
Secara kasar pembinaan yang bermula dengan masuk Tapak pada 10 Disember 2013 dan hingga akhir Februari 2015 adalah telah siap hampir 70%. Secara kasar juga bangunan dari segi fizikal telah siap. Kini tumpuan kerja adalah pada `Finishing Dalaman`. Kini sejak seminggu lepas kerja-kerja pemasangan rangka kubah dilakukan oleh Syarikat Majleza di kawasan letak kereta di tepi Medan Usahawan. Kerja-kerja ini memakan masa lebih kurang sebulan sebelum rangka tersebut diangkat ke tapak Kubah di puncak bangunan Masjid Al-Umm yang telah disiapkan.
Kontrektor Pambangunan Fizikal Masjid ialah Tekad Nusantara Sdn. Bhd., manakala Arkitektor ialah Urusbina Sdn. Berhad Perlis dengan beberapa Juru Perunding yang dilantik. Dana bagi pembinaan Masjid ini setakat ini adalah derma dari beberapa institusi dan orang ramai. Pungutan yang telah didapati setakat ini adalah berjumlah RM10 juta dan pihak AJK memerlukan lebihkurang RM4 juta. Walaupun Kerajaan Negeri Selangor menjanjikan peruntukan RM6 juta, setakat ini pihak AJK Pembinaan dan Pengimarahan Masjid belum menerima bayaran bagi janji tersebut dan rundingan sedang berjalan sebagaimana ditaklimatkan.
Jangkaan asal Masjid Al-Umm ini  akan dapat digunakan setibanya Ramadhan 1436/Mei 2015 ini, tetapi kemungkinan belum dapat disiapkan. Adalah diharapkan Masjid Al-Umm dapat digunakan pada Zulhijjah 1436/September2015 insya Allah.
Kelancaran pembangunan banyak bergantung kepada komitmen AJK. Ada tiga AJK yang bermesyuarat setiap Selasa berturut minggu iaitu AJK Tapak diketua Ir. Tuan Haji Ghazali, AJK Teknikal yang dipengerusikan oleh Ir. Tuan Haji Ishak dan AJK Induk diketuai oleh Dr. Shafie Abu Bakar. Dari mesyuarat-mesyuarat yang berterusan banyak pembaikan telah dilakukan. Beliau berterima kasih kepada semua pihak yang bertungkus lumus menjayakan pembangunan. Akhirnya beliau sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada Adun Bangi yang sudi hadir dan menyampaikan derma.


Adun Bangi Y.B. Ustaz Shafie Ngah yang juga Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor menyatakan, bahawa kehadiran beliau adalah dalam rangka melawat masjid-masjid yang di dalam pembinaan. Menurutnya ada dua jenis pembinaan masjid. Pertama yang dibina oleh kerajaan yang biasanya tiada masalah. Kedua yang dibina oleh ahli kariah dan masyarakat. Masalahnya janji-janji yang dibuat oleh pihak pimpinan negeri dulu, tapi tidak dapat ditunaikan. Ini menurutnya termasuk Masjid Bandar Seri Putera dan Masjid Al-Umm. Pihak Bendahari Negeri mengeluarkan peruntukan menurut apa yang ada di dalam bajet, tiada luar dari itu, lantaran itu peruntukan diminta dibuat terhadap JAIS dan bahagian waqaf dan sebagainya. Walau bagaimana perkara ini beliau akan berusaha untuk menyelesaikan dengan pihak pentadbir negeri.
Berhubung dengan pembangunan peringkat kedua yang melibatkan Medan Usahawan dan padang berdekatan Masjid Al-Umm beliau menyokong kuat cadangan projek berkenaan. Beliau berharap projek ini akan memajukan kawasan seksyen satu yang merupakan seksyen terawal, juga memakmurkan masjid. Beliau berharap dengan projek ini dapat memberi insentif kepada generasi ketiga di sini untuk berpeluang berkhidmat dan memajukan tempat kelahiran mereka. Tapi beliau mengingatkan, masalah pembangunan ialah ketiadaan dana seperti rancangan membangunkan Seksyen 16 yang sehingga kini masih belum dapat dilaksanakan. Beliau berharap projek yang bakal dijalankan di Seksyen Satu ini dapat mengusahakan dana bagi pembangunan berkenaan. Berhubung dengan tempat letek kereta beliau akan berusaha bagi mengatasi masalah kewangan yang diperlukan.
Akhirnya beliau berharap Masjid Al-Umm dan pembangunan sekitaran akan membangun sebagai Pusat Ilmu dan berharap para ilmuan yang ramai terdapat di Bandar Baru Bangi dapat sama memberi tenaga bagi merealisasikan kawasan Wadi Ilmu sebagai induk bagi Bangi Bandar Ilmu.
Selepas ucapan, YB Ustaz Shafie Ngah menyampaikan cek bernilai RM5,000.00 dari peruntukan Adun kepada Pengerusi Pembangunan Masjid Al-Umm – Dr. Shafie Abu Bakar.

Sekian.

No comments:

Post a Comment