BBB,
05 Ramadhan 1438H. = 31 Mei 201`7M. (Rabu):
AL-Qana`ah tidak dibicarakan sebagai satu
judul baik di dalam Al-Luma` oleh Al-Sarraj atau di dalam Al-Ta`arruf oleh
Al-Kalabadzi. Ianya adalah hal dan manifestasi
kaya jiwa yang bersifat qana`ah yang
mencukupi dan memada. Ia berpendekatan seperti tawadhu` dan redha` dan bercanggah dengan sifat tamak.
Al-qana`ah mencerminkan kerelaan serta kesyukuran dengan apa yang dikurniakan
Tuhan. Sifat qana`ah walaupun mencerminkan
dalaman, tetapi ia termanifestari kepada luaran. Misalnya gaya hidup
yang sederhana dan tidak menunjuk-nunjuk. Dia mungkin seorang yang berada,
tetapi keberadaannya tidak membezakannya dari orang lain.
Al-Qushairy membicarakan sifat qana`ah
dengan memetik firman Allah yang bermaksud:
``Siapa yang beramal salih daripada lelaki
atau perempuan sedang dia seorang mu`min, maka Kami menghidupkannya di dalam
kehidupan yang baik.`` (Al-Nahl: 97).
Menurut Al-Qushairy, kebanyakan ahli tafsir
berpendapat bahawa `kehidupan yang baik di dunia` ialah al-qana`ah. Jika
kebalikan nafsu tak pernah merasa kecukupan dan tiada kepuasan. Maka tiada
ketenteraman.
Al-Qushairy mengukuhkan pendapat tentang
qana`ah dengan Hadith Rasulullah s.a.w.
Mengkhabarkan kami Al-Shaykh Abu `Abdil
Rahman al-Sulami berkata, bercakap kepada kami Abu `Amrin Muhammad bin Ja`far
bin Mat*ar berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin Musa al-Khalawati
berkata, bercakap kepada kami `Abdullah bin Ibrahim al-Ghifari daripada
al-Munkadir bin Muhammad daripada bapanya daripada Jabir bin `Abdullah berkata,
bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Qana`ah ialah perbendaharaan yang tidak
binasa.``
Dan sebuah lagi Hadith Rasulullah s.a.w. ,
mengkhabarkan kami oleh Abu al-Hasan al-Ahwazi berkata, bercakap kepada kami
oleh Ahmad bin `Ubaid al-Bas*ri berkata,
bercakap kepada kami `Abdullah bin Ayyub al-Qarli berkata, bercakap kepada kami
Abu al-Rabi` al-Zahrani berkata, bercakap kepada kami Ismail bin Zakariyya
daripada Abi Raja`dari Bard bin Sinan dari Makhul dari
Wa`ilah bin al-Asqa` daripada Abi Hurairah r.a. berkata:
Bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Jadilah engkau orang yang wara` engkau
dihormati manusia, dan jadilah orang yang qana`ah engkau disyukuri oleh manusia, sebaik-baik
manusia apa yang engkau suka bagi diri
engkau. Hendaklah engkau menjadi orang mu`min dan buat baiklah dengan
jiran-jiran engkau yang berjiran dengan engkau, jadilah seorang muslim dan
kurangkan ketawa, kerana dengan banyak ketawa mematikan hati.`` (Dikeluarkan
oleh al-Baihaqi daripada Abi Hurairah).
Dikatakan, Orang-orang fuqara` adalah mati
melainkan yang mengihya`kan Allah Ta`ala dengan kemuliaan qana`ah.
Berkata Bish al-H*afi ialah jalan yang
tidak berlaku melainkan pada hati orang mu`min.
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar `Abdullah bin Muhammad al-Sha`rani berkata, aku
mendengar Ishaq bin Ibrahim bin Abi Hassan
al-Anmat*i berkata, aku mendengar bin
Abi al-Hawari berkata, aku mendengar Aba Sulaiman al-Darani berkata,
``Al-Qana`ah ialah orang yang redha dengan
kedudukan wara` daripada zuhd, ini ialah seawal redha dan ini juga seawal
zuhud..
Dan dikatakan, Al-Qana`ah ialah tenang
tatkala tiada yang mendekati.
Dan berkata Abu Bakar al-Maraghi, berkata,
``Orang yang berakal ialah yang bertadabbur perkara dunia dengan berqana`ah dan
tidak tergopoh-gapah dan dengan perkara akhirah dengan loba dan segera, dengan
perkara agama dengan ilmu dan ijtihad.``
Dan berkata Abu `Abdillah bin Khafif
berkata, ``Tinggalkan peninjauan terhadap perkara yang luput dan merasa kaya
dengan apa yang ada.
Dan dikatakan maksud firman Allah bermaksud; Dan Allah merezekikan mereka dengan rezeki
yang elok (Al-Hajj: 88) bermaksud ialah qana`ah.
Dan berkata Muhammad bin `Ali al-Tirmidzi,
``Al-Qana`ah ialah redha diri
dengan apa yang dibahagi kepadanya
daripada rezeki.``
Dan dikatakan juga, ``Al-Qana`ah ialah
memada dengan apa yang ada dan menghilangkan tamak pada barang yang tidak
terhasil.``
Berkata Dzu al-Nun al-Mis*ri, ``Siapa
berqana`ah dia rehat dari gangguan ahli zaman. Dia kekal dengan kawan-kawannya.
Dan dikatakan, ``Siapa yang menjual loba
dengan qana`ah dia mulia dan bermarwah.``
Dikatakan qana`ah ialah yang tidak kisah dengan apa yang ada ditangan
manusia. Tak kira berapa, maka dipuisikan:
Sebaik pemuda walau tiada apa
Dia tetap bersifat kaya dan mulia.``
Dapatlah dikatakan qana`ah sifat mulia yang
seharusnya tertanam dalam jiwa. Dengannya dapat mengimbangi diri dan jiwa dari
bersifat tamak haloba, sebaliknya tersemai dalam diri sifat mulia seperti tidak
lokek dengan kelebihan kurnia bagi dinikmati orang lain. Dia tidak membazir dan
menggunakan apa yang dikurnia secukup ada dan redha. Dengan demikian yang ada
senang dengan kurnia dan merasa bahagia dan mengkurnia kepada yang memerlukan.
Dengan demikian lebih bererti makna bahagia yang dikecapi bersama.
Qana`ah redha dengan penerimaan dan tidak
lokek dengan pemberian. Berbahagia lebih bermakna bila dinikmati bersama.``
Sekian.
No comments:
Post a Comment