September 15, 2013

Khidmat Masyarakat Pengakap Sekolah Menengah Jalan 2 BBB

-->
BBB, 08 Zulkaedah 1434 =  14 September 2013 (Sabtu):

Seramai 24 orang pengakap Sekolah Menengah Jalan 2 Bandar Baru Bangi (BBB) membersihkan kawasan 1/3 Seksyen Satu BBB pagi ini mulai jam 10.00 hingga jam 12.00 tengahari sebagai khidmat masyarakat mereka terhadap penduduk di kawasan berkenaan. Program di bawah pengawasan Guru Pengawas, Cikgu Musa bin Muhammad. Pasukan diketuai Pelajar Hafiz bin Johari dengan penolongnya Pelajar Ahmad bin Shaza.


Sebenarnya pada Khamis 12 September malam, pihak AJK Surau al-Umm yang kebetulan bermesyuarat pada malam itu untuk program Qurban Hariraya Idul Adhha anjuran Surau al-Umm diberitahu oleh Puan Hajah Aminah AJK surau, bahawa pihak Sekolah Menengah Jalan Dua menghubunginya, bercadang mengadakan Khidmat Masyarakat membersih surau sebagai salah satu kegiatan acara tahunan pengakap. Pihak AJK berbincang cadangan itu sebagai agenda tambahan. Pihak AJK berpendapat, oleh kerana Surau al-Umm sudah mempunyai pekerja membersih secara mingguan, maka surau tidak perlu kepada pembersihan. Walau bagaimana pihak AJK tidak menolak cadangan murni oleh pihak Sekolah, tetapi mencadangkan agar fokus pembersihan ialah terhadap kawasan 1/3 keseluruhan. Pada masa itu juga Puan Hajjah Aminah menghubungi pihak Sekolah (Pengetua Datin Hajah Paridah bt. Ahmad) dan cadangan disetujui agar khidmat masyarakat diadakan pada hari ini dengan tempat berkumpulnya ialah di Pejabat Mantan Adun Bangi yang juga selaku Pengerusi Surau al-Umm. Walaupun tidak ada syarat yang dirundingkan, pihak AJK Surau bersetuju untuk mengadakan makan pagi dan minuman disediakan disepanjang khidmat masyarakat diadakan.


Sebelum jam 10.00 pagi hari ini pelajar-pelajar sudah tiba di Pejabat Mantan Adun Bangi, Mantan Adun bersama saudara Azizi yang juga telah tiba menyambut pelajar-pelajar berpakaian kemas beruniform pengakap itu. Mereka melapurkan diri dan memperkenalkan Ketua mereka Pelajar Hafiz bin Johari dan Penolong Pelajar Ahmad Shaza. Sebahagian daripada mereka membawa alat membersih. Pihak AJK selain dari menyediakan makanan dan minuman, turut menyediakan beg-beg plastic untuk diisi sampah. Program pertama sebelum kerja bermula selepas bersalaman, Mantan Adun selaku Pengerusi Surau al-Umm mempersilakan pelajar makan pagi terlebih dahulu. Kemudian pembahagian beg plastic kepada setiap peserta. Diikuti berikutnya ucapan ringkas oleh Ketua Pasukan Pelajar Hafiz Johari. Selepas salam beliau mengucap terima kasih di atas penerimaan pihak surau dan menyampaikan salam dari Pengetua Sekolah. Menurutnya Program Khidmat Masyarakat adalah merupakan program tahunan Sekolah. Program ini sepatutnya berlangsung pada bulan Julai yang lepas, tetapi oleh kerana pada masa itu berlaku jerubu yang teruk – termasuk di kawasan BBB, maka program ditangguhkan kepada hari ini. Menurut Pelajar Hafiz, pada hari ini ada dua pasukan dari Sekolah yang menjalankan Program Khidmat Masyarakat. Program membersih sampah kawasan 1/3 ini disertai seramai 24 orang dan satu program lagi ialah membersih Surau al-Ehsan disertai oleh 15 orang pelajar. Saudara Hafiz mengucap terima kasih di atas kemurahan hati pihak AJK Surau al-Umm menyediakan makan pagi dan minuman dan menyediakan karung-karung plastic.


Mantan Adun Bangi yang juga Pengerusi Surau di dalam ucapan ringkasnya memuji program yang diadakan oleh pihak Sekolah yang sebenarnya dapat mencapai beberapa objektif, iaitu memenuhi program tahunan pengakap, membersih kawasan, memupuk hubungan kemasyarakatan antara pihak Sekolah dengan penduduk setempat dan memenuhi tuntutan kejiranan yang perlu baik lantaran Sekolah dengan kawasan 1/3 paling dekat, sama dekat dengan kawasan 1/7 dan Seksyen Dua. Menurut Mantan Adun Bangi, hubungan baik seperti ini perlu diteruskan, bukan saja khidmat masyarakat oleh pihak pengakap, tetapi kerjasama dan hubungan yang lain yang bersesuaian. Pada akhir ucapan secara bergurau Mantan Adun berkata, ``Kegiatan memungut sampah pagi ini akan dimoniter, saudara Azizi akan memerhati, sebab itu jangan ada yang tuang atau curi tulang !`` Tambah Mantan Adun, ``Sebenarnya saudara Azizi adalah juru gambar yang akan merakamkan kegiatan pelajar-pelajar sebagai rekod dan kegiatan.``


Berikut dari itu Pelajar Hafiz membahagikan pelajar-pelajar kepada empat kumpulan yang ditugaskan membersih dan memungut sampah pada 4 zon

1)      Zon pasar hingga Dataran Usahawan
2)      Zon kedai
3)      Zon surau
4)      Zon teres dua tingkat

Mereka bergerak secara teratur ke bahagian zon masing-masing. Saudara Azizi mengikuti mereka sekejap bagi mengambil gambar kegiatan mereka. Kemudian kembali ke pejabat selepas membeli ice untuk dibancuh dengan cordial untuk diminum semasa dan selepas mereka bekerja. Kuih-kuih tambahan turut dibeli.


Sesudah lebih kurang dua jam mereka pulang dengan beg-beg plastic masing-masing yang penuh dengan sampah yang diminta longgokkan di tepi pejabat agar diangkat oleh lori pemungut sampah.


Selepas rehat dan minum, program melaporkan kegiatan diadakan. Mereka sekali lagi berbaris dihadapan pejabat dan mengangkat tabik hormat dengan dibalas Mantan Adun dengan balasan tabit hormat. Saudara Ahmad Shaza, memaklumkan, mereka telah pergi membersih dan memungut sampah, hasilnya 24 beg sampah dapat dipungut sebagaimana dilonggok di tepi pejabat. Mereka memohon diri dan mengangkat tabik.


Mantan Adun membalas tabik dan bersalam dengan mereka seorang demi seorang sambil mengucap terima kasih dan mengharapkan bertemu dalam program yang lain pada masa akan datang.

Sementara itu di Surau al-Umm, terdapat sekumpulan pelajar dari Sekolah Agama Menengah Ma`had Hamidiah, Kajang (di bawah DUN Bangi) berjumlah serama 15 orang telah datang ke surau al-Umm sejak petang Jumaat 13 September lepas hingga hari Ahad  15 September. Mereka datang berjamaah, bertazkirah dan qiyamullail. Kita bergembira melihat anak-anak Sekolah menengah terdidik merapat diri dengan masyarakat, lebih-lebih lagi kepada Allah. Kita berharap generasi sedemikian akan mewarnai masyarakat pada masa akan datang.

Sekian.

No comments:

Post a Comment