September 16, 2013

Shaykh Abdul Malik Pulang Ke Terengganu Menyebarkan Keilmuan


BBB, 09 Zulkaedah 1434 = 15 September 2013 (Ahad):

Setelah berada di Makkah-Madinah lebih dari satu dekad kerana menuntut ilmu dan menyebarkannya sejak di Makkah dengan mengarang kitab Hikam Melayu, maka Shaykh Abdul Malik bin Abdullah pulang ke Hulu Terengganu. Menurut cerita lisan, ia pulang bersama dengan seorang anak perempuan. Tidaklah dipastikan anak perempuannya ini hasil dari perkahwinannya semasa di Makkah atau kemungkinan beliau singgah di Aceh tempat beliau singgah sebelum ke Makkah dahulu dan berkahwin.

Shaykh Abdul Malik pulang ke Kampung halaman asalnya, iaitu Kampung Pauh, tidak jauh dari Kuala Berang Hulu Terengganu. Kepulangannya menyemarakkan Kampung Pauh dengan pengajaran. Kitab-kitab bertulis tangan yang dibawa pulang sama ada di dalam bahasa Melayu atau di dalam bahasa Arab digunakan di dalam pengajaran terutama yang berhubung dengan bidang akidah, fiqh dan tasawuf. Dengan demikian pusat pengajian yang diasaskan oleh moyangnya dahulu berkembang maju dan didatangi pelajar tempatan dan luar. Beliau menjadi tokoh yang berpengaruh pada masa itu, bahkan berperanan di dalam mengangkat pemerintah. Negeri Terengganu pada masa itu masih belum mempunyai Sultan dan terletak di bawah pengaruh Johor dan juga Siam (Patani). Tun Zainal Abidin bin Bendahara Tun Habib Abdul Majid dihantar ke Terengganu dengan persetujuan Kerajaan Johor di bawah pemerintahan Sultan Abdul Jalil (IV) yang menggantikan Sultan Mahmud II Mangkat Dijulang, juga dengan persetujuan pemerintah Siam (Patani) Nang Cayang.

Menurut catatan Haji Buyung Adil ``Apabila sampai ke Terengganu, Tun Zainal Abidin dan rombongannya itu telah disambut oleh seorang orang besar (berasal dari negeri Johor) yang menjaga Kuala Terengganu bernama Tuk Raja Kilat, serta lain-lain orang besar di Terengganu. Setelah itu orang besar-besar itu pun mengangkat Tun Zainal Abidin jadi Raja di Terengganu di sebuah kampung di tepi sungai Terengganu bernama Tanjung Baharu (letaknya lebih kurang lima batu ke hulu sebelah kiri mudik Kuala Berang).
(Haji Buyong Adil, Sejarah Terengganu, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1974: 14).

Kampung Tanjung Baharu adalah berdekatan dengan Kampung Pauh di Hulu Terengganu. Adalah diceritakan bahawa Shaykh Abdul Malik bin Abdullah memainkan peranan yang penting di dalam upacara melantik Tun Zainal Abidin menjadi Sultan Terengganu  ini. Di dalam maklumat dan cerita dari turunan dan rakyat setempat termasuk oleh Haji Buyong Adil di dalam buku Sejarah Terengganu ini menyebut bahawa Tun Zainal Abidin selepas dilantik telah beristerikan anak Datuk Pulau Manis (Datuk Abdul Malik bin Abdullah). (Haji Buyong Adil, Sejarah Terengganu, 1974: 15). Anak Shaykh Abdul Malik bin Abdullah yang diperisterikan oleh Tun Zainal Abidin ini adalah anak perempuan Shaykh Abdul Malik yang pulang bersamanya selepas pulang dari Makkah.

Dari peristiwa di atas menunjukkan bahawa kedudukan Kuala Berang sejak menerima Islam akhir abad ke 13 terus berpengaruh menjadi pusat politik dan pemerintahan dan juga menjadi pusat pengajian keagamaan dan perluasan penulisan yang menggunakan huruf Jawi.

Namun pada permulaan abad ke 17 berlaku perubahan politik. British yang mulai tiba ke Terengganu mencari pengaruh, di samping berusaha menjalankan perdagangan di negeri Terengganu. Ini memerlukan pentadbiran yang kukuh bagi mendepani pengaruh dari luar. Lantaran itu Tun Zainal Abidin yang dilantik di Hulu Terengganu merasa perlu bergerak ke Kuala Terengganu. Perpindahan ini diikut sama oleh Shaykh Abdul Malik bin Abdullah. Tun Zainal memilih tempat dalam kawasan Bukit Keledang dengan membangunkan sebuah kota kayu di atas bukit berkenaan dan kota ini dikenali dengan `Kota Lama`, manakala orang-orang Patani yang datang bersama Tun Zainal Abdin ditempatkan di Kuala Terengganu disebuah kawasan yang kemudian dikenali sebagai `Kampung Petani`.
Adapun Shaykh Abdul Malik memilih perkampungan di tepi Sungai Terengganu dikenali dengan `Pulau Manis`. Dengan nama kampung ini, kemudiannya beliau dikenali sebagai `Tuk Pulau Manis`. Shaykh Abdul Malik dapat berulang dari kampung Pulau Manis ke Kuala Terengganu melalui jalan sungai bagi menjalankan urusan baik yang berhubung dengan pengajaran atau pentadbiran. Tempat ini tidak begitu jauh dari Kuala Terengganu (10km.), lagi pula melalui jalan sungai ini mudah bagi beliau untuk sekali sekala pulang ke kampung asal di Hulu Terengganu. Fakta yang mengukuhkan mengapa Shaykh Abdul Malik memilih Pulau Manis, kerana antaranya beliau berkahwin dengan anak pembesar tempatan di situ pada masa itu, iaitu anak Tuk Raja Kilat (Wakil Pemerintah Johor) di Kuala Terengganu. Pembesar digelar `Tuk Raja Kilat`, kerana beliau begitu cepat berulang alik dari Kuala Terengganu ke Johor. Anak Tuk Raja Kilat yang dikahwini Shaykh Abdul Malik ini namanya `Puteri Mahpuri`. Adalah dilegendakan dalam cerita lisan,

``Kononnya pada masa muda Shaykh Abdul Malik bersama bapa saudaranya yang bernama Ismail berulang alik membawa dagangan dari Hulu Terengganu ke Kuala Terengganu dan tempat-tempat yang lain, kononnya pada satu kali Abdul Malik terpandang Puteri Mahpuri yang mandi di Pengkalan Kampung Pulau Manis. Pemuda Abdul Malik meminta keluarganya meminang Puteri Mahpuri, tapi tidak disetujui oleh bapa Puteri Mahpura (Tuk Raja Kilat). Oleh kerana kecewa, Abdul Malik bertekad ke Makkah belajar di sana sehingga menjadi seorang alim dan pulang ke Hulu Terengganu. Sebagai orang alim beliau akhirnya diterima menjadi menantu Tuk Raja Kilat dan berkahwin dengan Puteri Mahpuri yang setia menunggu kepulangannya dari Makkah. Peranan penting Shaykh Abdul Malik di `Pulau Manis` ialah membuka Pusat Pengajian dan menghasilkan karangan-karangan bagi dijadikan bahan pengajaran. Kemakmuran Terengganu menjadikan Pondok Pengajian yang dibukanya bertambah maju.

Sementara itu Kuala Terengganu berkembang sebagai pusat pemerintahan dan perniagaan, bahkan diintai untuk bertapak padanya oleh kuasa luar. Adalah dilaporkan:
Bahawa pada tahun 1719 dan 1720  Kapten Alexandar Hamilton telah dua kali singgah di Kuala Terengganu. Dalam laporannya ia mengatakan:
``Dalam Bandar kepala Negeri Terengganu itu ada lebih kurang seribu buah rumah, dan rumah-rumah ini tidaklah terletak di lorong-lorong yang tertentu, melainkan berkelompok-kelompok bersepah-sepah di sana sini; tiap-tiap kelompok adalah  sebanyak sepuluh atau dua puluh buah rumah. Hasil keluaran dari negeri itu ialah lada hitam dan emas. Ada sebahagian tempat dalam Bandar itu didiami oleh orang-orang Cina dan ``Mereka menjalankan perdagangan dengan baik di situ dan mendatangkan ke Kuala Terengganu tiga atau empat buah tongkang tiap-tiap tahun; di samping itu mereka menjalankan juga perdagangan dengan negeri Siam (Thai), Kemboja, Tongking dan Sambas.`` (Haji Buyong Adil, Sejarah Terengganu, 1974: 18). Kedatangan Hamilton pada peringkat permulaan bertujuan mau menjualkan barang dagangan yang dibawa dan membeli barang dagangan dari Kuala Terengganu untuk didagangkan di tempat-tempat yang lain.

Selepas dari Terengganu mempunyai Sultan, iaitu Sultan Zainal Abidin I, maka pusat pentadbiran semakin kukuh dan tidak lagi berada di bawah naungan Johor atau Siam dan kegiatan keilmuan makin berkembang.

Sekian.

No comments:

Post a Comment