Agak di luar dugaan dan itulah kehendak Tuhan, berlakunya pilihan raya kecil peringkat DUN secara berturut-turut sejak awal 2007 bermula dengan pilihan raya Batu Talam di Pahang (28 Januari), diikuti pilihan raya Machap, Melaka (12 April) dan terbaru di Ijok, Selangor (28 April).
Berbanding pilihan raya Batu Talam dan Machap, pilihan raya Ijok menarik dan mencabar. Ini ialah kerana beberapa faktor. DUN ini adalah merupakan DUN tradisi bagi MIC dari BN. Kerusi DUN N. 11 Ijok yang kosong disebabkan kematian ADUNnya - Datuk K. Sivalingan (59) di Chennai India pada 4 April 2007 secara tradisinya ditandingi calon dari MIC, walaupun di dalam DUN yang majoritinya pengundi Melayu.
Pengumuman telah dibuat oleh Menteri Besar Selangor Datuk Seri Khir Toyo di Ijok bahawa calon MIC yang mempertahankan kerusi Ijok ialah K.Parthiban (38) bekas guru berkelulusan Universiti Malaya. Yang menghangatkan keadaan dan mendebarkan MIC dan menjadikan Datuk Seri Samy Vellu melenting lantaran belum sempat parti lawan mengumumkan calon yang akan mencabar K. Parthiban, konflik dalam MIC meletus, S.P.Thirumoorthy, Ketua Bahagian MIC Kuala Selangor yang merasakan dirinya paling layak dipilih bertanding setelah 25 tahun berkecimpung di dalam bidang politik, tapi tidak terpilih menjadi calon MIC (BN).
Beliau mengumumkan peletakan jawatan dari semua jawatan parti MIC yang sekali gus keluar dari parti berkenaan. Menurut Thirumoorthy dia tidak berseorangan, tapi mendakwa turut keluar dari MIC ialah 35 ketua cawangan MIC Bahagian Kuala Selangor termasuk 15 cawangan dari Ijok beserta dengan 2000 pengikutnya.
Mereka akan memberi sokongan kepada parti lawan. Tindakan ini, walaupun kemudiannya dipublisitikan Thirumoorthy menarik balik pengundurannya dari semua jawatan dalam MIC sehari sebelum hari penamaan calon (setelah perangkap dan tujuannya berjaya?) namun perpecahan adalah serius dan tidak dapat disembunyikan keretakan yang ada di dalam MIC.
Kecemasan ini bertambah, memandangkan bahawa keputusan pilihan raya Mac 2004 yang diraih oleh Sivalingan tidaklah begitu memberangsangkan. Daripada jumlah pengundi pada masa itu, iaitu 12,360, maka yang mengundi Sivalingam (BN) ialah 5,213, manakala lawannya dari PKR ialah 3,564, majoriti yang dicapai oleh Sivalingam adalah kecil, iaitu sekadar 1649 undi. Pencapaian ini merupakan yang paling dekat dengan kemenangan oleh BA (PAS & PKR) di Selangor. Bayangkan dengan perpecahan yang berlaku di kalangan MIC Selangor, khususnya di Ijok, walaupun cuba ditutup, boleh menggugat MIC dari mempertahankan kerusi di Ijok.
Kebimbangan
Sebenarnya sejak kekosongan kerusi DUN Ijok, bangkit kebimbangan di kalangan pemimpin BN, melihat kepada keputusan yang lalu dan lawan mendatang bakal berdepan, khususnya bagi pemimpin di Selangor. Khir Toyo pada peringkat permulaan menyuarakan agar calon bagi pilihan raya kecil Ijok buat kali ini biarlah dari UMNO. Hasrat ini memanglah logik, kerana jika dalam pilihan raya di DUN Machap, Melaka 12 April yang lepas diwakili oleh calon dari MCA (Cina), oleh kerana majoriti pengundi di Machap terdiri dari pengundi Cina, iaitu sebanyak 47% Cina, 38% Melayu dan 15% India dari semua jumlah pengundi sekitar 10,000, maka sebab itu Lai Meng Chong dari MCA (Cina) dipilih menjadi calon dan menang di dalam pilihan raya Machap, lantaran itu logik dari perkiraan itu, maka di Ijok yang pengundinya terdiri dari 51.25% Melayu, 21.29% Cina dan hanya 27.47% India dari keseluruhan pengundi 12,272 sewajarnya calon juga dipilih dari UMNO (Melayu).
Ianya bukan bersifat perkauman, tetapi adalah logik dan kewajaran. Tapi ADUN-ADUN Kawasan ini sebelum Sivalingam adalah dari MIC. Apakah tidak wajar sekali sekala kerusi ini ditukarkan kepada wakil dari majoriti kaum yang tertinggi di tempat berkenaan? Bahkan dapat ditafsirkan meningkatnya sokongan terhadap calon PKR pada pilihan raya Mac 2004, iaitu Saudara Abdol Rahman Bin Moharam atas faktor majoriti masyarakat setempat yang rindukan perwakilan dari kalangan kaum mereka yang merupakan majoriti dari pengundi setempat.
Walau bagaimana hasrat awal Khir Toyo terbantut, oleh kerana kelicikan Samy Vellu yang dari awal mengambil tindakan memilih calon dari MIC dan segera mengemukakan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Badawi dan menyetujuinya dan ini segera pula diumumkan sudah wujudnya calon pilihan dari MIC sebelum membuat pengumuman rasmi pada 16 April yang lepas.
Secara diplomasi dan bagi menunjukkan kepada masyarakat dan khususnya pengundi di Ijok bahawa tidak ada pertelingkahan antara Khir Toyo dengan MIC, dan Khir Toyo terpaksa tutup mulut dan bersetuju dengan MIC dan kelulusan Perdana Menteri, maka secara diplomasi Khir Toyo ditugaskan membuat pengumuman calon pilihan MIC, iaitu Parthiban dengan dihadiri sama Samy Vellu dan Timbalan Presiden MCA Datuk Chan Kong Choy bagi menunjukkan sokongan dari kaum Cina.
Calon amat berkelayakan
Kita melihat MIC, khususnya Samy Vellu amat ghairah dan agak gopoh di dalam mengejar kesempatan agar kekosongan kerusi di Ijok tidak diisi oleh calon dari kaum lain, khususnya dari kaum Melayu. Akibat kegopohan ini menimbulkan sengketa di dalam MIC itu sendiri yang merugikan MIC. Kelebihan calon dari MIC yang digembar-gemburkan itu terpaksa berdepan dengan calon berkelayakan PKR, iaitu Tan Sri Khalid Ibrahim yang pemilihannya diumumkan dengan rasminya oleh Presiden PKR Datin Seri Wan Azizah Ismail di Batang Berjuntai pada 17 April.
Pemilihan ini dipersetujui PAS dan juga DAP. Tan Sri Dato` Khalid Ibrahim ialah Bendahari Agung PKR merangkap Pengerusi PKR Selangor di samping Ketua PKR di Kuala Selangor, iaitu kawasan kelahiran calon berkenaan. Tan Seri Khalid adalah berkelulusan Ekonomi dari Universiti Malaya dan MA di dalam bidang Pentadbiran Negara dari Universiti Queensland, Australia. Dari segi kerjaya beliau menjadi Ketua Pengarah Eksekutif Permodalan Nasional Berhad (PNB) antara 1979-1994 dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Guthrie Berhad 1995 - 2003.
Kerana kepakarannya beliau dilantik sebagai Fellow Penyelidik di Institut Penyelidikan Strategik dan Antarabangsa (ISIS) serta Fellow Perbadanan Produktiviti Negara (NPC). Beliau juga menjadi jururunding bagi berbagai badan dan firma di dalam dan luar Negara. Dari kepakaran Tan Sri Khalid beliau berjasa besar kepada rakyat Negara ini hasil dari perkembangan PNB dan juga memberi sumbangan kepada ekonomi Negara hasil dari keterlibatan beliau dari kedua-dua institusi berkenaan. Bahkan dapat dilihat perladangan Guthrie yang dibuka termasuk di Kuala Selangor, khususnya di Ijok memberi nikmat ekonomi kepada penduduk setempat dan juga negara.
Mengulangi pola yang sama
Satu pola yang sama dilakukan oleh pihak BN, khusus bagi bertanding pada pilihan raya kecil seperti Ijok ini, ialah melaksanakan projek segera dan membuat berbagai-bagai janji. Sebagai contoh bandingan sebelum tiba hari penamaan calon di Machap Melaka pihak BN mengambil kesempatan menggunakan wang rakyat dan Negara bagi tujuan kempen parti contoh menurap secara segera jalan dari Kampung Bulat ke Machap Baru, pengumuman Timbalan Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak peruntukan sebanyak RM100,000 bagi memperbaiki Masjid Felda Hutan Perca.
Beliau juga mengumumkan pembinaan Taman Rekreasi Datuk Wira Poh Ah Tian di Machap Baru, manakala Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansur Menteri Pelancongan dengan kerjasama Kerajaan Negeri Melaka memperuntukkan sebanyak RM4 juta bagi membina beberapa Taman Rekreasi di Melaka. Di samping itu sengaja diadakan bertujuan politik acara pecah tanah merasmikan Perkampungan Generasi Kedua di Felda yang baru dinamakan dengan Felda Tun Ghafar Manggong, acara bertujuan politik juga diadakan bagi penyampaian geran tanah kepada 95 orang generasi kedua Felda tersebut.
Dalam berkempen, Masjid Datuk Machap (Jailani Mendik) digunakan sebagai alat politik, manakala Datuk Seri Abdul Aziz Shamsuddin Kementerian Luar Bandar menjanjikan peruntukan Luar Bandar bagi kemudahan infra-struktur di Machap. Tenaga-tenaga pengajar IPTA dan pegawai-pegawai diperalatkan bagi kepentingan politik BN di Machap. Sekolah juga digunakan bagi tujuan politik dengan menganjurkan kelas tuisyen bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu di SRJK. Ceramah politik juga dilakukan di Masjid al-Ehsan, Kampung Tebung Machap.
Yang lebih serius calon sendiri membuat janji akan memberi bantuan membaiki rumah dari peruntukan negeri kepada penduduk di Kampung Machap Baru. Ini merupakan kesalahan menurut Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 (pindaan 1 Ogos 1994) Beliau juga bersama pemimpin MCA & BN menganjurkan jamuan yang melibatkan ribuan hadirin yang boleh ditafsirkan bagi menarik sokongan pengundi yang juga merupakan kesalahan menurut Bahagian III, pecahan 8 dan Bahagian III Pecahan II (b). Selain dari itu umum mengetahui bahawa pihak BN menggunakan media letronik milik Kerajaan secara bias. Semuanya merupakan kesalahan dari segi akta atau sekurang-kurangnya dari segi etika pilihanraya yang sewajarnya ditegur oleh SPR.
Pola yang sama berlaku di Ijok sebelum penamaan calon pilihanraya, pihak JKR di bawah Kementerian Kerjaraya yang Menterinya ialah Samy Vellu telah menghantar deretan lori-lori penuh dengan muatan tar menurap jalan-jalan sebelum masuk ke Pekan Ijok dan di Pekan Ijok sendiri. Dari pemerhatian kita jalan-jalan di sini baru ditar dan masih elok, tetapi untuk menarik sokongan pengundi, maka jalan-jalan ini diturap lagi, walaupun bersifat membazir dan mengganggu kelicinan lalu lintas.
Sebagaimana di Machap dijanjikan dengan peruntukan kewangan bagi pembangunan, maka demikian juga di Ijok Menteri Besar Selangor menjanjikan sejumlah RM36 juta bagi menyiapkan projek-projek di Ijot. Agak lucu Menteri Besar mengatakan peruntukan itu telah lama disediakan untuk kawasan Ijok ! Tetapi mengapa sekarang baru digunakan, bahkan dalam masa yang singkat ? Janganlah menganggap mentaliti masyarakat rendah dan bodoh. Tidak kurang lucu, bimbang tidak mendapat sokongan pengundi, maka secara mengejut dan segera, tetapi tidak ikhlas Menteri Besar mengumumkan penutupan tempat pelupusan sampah di Ijok. Adakah tempat pelupusan sampah itu juga telah lama dirancangkan? Tapi kini baru diambil tindakan?
Masyarakat lebih faham pada tindak tanduk murahan. Sebagaimana biasa media-media letronak dan cetak memberi liputan secara bias dan berpihak kepada calon BN. Kempen-kempen yang bercanggah dari segi etika dan mungkin salah dari segi Akta Pilihanraya akan bertambah, khusunya selepas Hari Penamaan Calon pada 19 April (Khamis). Tentulah lebih banyak bantuan, janji pembangunan dan curahan jumlah kewangan akan dilakukan. Memandangkan berlakunya kekacauan pada hari penamaan calon dapat dijangka pertandingan kali ini begitu sengit.
Pihak BN yang merasa tertekan dan terdesak akan mengambil tindakan kasar. Pihak PKR perlu teliti dan mengawasi bukan saja perjalanan kempen pilihanraya, tetapi proses perjalanan mengundi yang dalam masa terdesak berbagai-bagai tektik dan tipu helah akan dilakukan bagi menjamin kemenangan. Pihak Polis dan SPR perlu mengawal dan memoniter segala perkembangan yang berlaku, khusus dari segi kesalahan etika dan akta. Badan-badan bebas, NGO-NGO, pemerhati luar dan dalam negeri, bahkan rakyat setempat patut sama memberi perhatian, peka dan mengawasi sebarang tipu daya dan kesalahan-kesalahan dan mengangkatnya kepada pihak berkenaan.
Kedudukan ADUN si DUN
Di dalam keghairahan dan semangat berkempen untuk mencapai kemenangan, perlu diingatkan, bahawa tujuan mengadakan pilihanraya kecil di Ijok, ialah untuk mengisi kekosongan kerusi DUN Ijok yang telah kosong. Bagi Dewan Undangan Negeri yang berjumlah sebanyak 56 kerusi itu, kekurangan sebuah kerusi, tidak memberi kesan kepada perjalanan pemerintahan Kerajaan Negeri Selangor. Dalam keadaan sekarang Kerajaan mempunyai 53 kerusi (2 kerusi pembangkang dari DAP) dengan satu kerusi kosong akibat dari kematian. Dengan 53 kerusi Kerajaan yang memerintah tidak menghadapi apa-apa masalah di dalam menjalankan mesyuarat dan di dalam mengambil sebarang keputusan.
Ketiadaan Datuk K. Sivalingam di dalam DUN yang merupakan Exco Pekerja Estet Dan Perpaduan Kaum itu juga tidak bermasalah bagi Kerajaan, kerana jawatan ini boleh diisi oleh ramai lagi ADUN-ADUN yang berkelayakan. Pilihanraya yang diadakan sekarang adalah bagi memenuhi kehendak perlembagaan Malaysia dan Akta Pilihanraya 1958 (Akta 19), Bahagian V, Perjalanan Pilihanraya yang berhubung dengan Writ Pilihan raya No. 12(3) yang menyebut:
"Berhubung dengan sesuatu kekosongan yang hendaklah dipenuhi dalam sesuatu pilihan raya kecil, suatu writ hendaklah dikeluarkan tidak dahulu daripada empat hari dan tidak lewat daripada sepuluh hari dari tarikh kekosongan itu disahkan berlaku oleh Suruhanjaya Pilihan Raya," seterusnya pecahan (4) menyebut:
"Apabila menerima suatu writ yang dikeluarkan di bawah subseksyen (1), pegawai pengurus hendaklah mengambil langkah-langkah bagi mengadakan suatu pilihanraya mengikut cara yang ditetapkan.``
Maka pilihan raya yang diadakan adalah bagi memenuhi keperluan akta pilihan raya di atas. Sebagaimana dikatakan dengan kedudukan ahli DUN Selangor sekarang yang majoriti besarnya berpihak kepada BN yang memerintah Negeri Selangor, tidak terjejas dari perjalanan mesyuarat DUN, Exco dan pemerintahan kerajaan. Bahkan jika Sivalingam meninggal setelah cukup tiga tahun DUN Selangor bersidang dari kali pertama selepas pilihanraya Mac 2004, (Sidang Pertama pada 13 April 2004- Sivalingam meninggal 4 April), maka pilihanraya Ijok tidak perlu diadakan dan sudah tentu tidak mengganggu dari segi perjalanan DUN, Exco dan pemerintahan Negeri.
Dalam kata lain memberi kerusi kepada BN kembali setelah kekosongan selepas kematian Sivalingam, tidak kritikal, tidak penting, bahkan tidak begitu perlu, ianya sekadar memenuhi kekosongan. Katakan Parthiban menang, ia hanya diletak kembali ditempat kerusi yang kosong. Dia tidak mungkin dengan begitu segera dilantik ke kerusi Exco yang dikosongkan oleh Sivalingam, bahkan ia akan lebih banyak tenggelam dalam kebiasaan sebagaimana kebanyakan ADUN-ADUN BN lain di dalam DUN. Dia tidak mampu mengkritik, bahkan lebih berdiam diri dan bersifat `yes man` semata-mata.
Keperluan serius
Perkara yang lebih serius di dalam pemilihan ADUN dari Ijok ke DUN Selangor sekarang ialah mewujudkan pembangkang yang kuat dan efektif serta menuntut kemampuan ADUN mengkritik dan membaiki situasi di DUN Selangor sekarang, situasi keadaan di dalam Negeri Selangor, situasi di DUN Ijot, bahkan situasi Negara. Harapan-harapan ini tidak boleh diharapkan dari ADUN Ijok jika yang terpilih adalah dari BN. Yang dapat dibuat hanyalah berhubung dengan sedikit sebanyak pembangunan di Ijok. Sebenarnya untuk pembangunan di Ijok secara maximum kini sedang berlaku, iaitu dari kempen pilihanraya sedang berjalan dalam mana pihak berkuasa mencurahkan peruntukan dan pembangunan bagi menarik undi.
Adapun selepas itu akan dihentikan projek dan pembangunan sebagaimana yang berlaku selepas pilihanraya kecil di Kuala Brang, Pengkalan Pasir, Batu Talam dan Machap. Dalam keadaan sekarang dan seterusnya DUN Selangor memerlukan tokoh yang dapat memberikan fikiran yang bernas bagi membaiki perjalanan ekonomi negeri, menghidupkan sesi DUN yang hambar. Peranan ini dapat dipenuhi sebahagiannya oleh dua Wakil Pembangkang dari DAP, terutama dari DUN Sungai Pinang di Kelang, iaitu saudara YB Teng Chang Khim, tetapi suaranya telah disekat secara tidak demokratik dan keahlian beliau untuk menghadiri sidang DUN Selangor digantung sehingga akhir 2007 dan mungkin dilanjutkan.
Peranannya yang selama ini begitu aktif dan digeruni oleh ahli-ahli DUN yang begitu ramai dinafikan. Tan Sri Khalid Ibrahim jika terpilih mampu memecahkan benteng sekatan yang dilakukan oleh BN di DUN. Beliau seorang yang biasa menghadiri dan mengambil bahagian secara functional di dalam dewan-dewan mensyuarat pada peringkat nasional, regional dan antarabangsa.
Beliau dapat memberi fikiran dan memandu Dewan dan Kerajaan negeri dengan cadangan-cadangan yang positif di dalam bidang ekonomi, koporat (Pengalaman memimpin PNB), industri dan pertanian (peranan mengetui Guthrie) yang patut diceburi oleh pihak negeri, bahkan pandangan dan pendekatan yang dicadangkan memberi kesan positif kepada Negara dan negeri. Beliau sepatutnya diberi ruang ke DUN Selangor dan dialu-alukan kehadirannya, kerana ianya merupakan aset yang amat penting bagi DUN dan Negeri Selangor dan Negara.
Hakikatnya Negeri Selangor memerlukan pembangkang berkesan dan lebih seimbang bagi membetulkan penyelewengan-penyelewengan yang ada di DUN dan negeri. Pembetulan perlu dilakukan terhadap salahnya tindakan penggondolan tanah-tanah hutan simpan, penggunaan kawasan rekreasi, pembaziran dari segi pembinaan rumah Exco yang tidak diperlukan.
Kita maklum ADUN Negeri sendiri terlibat dengan penyalahgunaan kuasa, mencuri hasil bumi negeri. Negeri pula tidak memantau secara teliti perjalanan PBT-PBT yang bermasalah. Negeri patut menangani masalah perumahan dan penganiyaan terhadap peneroka-peneroka Bandar. Juga perlu diselesaikan permasalahan yang berlaku di MPK, MPPJ, MPAJ, MPKj, MPSJ dan sebagainya.
Terlampau banyak perkara yang perlu diperbetulkan dan perlunya DUN Selangor kepada mereka yang berwibawa menangani permasalahan yang dihadapi. Pengundi Ijok sepatutnya memberi laluan kepada Tan Sri Khalid sementara lebih ramai lagi yang muncul mengikutinya ke DUN. Selangor perlu menangani gejala sosial yang menjadi-jadi.
Menurut Rekod Polis, Selangor mengalami kenaikan tertinggi peratusan gejala jenayah. Sejak Januari hingga Mac 2007 sebanyak 14,561 kes berlaku, ianya bertambah sebanyak 1,310 dalam tiga bulan pertama tahun lepas. Bandingkan dengan keseluruhan jenayah di dalam Negara pada tahun lepas (2006) yang berjumlah sebanyak 198,622 kes. Bagi mengatasinya perlu kepada pendekatan yang serius dan tindakan yang berkesan.
Negeri Selangor juga memerlukan pandangan dan cadangan kepakaran misalnya bagi mengatasi kekurangan air yang dijangka lebih serius dihadapi pada masa hadapan, ironinya pula di sebalik kekurangan air, Selangor juga sering menghadapi banjir kilat secara berulang yang menuntut perancangan yang rapi bagi mengatasinya dan juga bagaimana menyimpan air yang melempah dari banjir-banjir dan hujan yang begitu banyak. Selangor juga menghadapi masalah kilang-kilang haram dan pencemaran yang serius terutama sungai-sungai di negeri tersebut. Perancangan dan tindakan rapi perlu diambil.
Selain daripada itu Selangor berhasrat menjadikan negeri ini sebagai hub pendidikan dengan diwujudkan universiti sendiri, iaitu Universiti Industri. Di dalam bidang ini Tan Sri Khalid dapat dimanfaat dan diambil buah fikirannya, kerana beliau juga pernah menjadi pensyarah sambilan di universiti dan dijemput oleh berbagai universiti di dalam dan luar Negara berhubung dengan pengalaman dan kepakarannya.
Dari segi peranannya bagi penduduk setempat, Tan seri Khalid dan pasukannya mampu melonjakkan kawasannya dengan program-program ekonomi, pendidikan, belia dan sosial. Menurutnya tidak banyak perubahan di kawasannya sejak kecil beliau hingga kini. Pendek kata banyak perkara yang perlu diberi perhatian dan pembaikan.
Ini tidak bererti dengan seorang `tokoh` dapat menyelesaikan semua persoalan. tetapi jika kepakaran ini terdapat pada seseorang yang menawarkan dirinya untuk berkhidmat untuk negeri Selangor yang beliau sendiri anak Selangor dan anak jati bagi kawasan kerusi yang beliau tandingi, mengapa orang yang begitu berkelayakan tidak kita terima, bahkan sepatutnya beliau dialu-alukan, diberi ruang dan laluan baginya.
Adapun lawannya dilihat bukan saja tidak dapat memberi impak yang bermakna bagi DUN Selangor, tetapi sebagai seorang yang masih muda, beliau sewajarnya terlebih dahulu memperkayakan dirinya dengan pengalaman dan perkhidmatan terhadap masyarakat. Masa depan beliau masih panjang dan beliau perlu mematangkan dirinya untuk kepentingan masa depannya.
Penutup
Sebagai kesimpulan pertandingan pilihan raya kecil Ijok amat menarik. Apakah pilihan terbaik antara emosi mempertahankan `budaya politik penerusan` dengan realiti menerima kepimpinan yang berjaya dalam bidang ekonomi dan koporat dan ianya merupakan tokoh yang disegani dan dihormati pada peringkat nasional dan antarabangsa.
Apakah rasional untuk menolak `tawaran berharga` ini ? Sesungguhnya beliau rela turun padang untuk berkhidmat kepada masyarakat dan tempat kelahiran yang menjadi `root` baginya membina jati dirinya yang darinya dia memperkembangkan dirinya bagi kepentingan bangsa dan Negara ke peringkat nasional dan antarabangsa. Kita kira insya Allah ada kesedaran masyarakat dan pengundi di Ijok. Pertanda kuatnya sokongan menjadiakan penyokong BN bimbang hingga bertindak liar pada hari penamaan calon. Pengundi di Ijok mampu membuat penilaian dan mampu membuat kejutan! Selamat membuat pilihan !
Sekian. 02 R. Akhir 1428, 20 April 2007. - lanh
No comments:
Post a Comment