December 14, 2019

MEMPERLUASKAN POLITIK ISLAM DI SELANGOR

MEMPERLUASKAN POLITIK ISLAM DI SELANGOR
(Fikrah Bangi: 422),
BBB: 17 R.Akhir 1441H. = 14 Disember 2019M. (Sabtu).
Sebagaimana disebutkan, bahawa sejarah politik Islam sebelum 1999 di Selangor adalah lemah dan mendukacitakan. Sesiapa yang bertanding atas tiket Parti Islam, maka bersedialah kalah, bahkan hilang deposit.
Negeri Selangor adalah negeri maju dan bersifat terbuka. Kalau negeri-negeri Melayu yang kuat dengan Islam seperti Kelantan, Terengganu dan Kedah, kukuh dengan Islam, kerana banyak dengan institusi-institusi pengajian secara tradisi dan di negeri-negeri ini politik Islam kuat dan sering memerintah negeri itu.
Namun mulai 1999 berlaku perubahan  oleh kerana beberapa sebab.
Antaranya berlaku kerjasama politik diantara Pas, Parti Keadilan Rakyat  dan Dap,  Kompromi antara pemimpin seperti Dato` Fadhil Noor Presiden Pas, Anwar Ibrahim dan Wan Azizah (Anwar dalam tahanan) dan Lim Kit Siang Pengerusi Dap  membawakepada penubuhan Pakatan Alternatif yang kemudian dikenali dengan Pakatan Rakyat.
Di Selangor pendekatan Islam, secara intelektual berlaku melalui pengajian-pengajian tinggi di negeri itu seperti Fakulti Islam UKM<, Akademi Islam Universiti Malaya, Universiti Islam Antarabangsa, Kolej Islam Malaya, serta dengan gerakan-gerakan NGO Islam seperti ABIM, PKPM, dan kalangan intelektual muslim yang bukan dari jenama Islam, tetapi mendekati Islam secara intelektual membuka ruang kepada mereka memahami Islam, secara intelektual. Di Selangor juga lahir penerbitan-penerbitan yang menerbitkan buku-buku Islam yang memberi kefahaman kepada orang ramai tentang Islam, maka politik Oslam mulai tidak asing bagi mereka. Satu kelompok lagi ialah kalangan intlektual yang belajar di luar negera yang mendekati Islam secara intelektual yang mau pol;itik Islam diterjemahkan ke dalam kehidupan bernegara. Mulai dari masa itu jumlah masjid dan surau bertambah seperti yang berlaku di Kajang- Bangi dan Hulu Langat. Jama`ah makin ramai datang bagi beribadat dan mempelajari keilmuan Islam.
Dengan adanya faktor-faktor di atas terutama kerjasama politik Pas dengan parti yang boleh bekerjasama dengannya, mengubah pandangan yang bukan Islam terhadsap Isalam. Dai penerangan dan kerjasama mereka boleh menyokong calom parti Islam,  Penulis masih ingat semasa berklempen bagi memenangi Dun Kajang, tokoh-tokoh Dap Kajang dan Semenyih amat menolong Penulis di dalam kempen, di samping simpati terhadap Anwar Ibrahim memberi keuntungan bagi Pas mendapat sokongan. Tanpa sokongan dari mereka jumlah pengunbdi Dun Kajang 29,360 yng separuh sahaja pengundi Melayu, maka tidak mungkin Penulis yang bertanding atas tiketr Pas memenangi DUN Kajang dengan majoriti 37 undi.
Perubahan dan sokongan pengundi Islam dan bukan Islam, terutama orang Cina bukan saja berlaku di Kajang, tetapi pada pilihanraya yang sama beberapa calon Pas di Selangor turut memenangi beberapa Dun yang lain. Metreka ialah Dato` Dr. Hasan Ali di Sungai Burung, Ustaz Ismail Kamus di Ampang dan Ustas Salehuddin Muhyi mmenangi DUN Sungai Besar.
Mulai 29 November 1999 Dewan Undangan negeri di bawah BN mulai berubah. Terdapat suara pembangkang dari Pas dan Dap.
Bagi Pas melihat bahawa, Pas mempunyai potensi untuk memperluaskan dirinya di Selangor dan di beberapa negeri lain di Pantai Barat Semenanjung, bahkan kepada Sabah dan Sarawak.
Bagi ADUN Kajang mempunyai visi dan misi bagi memperluaskan pengaruhnya di Hulu Langat, sebagaimana Adun-Adun Pas yang lain bagi memperluaskan penagarah ke kawasan berhampiran, Adalah menjadi harapan bahawa Pas ada kemungkinan memerintah negeri Selangor atau sekurang-kurangnya menjadi pembangkang yang kuat.
 Bagi Dun Kajang mempunyai misi dan visi menguasai Hulu Langat baik pada peringkat Dun maupun peringkat Parlimen.
Sekian

No comments:

Post a Comment