December 16, 2019

MINAT MENGIKUTI CERAMAH POLITIK


MINAT MENGIKUTI CERAMAH POLITIK
(Fikrah Bangi:  424),
BBB: 19 R.Akhir 1441H. =  16 Disember 2019M. (Isnin).
Merenung kembali tentang perjuangan politik yang aku sedikit sebanyak terlibat, khususnya selepas 1998,  sebenarnya  aku tidak menjangka akan terlibat dengan politik – Jauh ke Negeri Selangor yang aku menghabiskan sebahagian besar dari usia mutakhirku. Walau bagaimana merenung kembali kepada sejarah hidupku, aku bersyukur berkesempatan dengan sejarah perjuangan kemerdekaan negara, bahkan berkesempatan mengingati  negara di dalam keadaan dharurat oleh ancaman komunis dan berkesempatan menyambut kemerdekaan dengan gambar kenangan sambutan (31 Ogos 1957) semasa di Kuala Berang, Hulu Terengganu

 Aku terbawa ke Kuala Berang, ialah kerana selepas menamatkan pengajian sekolah Melayu, di Kampung Nyiur, Paka Dungun (1956), aku dikehendaki oleh Nindaku (Ninda Abdullah bin Abdul Muttalib) mendapat didikan keagamaan. Secara kebetulan seorang bapa sepupu (Muhammad Embong – Pak Teh Mat), sedang belajar di Pondok Madrasah Islahiyah- Pondok Faqih Abdullah – Tok Faqih), Kuala Berang -  seorang Guru Pondok yang lulus pengajian agama di Patani (Gurunya di sana Tok Rashid). Mahu menjadikan aku seorang yang beragama sebagaimana bapa sepupuku itu, maka aku dihantar ke  Pondok Madrasah Islahiyyah Kuala Berang pada akhir tahun 1956 tersebut. Ninda penentu kemahuan ke atas diriku sebagai anak yatim piatu sejak kecil dipelihara ninda lelaki dan perempuan (Tok Chik). Kehendaknya supaya  aku menjadi orang yang beragama ini, bukanlah sesuatu yang baharu, kerana aruah ayahku telah dihantar belajar di Pondok . Jertih dan kemudian ke Pondok Tok Kenali, Kelantan (Kitab-kitab pengajiannya masih aku warisi).
Semasa di Kuala Berang, walaupun nindaku mahu aku `mengaji pondok`, tapi aku secara kemahuan sendiri, masuk belajar di Sekolah `Arab Kuala Berang, bertempat di Bekas Balai Polis Kuala Berang di tebing Sungai Kuala Berang. DF Sekolah `Arab yang baru dibuka ini (1956) ada tiga darjah. Mudir pada masa itu Ustaz Mahmud Salim (seorang yang bergiat dalam politik dan sahabat rapat dengan Ibrahim Fikri). Aku masuk ujian peperiksaan  kerana aku mohon terus masuk ke darjah tiga, darjah tertinggi di Sekolah Arab Kuala Berang. Aku berjaya melangkau kelas hingga darjah tiga Sekolah Arab ini Belum bernama, apabila sekolah pindah  berhapiran sekolah Inggeris Sekolah Intan Zaharah dinamakan  Sekolah `Arab Sultan Mahmud, Kuala Berang. Aku tidak sempat belajar di sini. Sebenarnya ramai dari kawan-kawan Sekolah `Arab Kuala Berang ini sama tinggal di Madrasah Islahiyyah.
Suasana negara pada tahun 1966 ketika aku berada di Kuala Berang itu hangat dengan perjuangan politik kemerdekaan tanahair. Pada masa itu aku berminat mendengar ceramah-ceramah politik yang terdiri dari parti Umno dan Pas. Tokoh-tokoh politik tempatan tidaklah menarik mendengar kempen politik mereka, kerana taraf pendidikan mereka yang  rendah. Dari politik Umno pada masa itu ialah seperti Abdul Rahman (Pandir) – Pernah menjadi Wakil Rakyat peringkat awal di Kuala Berang. Seorang dari kalangan generasi muda dari Umno pada masa itu ialah Alias Ali – wartawan Berita Harian dan menjadi menantu Abdul Rahman Pandir dan Alias sendiri juga pernah menjadi ahli Parlimen berikutan kejayaan di dalam bidang wartawan dan pernah mengetuai sebagai Pengarang Berita Harian, di Kuala Lumpur.
Tokoh politik dari Pas tempatan yang tidak sangat tinggi dari segi wibawa politik ialah  Encik Omar Shukri dan Encik Mahmud Sulaiman. Omar Shukri pernah menjadi Wakil Rakyat Pas di Dewan Negeri Terengganu, manakala Mahmud Sulaiman pernah menjadi Menteri Besar Terengganu selepas Datuk Samad. Semasa di Kuala Berang ini terdapat toloh-tokoh politik tanahair terkenal turut datang berceramah seperti Dr. Burhanuddin Hilmi. Beliau pernah berceramah di Padang dekat Pejabat Daerah Kuala Berang dengan berdiri pada pinggir bukit di situ dengan orang ramai yang memenuhi padang  berkenaan. Aku turut tertarik dengan ceramahnya yang membicarakan tentang sejarah perjuanbgan politik tanah air dan perjuangan parti Islam yang beliau menjadi Presiden Pas pada masa itu
 Semasa di Kuala Berang ini aku berkesempatan menyambut kemerdekaan tanah air dan bergambar di pintu gerbang sambutan berhadapan pejabat Daerah bersama kawan-kawan yang sama bersekolah di Sekolah Arab Kuala Berang. Baik Tok Faqih Guru Pondok Madrasah Islahiyyah (Cenderung kepada Umno, majlis pengajarannya sering didatangi Abdul Rhman Pandir). Begitu Mahmud Salim Mudir Sekolah `Arab, tidak melarang kami dari mengikuti ceramah-ceramah politik yang sering diadakan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment