PANDANGAN WUJUD YANG BENAR
(Fikrah Bangi: 411),
BBB: 05 R.Akhir 1441H. = 02 Disember 2019M.
(Isnin).
Bagi menjaga ketepatan pembicaraan sama ada
dari permulaan membawalah kepada
pengakhiran, maka pandangan wujud yang benar dan tepat hendaklah
dipastikan kebenarannya agar ianya tidak bercanggah dari segfi pendirian atau
kontradik dari segi pemikiran yang membawa kepada keraguan dan kecelaruan dari
segi penghasilan.
Pandangan wujud adalah penting, misalnya, jika pandangan
wujud bersifat ilusi, dengan pandangan bahawa alam ini adalah sesuatu yang ilusi
dan tidak wujud, maka yang wujud hanyalah Yang Esa, maka pandangan ini merosakkan kaedah pendekatan dan pembicaraan.
Pandangajn wujud yang menjadi pegangan,
bahawa kewujudan adalah dua,
(ithnainiyatul wujud), iaitu wujud yang hakiki, iaitu wujud Pencipta yang Mencipta wujud ini dan wujud yang kena
cipta. Pencipta adalah bersifat dengan `Segala Kesempurnaan dan yang kena cipta
adalah manifestasi kewujudan Pencipta Yang Sempurna. Kesempurnaan Yang Mencipta
adalah ideal bagi yang kena cipta dan selalu terarah mendekati, mencontohi
dan menjadi kualiti yang harus diikuti
dan diteladani agar apa yang dihasil mendekati kesempurnaan, walaupun pada
hakikatnya tidak mungkin kesempurnaan yang tepat tidak mungkin dicapai oleh
makhluk. Pandangan yang bersifat
ithnayniyatul wujud ini adalah bertepatan dengan pangangan Ahlu al-Sunnah wa
al-Jama`ah dari segi falsafah kewujudan.
Takmilah pandangan wujud sebenarnya perjalanan yang
panjang bagi yang menapak dan memulai perjalanan menuju Takmilah dari segi
kewujudan yang sebenarnya biar betapa lama dan jauh perjalanan yang dijejaki
dan dilalui, maka ianya tidak akan sempurna. Takmilah dari segi pandangan wujud
bermula dari kekosongan yang terhimpun dari berbagai kelemahan. Misalnya
kelemahan dari segi keilmuan. Bayangkan bahawa kewujudan adalah pancaran
Pencipta Yang Maha Tahu dengan segala rahsia ciptaanNya, Bayangkan rahsia
ciptaannya ada yang bersifat nyata yang dapat dihayati dengan panca indera yang
amat terhad dari segi dapatan. Kewujudan yang bersifat fizikal yang terdiri
dari seluruh alam ciptaan yang tidak diketahui jumlah kewujudan dan rahsia
kandungan, Kewujudan selain yang bersifat syahadah, maka di sana kewujudan yang bersifat konsepsi yang
didekati secara keilmuan dan kewujudan yang paling agung dan mistri, ialah
kewujudan yang bersifat ghaib yang tidak diketahui hamba melainkan Allah.
Terlalu luas kewujudan yang seharusnya diterokai oleh manusia yang dapat
dinisbahkan kepada ilmuan, seniman , sasterawan, kerohanian dan sebagainya.
Inilah ruanglingkup yang dapat dibicarakan dengan minda yang cetek dan amat
terhad yang dapat dimengerti dan dihayati. Maka hasil-hasil yang ditemui adalah
pencarian-pencarian dan penemuan-penemuan yang tidak sempurna. Maka manusia di
dalam menuju takmilah sebenarnya mereka yang dahaga di dalam perjalanan dan
yang dicari sempurna adalah ketidaksempurnaan. Jika dikatakan ianya adalah
penemuan, maka ianya adalah sempurna di dalam ketidak sempurnaan.
Di dalam hal ini sebagaimana dikatakan pada
peringkat permulaan bahawa pandangan wujud yang sempurna adalah penting. Jika asas
perjalanan di dalam pandangan wujud
sempurna ini sudah dapat dipastikan,
maka, kerana ia bertolak dari asas pendangan wujud sempurna, maka ianya bagai
bertolak pada lebuhraya kebenaran, maka ke mana saja pergerakan, maka ianya
tidak lari dari hadap atau arah yang dituju.
Pada hakikatnya, semua yang bergerak di dalam menuju Takmilah adalah
pengkelana yang rindu yang dalam kerinduan dan penuh mesra mereka adalah rela
dan mesra bergelomang dengan apa yang
dialami dan dicari, di kreatif dan diinovasi.Yang dituju manusia adalah mencari
sempurna yang tidak sempurna, mencari keluhuran yang tidak sempurna dari segi
keluhuran dan mencari keindahan di dalam ketidakindahan. Ianya adalah dinamika
yang menggerakkan manusia kepada apa yang diistilah kemajuan – amat terhad
sifatnya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment