MEMBENTUK BANDAR
ILMU
(Fikrah
Bangi: 783),
BBB:
06 Rabi`ul-Awal 1442H. = 23 Oktober 2020M. (Juma`at).
Universiti
berdikari dan benar-benar otonomi adalah universiti yang berusaha menjadikannya
benar-benar pusat ilmu yang melengkapi keperluan kehidupan berdasarkan ilmu. Tujuan universiti ini menjadikan
universiti pusat kecemerlangan ilmu, menyediakan berbagai-bagai keilmuan,
menyediakan pimpinan keilmuan dan pentadbiran,menyediakan guru-guru yang
berkelayakan dan berprestasi tinggi, menyediakan kemudahan-kemuhadan yang
diperlukan bagi pengajian, menawarkan pengajian kepada pelajar-pelajar yang
berkelayakan, mengeluarkan lulusan-lulusan yang berkebolehan dan berdikari. Pelajar-pelajar bakal menjadi pemimpin di
dalam berbagai bidang.
Bagi
tujuan di atas, sebagaimana telah disebutkan, sebuah kawasan yang luas bagi
kep[erluan dan tidak semestinya di dalam bandar, kerana sukar mendapat kawasan
yang luas. Tempat yang sesuai adalah di pinggir bandar dan mempunyai kemudahan
perhubungan.
Di
dalam kampus berkenaan ada pusat pentadbiran yang diketuai pentadbir
berpengalaman yang dapat mengatur bukan saja dari segi pentadbiran tenaga sokongan, tetapi pentadbiran harta,
bangunan dan kawasan-kawasan latihan. Ada ketua bahagian pentadbiran kewangan,
dana dan harta waqaf dan bertanggungjawab bagi meningkatkan dana dan harta
waqaf.
Tokoh
tertinggi adalah mahaguru yang berkeilmuan tinggi dan dihormati,boleh dikenali
sebagai `Allamah`, `Canselor`, Rektor`
dan sebagainya. Dia dan pasukannya mengatur struktur akademik dan
keilmuan-keilmuan yang perlu disusun dan bahan-bahan bagi disampaikan kepada
pelajar. Mengatur kaedah-kaedah penyampaian keilmuan tertinggi, mengatur
penerbitan dan penghasilan keilmuan sehingga universiti terkenal sebagai
universiti terbaik dari segi keilmuan.
Sebagaimana
disebutkan universiti berperanan menyampaikan keilmuan, kecendekiaan, latihan
dan pengalaman.
Dilihat
dari segi perkembangan fizikal universiti berdikari ini mewujudkan sebuah
`Bandar Ilmu` yang mencerminkan `Negara Berilmu`. Bahagian sentral bangunan
dipuncaki Pusat Rohani `sebagai lonjakan seni jiwa dan hati roihani` yang
mengindahkan fizikal dan keinsanan. Kelilingnya
sebagai lengkongan kedua perpustakaan sesuai dengan zaman terkini, pusat
pentadbiran, dewan-dewan, bilik-bilik kuliah dan pengajaran. Keliling bagi bulatan ketiga ialah bangunan-bangunan
fakulti dan pentadbiran. Bagi lengkongan keempat ialah bangunan pentadbiran dan
kegiatan mahasiswa. Dalam lengkongan ini juga
bertempat kolej-kolej kediaman. Tempat-tempat kegiatan sukan, padang dan
berbagai jenis sukan yang sesuai.
Lengkongan
kelima adalah pusat-pusat komersil yang dimiliki universiti yang ditadbirkan
secara langsung – khususnya sebagai tempat-tempat latihan. Turut disediakan
beberapa sekolah bagi pelajar-pelajar pilihan yang juga sebagai tempat kajian
dan latihan pengajaran bagi pelajar di dalam bidang pendidikan. Terdapat juga
bangunan hospital bagi universiti untuk latihan dan keperluan setempat.
Pada
sebahagian dari kampus terdapat kediaman bagi tenaga pengajar dan juga bagi
pelawat. Terdapat juga bangunan sebagai hotel untuk mereka yang melawat dan ibu
bapa yang datang mengunjungi anak-anak dan mereka yang mengikuti pengajian
secara tidak formal. Pada bahagian ini juga terdapat pasaraya dan kedai-kedai
dan bank-bank. Konsep bangunan di universiti berasaskan falsafah, ciri seni dan
identiti universiti yang direkacipta khusus dan diolah kepada realiti lahiri.
Dikejauhan
dari lima lingkungan ini terdapat bangunan-bangunan bengkel, industri dan kilang, makmal-makmal, pusat-pusat
penghasil makanan dan berbagai penghasilan..
Pada
lingkungan keenam ialah terdapat sawah, ladang, kebun-kebun berbagai
buah-buahan, pusat-pusat ternakan, tempat latihan binaan. Lengkongan ketujuh
ialah kawasan hutan, larian sungai dan rekreasi yang juga menjadi pusat kajian.
Selain
daripada bangunan induk universiti berdikari di atas universiti yang banyak
bergantung pada hasil waqaf dan aset-aset yang lain, tidak menghalang dari
memiliki aset-aset yang tidak semestinya berada di dalam kampus induk. Ianya waqaf yang dikurniakan misalnya oleh kerajaan negeri, pihak swasta dan orang perseorangan. Begitu juga
universiti memiliki hartanah komersil di
bandar-bandar, memiliki kedai-kedai komersil yang ditadbir sendiri atau
disewakan, memiliki hotel dan tempat rekreasi, memiliki saham, kerjasama dengan
pihak lain misalnya mengeluarkan makanan dan sebagainya yang ianya dapat
dijadikan juga tempat latihan bagi
pengajar dan pelajar.
Dilihat
dari segi fizikal universiti berdikari yang memerlukan kelengkapan fizikal bagi
kawasan operasinya menjadikannya sebagai `Bandar Ilmu` yang terkawal. Terkawal
dari segi pembinaan fizikal dan susunatur, terkawal dari segi kependudukan,
terkawal dari segi kegiatan dan perkembangan.
Bila
universiti ini beroperasi berlaku keharmonian yang terpancar dari kelompok
masyarakat berilmu yang meningkatkan prestasi manusia berkualiti yang dapat memajukan negara, agama dan bangsa.
Sekian.
No comments:
Post a Comment