OPERASI
(Fikrah
Bangi: 786).
BBB:
09 Rabi`ul-Awal 1442H. = 26 Oktober 2020M. (Isnin).
Untuk
beroperasi biasanya kampus telah siap dengan keperluan-keperluan. Peruntukan
yang dihasilkan secara waqaf serta derma
dan sebahagian tunjangan dari pihak pemerintah yang mengertikan sokongan atau
sekurang-kurangnya tiada halangan dari pihak kerajaan. Namun bagi peringkat
permulaan, setelah ada tapak dan bangunan asas, untuk menjalankan operasi tidak
semestinya segala-galanya sedia sempurna.
Keperluan
utama adanya tokoh ilmuan berwibawa yang mampu bersama kumpulan merangkakan falsafah,
dasar, polisi dan hala tuju pengajian bermula dari tahap tinggi. Imej, jatidiri dan identiti pada tahap ini penting
yang membawa nama pengajian. Pada tahap ini tokoh-tokoh bertahap filosof, allamah,
cendekiawan, pemikir, budayawan, pujangga
dan sasterawan ada pada tahap ini yang mampu membicarakan topik-topik berkaiatan
secara falsafah,hakikat dan hikmah.
Membicarakan hakikat wujud, alam dan ciptaan, membicrakan hakikat manusia dan
misi pada kewujudan dan masa depan, tujuan dan arah hidup dan panduan-panduan. Pengajian berusaha
melahirkan tokoh-tokoh persis
Al-Ghazali, Ibn Khaldun, Ibn Sina, Al-Farabi, Hafiz, Firdausi, Rumi, Al-Zuhaili, Al-Qaradhawi, Maududi dan
sebagainya. Sudah tentu untuk mencari mereka yang bertaraf sedemikian kekinian
tidak wujud, tetapi mereka adalah penyedia suasana dan penggerak ke arah ke
tahap berkenaan. Tetapi mereka hendaklah bercontoh tauladan yang baik yang
menghasilkan karya-karya sendiri yang baik di dalam bidang kepakaran
masing-masing dan mampu membicarakan pemikiran dan tokoh-tokoh besar
dibicarakan sebagai dorongan kepada pelajar pada tahap tinggi mengikuti jejak
tokoh-tokoh berkenaan.
Operasi
yang dapat dijalankan biasanya adalah bertahap diikuti dengan perkembangan-perkembangan
selanjutnya. Ianya bermula dari kompleks pembinaan berasaskan masjid yang
menjadi centre bagi ibadat dan pengajian. Kelilingnya ruang-ruang bagi perpustakaan, kuliah, seminar dan
dewan-dewan perbincangan keilmuan.
Pada
tahap kedua lebih kepada tahap keilmuan alamiah dan amalan kehidupan. Tahap ini
juga merupakan tahap kedua dari perkembangan bertahap. Sudah disebutkan ia
adalah pembesaran yang mencirikan bandar ilmu. Pada tahap ini ada bangunan
fakulti dan jabatan yang diketuai oleh tokoh keilmuan berkenaan dan ada ruang
amali. Misalnya bidang ekonomi dan perdagangan, pembelajaran tidak bersifat
teoritikal semata-mata, tetapi berdekatan ada bank, pasar, kedai-kedai yang dijadikan tempat
praktik. Begitu juga misalnya bidang engineering ada bengkel-bengkel. Bagi
bidang pengusahaan dan pengeluaran barangan ada kelompok kilang-kilang. Bagi
bidang IT ada infra-struktur bagi bidang berkenaan yang menjadi tempat
pembelajaran dan amalan. Seterusnya wujud hospital bagi fakulti perubatan dan
makmal-makmal berkaitan. Terdapat bangunan bagi fakulti kemanusiaan,
kemasyarakatan dan kebudayaan yang membicarakan soal kehidupan,nilai, seni,
komunikasi, bahkan politik yang dari kegiatan mereka yang terlibat dalam bidang
ini merancakkan kehidupan nilai dan budaya di dalam bandar ilmu.
Pendapat-pendapat misalnya dari politik selalu dirujuk kepada tokoh-tokoh bagi bidang
berkenaan, bahkan pandangan mereka di
dalam politik, bahkan masyarakat dan budaya dihormati dan mempengaruhi.
Bidang
yang memerlukan kawasan yang luas ialah bidang pertanian dan perladangan yang
mengambil ruang ke belakang dari kawasan kampus dan mungkin bahagian pertanian
dan ladang berasingan sebagai tempat praktik dan amali. Bagi semua kehidupan di bandar ilmu wujud fakulti perbandaran dan alam sekitar yang menjadikan bandar, alam sekitar dan pengurusan sebagai bidang
pengajian khusus.
Pada
dasarnya, walaupun bandar ilmu sebagai satu kampus pengajian, khusus bagi
masyarakat pelajar dan ilmuan, ianya menarik hadir masyarakat dari luar
menghuni di pinggir-pinggir pusat pengajian berkenaan yang sama menghidupkan
bandarilmu. Keperluan masyarakt kampus dan masyarakat pinggiran ini juga perlu
disediakan. Misalnya persekolahan bagi anak-anak di kampus dan masyarakat
luaran. Mereka mungkin melibatkan sama di dalam menyediakan perkhidmatan
seperti pengangkutan, penghantaran barangan, bahkan sebahagian dari yang
berkhidmat di dalam kampus, misalnya pekerja-pekerja di kedai-kedai, pasar, di
pejabat-pejabat, dibengkel-bengkel, di kilang-kilang, bahkan di kebun-kebun dan ladang-ladang,mereka adalah terdiri dari orang aam yang sama
menumpang mencari pekerjaan.
Di
dalam hal ini, walaupun otonomi dan pentadbiran
pada universiti, pihak universiti memerlukan masyarakat awam berpartisipasi di
dalam menggerakkan kemajuan universiti, namun
masyarakat luar tidak sampai menenggelamkan imej, jatidiri dan identiti
universiti sebagai bandar ilmu.
Pendek
kata semarak ilmu terus memanncar
sebagai identiti bandar ilmu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment