RUANG
LINGKUP KEILMUAN
(Fikrah
Bangi: 785),
BBB: 08 Rabi`ul-Awal 1442H. = 25 Oktober 2020M.
(Ahad).
Maksud
ruang lingkup keilmuan di atas adalah mendekati istilah kurikulum, tetapi di
sini tidak digunakan istilah kurikulum ini, kerana terhad dan tidak
mencerminkan maksud yang dikehendaki.
Ada
beberapa hiraki dan martabat yang dituju bagi memenuhi ruang lingkup keilmuan.
Pertama: Tahap tinggi yang menepati dengan peradaban
yang dihasilkan oleh ilmu berkenaan.
Kedua: Tahap tamadun terhasil dari intelektual yang dipupuk oleh ilmu. Ini
adalah tahap yang dihasilkan oleh ilmu dan kemajuan manusia yang dapat
disaksikan dengan mata kepala dan manusia berada di dalam arus kemajuan yang
berkenaan.
Ketiga: Tahap awam yang mereka berjuang bagi
kepentingan kehidupan fizikal diri dan perlu bimbingan berterusan.
Bagi
persediaan ruang lingkup berkenaan, terutama bagi peringkat menyediakan ruang
lingkup dan panduan bagi tahap peradaban dan juga bagi tahap tamadun memerlukan
pakar-pakar di dalam berbagai bidang,
kalau pun tidak pada tahap merangka dan menyusun, ialah memberi pendapat dan
sumbangan ide yang dapat dibina ruang lingkup ilmu berkenaan.
Apa
yang dimau pada tahap peradaban adalah bahan dan mahaguru-mahaguru yang dapat memandu pengajian dan pelajar
secara`Hakikat dan Hikmat` bagi ruang lingkup peradaban berkenaan. Antaranya
berpandukan turath tradisi yang mencirikan peradaban yang pernah dicapai dalam
memandu kepada Hakikat dan Hikmat terkini.
Misalnya
dari Al-Qur`an melahirkan variasi ilmu yang diolah oleh para ilmuan Islam
misalnya tentang kewujudan, hakikat Ketuhanan, kealaman, kemanusiaan dan
keihsanan. Dari jalur rohani diolah oleh Al-Ghazali dan Ibn `Ata`illah
al-Sakandari. Dari jalur akidah diolah
oleh Ash`ari-Maturidi ke Maududi. Dari jalur shari`ah diolah oleh mazahib empat
ke Al-Qaradhawi. Dari jalur tafsir diolah oleh seperti Ibn Kathir hingga ke
Hamka. Dari jalur sejarah dan kemasyarakatan diolah oleh seperti Ibn Khaldun dan
Al-Shahrastani. Dalam bidang matematik ialah seperti Khawarizmi dan Al-Jabbar
dan dalam bidang perubatan seperti Ibn Sina dan Ibn Rushd dan sebagainya. Demikian
sebagai contoh. Tetapi semuanya seharusnya tidak terhenti dan noktah pada
peringkat yang dicapai, tetapi seharusnya diolah ke tahap-tahap peradaban yang patut
dicapai, termasuk bidang-bidang yang lain kepada penerokaan yang lebih luas bersifat
hakikat dan hikmat. Ruangnya adalah terbuka. Tahap berkenaan mencapai nilai dan
peradaban.
Pada tahap tamadun, adalah lebih jelas dari segi
ruang lingkupnya, iaitu perkembangan keilmuan semasa di dalam berbagai bidang. Misalnya
keperluan mendapat pelajaran adalah sesuatu yang asas yang perlu disediakan oleh
pemerintah hingga tak ada yang tidak mendapat pelajaran asas dan perlu. Apa yang menarik adalah
bidang ekonomi Islam yang dulu bidang ini bagai tertutup, tetapi dengan pengolahan
baru, ia adalah bidang yang terbuja maju dan berbagai produk ekonomi Islam
terhasil, diolah dan masih berkembang. Ini contoh bidang yang harus terus
diteroka dan dapat dimanfaatkan oleh mereka yang Islam dan bukan Islam.
Bidang
yang bersifat neutral dan tidak dipengaruhi ideologi, ialah perkembangan IT itu sendiri yang amat banyak dimanfaatkan
dari segi komunikasi wajar diteroka dan diperkembangkan melalui genius manusia
untuk kepentingan kemajuan. Bidang-bidang yang lain yang dapat dicontohi ialah
bidang pertanian dan perladangan dan segala yang berhubung dengan permakanan,
ia seharusnya diteroka bagi kepentingan manusia agar hidup tidak kecukupan
makanan hingga mencapai tahap kelaparan. Demikianlah dengan bidang pembangunan
fizikal perumahan yang menghimpit manusia,kerana tidak mempunyai kewangan bagi mendapat
tempat perlindungan yang jika dilakukan
secara saksama, seharusnya tidak ada manusia yang tidak ada tempat perlindungan.
Dalam
apa bidang juga yang menyokong dan memperkukuhkan tamadun yang membentuk hidup
di bandar dan kota, manusia yang berada pada
tahap biasa dan menengah ini adalah golongan yang sering lalai dan terabai dari
nilai dan etika baik dan buruk. Aspek hakikat dan hikmah yang dicapai oleh
kalangan atasan dari segi keilmuan perlu diperturunkan kepada mereka. Misalnya
mendidik mereka menjauhi dari sifat kejelikan. Misalnya kekejian sifat tamak, menipu,
mencuri, rasuah dan berbagai sifat kekejian yang perlu dihindari.
Pada
tahap rendah ialah kalangan yang kurang akal dan menjadi beban masyarakat.
Kalangan mereka ini tidak boleh ditolak, tetapi mereka perlu kepada keihsanan bimbingan
dan berhak untuk hidup.
Tahap
yang menjadi fokus pendidikan keilmuan yang dibicarakan ialah tahap membina
peradaban dan ketamadunan bagi manusia. Bagaimanakah pendidikan keilmuan
sedemikian seharusnya disampaikan dan
siapa seharusnya menyampaikan ?
Sekian.
No comments:
Post a Comment