UNIVERSITI BERDIKARI - WAQAF
(Fikrah
Bangi: 782),
BBB:
05 Rabi`ul-Awal 1442H. = 22 Oktober 2020M. (Khamis).
Bagi
mereka yang layak ke universiti kini
menghadapi beberapa masalah. Antaranya, bagi pelajar yang keluarga miskin
adalah menghadapi persoalan kewangan. Pada peringkat permulaan universiti
ditubuhkan di negara ini dan pelajar berkelayakan masih kurang mudah mendapat
biasiswa dari kerajaan atau dari berbagai pihak yang menajakannya. Kalau tidak
mendapat biasiswa dapat juga dermasiswa yang kurang jumlahnya dari biasiswa.
Kini kalau tiada kewangan pelajar dapat membuat pinjaman dari kerajaan.
Masalahnya bila keluar dan bekerja sebahagian daripada peminjam liat untuk
membayar dan terus berhutang dan rela mereka menerima berbagai sekatan. Peluang
pinjaman masih diteruskan. Tonggakan hutang makin bertambah dan menyekat
peluang bagi mereka yang lain untuk meminjam.
Satu cara bagi mengatasi kini digalakkanbagi ibubapa mencarum bagi peluang masa depan
anak-anak untuk belajar. Setakat ini belum jelas tentang kejayaan.
Satu
model pengajian tinggi yang dapat
mengelak pelajar-pelajar dari berhutang ialah dengan memberi otonomi sebenarnya
kepada universiti mengendalikan pentadbiran dan kewangan dan pelajar tidak
perlu berhutang, bahkan belajar percuma dan tak perlu membayar hutang.
Bagaimana ?
Model
dapat dicontohi dari Universiti Al-Azhar, Mesir. Pelajar yang belajar di sana
yang datang dari berbagai negara boleh datang belajar dengan tidak dikenakan
yuran dan ada bantuan. Universiti ini berdikari dan tidak menyusahkan kerajaan.
Universiti ini mempunyai aset yang
banyak yang terdiri dari harta waqaf. Harta waqaf ini kadangkala diberi pinjam
kepada pihak tertentu. Model pengajian sedemikian dapat dilihat dari pengajian
tradisi seperti pengajian pondok. Pelajar-pelajar pengajian pondok dahulu
seperti di Kedah, Kelantan, Terengganu dan
beberapa tempat yang lain juga tidak dikenakan bayaran. Pelajar di
samping belajar, akan bekerja di sawah, ladang ternakan dan sebagainya yang menjadi milik pondok,
mereka mendapat upah dan sedekah dari masyarakat. Mereka juga bergantung pada
harta waqaf pondok dan mampu belajar dengan cara hidup amat sederhana dan dapat
meneruskan pengajian.
Zaman
kini terdapat pesantrin-pesantrin di Indonesia yang menawarkan pengajian
percuma kepada pelajar. Selain dari menghadiri sesi pengajian, mereka
dikehendaki turun ke sawah, ladang dan berbagai aset pondok. Darinya mereka
mendapat ganjaran dan meneruskan
pengajian secara percuma.
Mungkinkah
dapat didirikan universiti percuma di dalam negara kita pada zaman kini ?
Mungkin boleh, iaitu dengan mengadakan pilot projek moden yang memberi
universiti otonomi mengendalikan penubuhan dan pengajian percuma kepada
pelajar. Kaedahnya perlu terkini dan sesuai dengan kehidupan kini.
Sebenarnya
pada peringkat awal UKM ditubuhkan dan diwujudkan Bandar Universiti – Bandar Baru
Bangi, dapat dijadikan contoh. Tapi kewujudan Bandar Baru Bangi, sekadar Bandar
Universiti yang tidak ada misi, visi dan
kesedaran. Pada hakikatnya kedua-duanya tidak berkenaan, UKM tidak ambil peduli
pun tentang Bandar Baru Bangi, begitu juga sebaliknya.
Kita
dapati ada beberapa Bandar Universiti seperti Oxford dan Cambridge, bahkan
Harvard yang berdikari kerana mempunyai aset sendiri yang mencukupi.
Dalam
keadaan sekarang universiti-universiti
menyedari kelemahan pelajar-pelajar yang keluar, kerana tiada kemahiran
bekerja, maka kini, (tidak peringkat awal), pelajar-pelajar dikehendaki
menghadiri kursus industri seperti di kilang-kilang, bahkan di jabatan dan
sebagainya. Kaedah seperti ini hanya memberi pengalaman bekerja, tetapi tidak
bersifat berdikari.
Universiti
Berdikari dan Percuma dapat diadakan
dengan mengadakan satu pilot projek sahaja dahulu bagi melihat berjaya atau
tidak. Iaitu dengan mewujudkan, ``Kampus Bandar Universiti` di kawasan yang
luas dan tidak semestinya di dalam bandar, sebaliknya di pinggir bandar. Kampusnya disusun secara layout yang kreatif,
inovatif dan menarik. Dari satu segi ianya dilihat sebagai bandar taman ilmu.
Kampus
ini mempunyai kawasan ribuan hektar tanah. Di dalam kampus ini mempunyai
bangunan pengajian, pentadbiran, masjid,
surau, padang sukan, hospital dan klinik. Berhampiran universiti ada asrama-asrama yang
pada peringkat permulaan dihadkan kepada katakan 3,000 pelajar. Universiti
mempunyai rangkaian kedai-kedai, super market dan bank sebagai kawasan komersil. Jauh sedikit
universiti mempunyai bengkel-bengkel kenderaan dan kedai yang menjual berbagai
jenama kenderaan. Universiti juga mempunyai kawasan kilang dan industri berat
dan ringan. Jauh sedikit dari pusat
bandar ada ladang-ladang pertanian yang
luas yang diusahakan oleh universiti, manakala pada bahagian yang lain ada
bahagian ternakan lembu kambing, biri-biri, itik ayam, arnab dan kolam ikan dan
sebagainya. Selain daripada itu universiti ada rumah-rumah sewa dan tempat
rekreasi, budaya dan seni yang boleh didatangi pihak luar untuk melancong dan
kawasan rehat.
Ini
merupakan aset asas yang perlu diwujudkan bagi sebuah universiti bersifat waqaf dan percuma dan pengisian dan pentadbiranya
dijalankan saecara professional.
Akan
dibincangkan selanjutnya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment