PENGAWASAN DAN
MUTU UNIVERSITI
(Fikrah
Bangi: 770),
BBB: 20 Safar 1442H. = 08 Oktober 2020M. (Khamis).
Kita
bersyukur kepada Allah dan merasa senang, bahawa di negara kita mempunyai
sejumlah 30 universiti awam dan swasta. Satu jumlah mencukupi bagi warga negara
dan dari luar negara untuk mendapat pelajaran.
Walau
bagaimana dengan jumlah yang begitu
banyak, tentulah ada perbedaan penyampaian keilmuan, antaranya kepakaran
keilmuan dari kalangan tenaga pengajar,
perbedaan antara bidang, perbedaan pencapaian yang dilihat dari
kebolehan pelajar yang dikeluarkan dan perbedaan menyeluruh antara satu
universiti dengan universiti yang lain. Perbedaan juga dapat dilihat kepada
yang lebih kecil. Misalnya:
·
Mutu kandungan kursus di dalam bidang-bidang
yang ditawarkan.
·
Infra-struktur seperti kampus dan
kemudahan peralatan pengajaran.
·
Kemampuan pensyarah dari segi keilmuan dan penyampaian.
·
Persediaan sumber ilmu seperti
perpustakaan dan berbagai kaedah capaian.
·
Kegiatan pelajar di dalam kerja
lapangan, hubungan kemasyarakatan, sukan
dan berbagai kegiatan
kemahasiswaan.
Kita
percaya negara yang melihat universiti sebagai mekanisme memajukan negara
memberi perhatian terhadap universiti, lebih-lebih lagi swasta dan cawangan
universiti negara lain di negara ini agar:
·
Universiti benar-benar berperanan
memajukan negara.
·
Walaupun universiti diberi otonomi,
tetapi seharusnya dipantau agar mutu terkawal, tidak timbul penentangan akibat dari unsur negatif yang ditimbulkan,
terutama dari pihak swasta dan cawangan
universiti dari luar.
·
Mempastikan imej, identiti Malaysia dan kecintaan terhadap
negara. Ini perlu ditanamkan terutama pada universiti swasta dan cawangan
universiti dari luar negara.
·
Berdaya saing yang tinggi antara
universiti. Dengan yang demikian melonjakkan imej universiti di kalangan
universiti tempatan dan di kalangan antarabangsa.
·
Menjadi tarikan bagi pelajar sama ada
tempatan dan dari luar untuk menyambung pengajian di negara ini.
Bagi
menjamin terutama dari segi mutu, kerajaan,khususnya kementerian yang berhubung
dengan pengajian tinggi janganlah dikenali hanya dengan isu-isu yang berbangkit,
tetapi seharusnya mempunyai perancangan dan pemantauan bagi semua universiti
sama ada uiversiti awam, swasta dan cawangan universiti dari luar negara
Kementerian
hendaklah mempunyai dasar, polisi, perancangan dan pelaksanaan yang setiap
universiti yang diwujudkan menurut dasar berkenaan. Kerajaan tidak seharusnya
mengikut kehendak dan cadangan pihat
tertentu dan mengikut tanpa menurut dasar yang ditentukan. Janganlah penubuhan
satu universiti bersifat `universiti-universitian` semata-mata, hanya sekadar nama, tetapi dari
segi hakikat dan mutu bukan bertaraf universiti.
Penilaian
terhadap mutu universiti terpancar dari dalaman dan luaran. Dari segi dalaman
sebelum ditubuh sudah tentu ada jawatankuasa pakar dan berwibawa yang dapat
menampilkan pra-sarana dan pengisian bagi universiti. Kerajaan adalah penilai
utama tentang kesesuaian penubuhan, manakala di dalam universiti itu sendiri
ada penapisan nilai yang terdiri dari, unit, jabatan, fakulti, senet dan
jama`ah, tahap-tahap yang menilai dan mempastikan mutu universiti terkawal.
Penilaian
dari segi luaran dilihat kepada pencapaian universiti. Misalnya kini ada badan
penilai yang melihat ranking sesebuah universiti pada peringkat misalnya antara
bangsa, Asia, Asean dan ada yang menilai
dari segi bidang-bidang tertentu.
Masyarakat
melihat dan menilai sejauh mana komitmen universiti terhadap ilmu dan memberi bimbingan
dan manfa`at bagi masyarakat misalnya melalui perancangan tertentu terhadap
masyarakat. Mereka menilai terhadap mutu keluaran universiti bila berkhidmat
dengan masyarakat, apakah ianya cemerlang atau sebaliknya.
Masyarakat
juga menilai terhadap tokoh tenaga
pengajar yang berjasa terhadap masyarakat. Misalnya idea Ungku Aziz
mencadangkan supaya ditubuhkan Tabung Haji pada tahun 1960an benar-benar
memberi manfaat kepada masyarakat umat. Profesor Ahmad Ibrahim dilihat tokoh
yang mengusahakan penyatuan antara bidang perundangan Islam dengan civil. Bank
Islam (cetusan dari kalangan akademik) dilihat sebagai pelopor berbagai produk
kewangan Islam yang kini diiktiraf dan diamalkan oleh berbagai negara dan oleh mereka
yang Islam dan bukan Islam.
Tidak
banyak sebenarnya kecemerlangan yang ditunjuk oleh universiti dan ilmuan
darinya, namun kecemerlangan sedemikianlah diharapkan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment