February 27, 2020

MENCARI KEWAJARAN


MENCARI KEWAJARAN
(Fikrah Bangi: 491),
BBB: 03 Rajab 1441H. = 27 Februari 2020M. (Khamis).
Interview yang dilakukan oleh Yang DiPertuan Agong terhadap 222 ahli Parlimen  selesai dijalankan semalam (26 Februari 2020 dan tentulah rakyat ghairah untuk mengetahui keputusannya.
Namun sebelum keputusan diketahui, dua tokoh utama kepimpinan politik tanahair membuat kenyataan bahawa:
Tun Mahathir yang dilantik menjadi Perdana Menteri Interim menyatakan gagasan pemerintahan, bahawa beliau bercadang mengadakan pemerintahan `Tanpa Parti`. Gagasan beliau ini tidak  terhindar dari persoalan, bahawa dijangka dalam, pemerintahan ini mungkin akan dilantik mereka yang di luar dari parti, tetapi tentulah tidak lari dari memilih kabinet dari tokoh-tokoh politik dari parti-parti politik yang ada, tanpa mengira mereka dari parti yang sebelumnya dikenali sebagai parti pemerintah dan pembangkang. Tapi kebimbangan berlaku bias dan tidak adil terhadap parti yang diungkap Tun Mahathir  bahawa beliau tidak mau kerjasama dengannya, iaitu Umno. Kebimbangan juga berlaku bias terhadap parti yang dekat dengan dengannya seperti Bersatu dan yang lain. Walau bagaimana mungkin ada formula bijaksana yang dapat  dirumuskan yang dapat memnberi kepuasan. Di dalam hal ini, kita menunggu pendekatan yang dicadangkan. Apa yang ditampilkan oleh Tun Mahathir ini kelihatan secara perseorangan.
Dalam masa yang sama Anwar Ibrahim selaku rival politik Tun Mahathir,  membuat pendekatan secara diplomasi dan tektikal, bahawa beliau bersama pimpinan PH telah mengadakan pertemuan pada 25 Februari yang lepas dengan m,enjemput Tun Mahathir sama untuk mempengerusikannya, tetapi Tun Mahathir yang mengumumkan pembubaran PH dan Bersatu keluar darinya sebagaimana diumumkan oleh Tan Sri Muhyiddin, tidak hadir dalam pertemuan itu. Dalam pertemuan itu Anwar dilantik sebagai calon Perdana Menteri. Pemilihan ini memberi kekuatan bagi Anwar dan beliau kelihatan mempunyai sokongan ramai dan tidak keseorangan. Di dalam keadaan ini Anwar dilihat dalam keadaan kesimbangan dari segi peluang. Dengan keyakinan ini beliau mengadap Yang Di Pertuan Agomg di dalam sesi interview yang beliau disifatkan dalam keadaan ceria selepas keluar dari interview.
Walau bagaimana di dalam keadaan sekarang, di dalam kecelaruan politik akibat dari  pembubaran pemerintahan  dan cadangan pemerintahan tanpa parti dan formulanya tidak diketahui dan tentulah melalui tempoh percubaan dan perjalanan mencari pemantapan. Ia kemungkinan baik  serta berjaya dan kemungkinan lebih buruk  dan gagal– tiada kepastian.
Dari satu pendekatan ialah meneruskan pemerintahan PH yang dicadangkan oleh Anwar, juga menimbulkan persoalan, apakah beliau mendapat sokongan majoriti ? Sedangkan sebahagian dari ahli Parlimen PKR telah keluar parti yang diketuai oleh Azmin Ali. Dengan imej parti yang berpecah dan  kemungkinan tidak mendapat majoriti atau kemungkinan dapat, tetapi tidak dapat menghindart dari konflik dan pertembungan dengan pimpinan di bawah Tun Mahathir dan Tan Sri Muhyiddin serta penyokong-penyokog. Ertimya tidak dapat menghindar dari sengkita.
Dalam hal ini untuk mengelak dari berterusan kacau bilau politik, keruntuhan dari segi ekonomi dan kekeciwaan rakyat berterusan, maka solusi terbaik ialah dengan pembubaran Parlimen. Dengan demikin dapat dfihendar dari kemelut politik yang dihadapi.
Sekian.

No comments:

Post a Comment