February 10, 2020

WAKIL RAKYAT


WAKIL  RAKYAT
(Fikrah Bangi:  476),
BBB 16 Jamadil-Akhir 1441H. = 10 Februari 2020M. (Isnin).
Wakil Rakyat ialah istilah terbuka nagi mereka yang dipilih rakyat dalam politik pemerintahan. Yang lebih khusus  wakil rakyat ini terdapat dua kategori, iaitu Ahli parlimen , iaitu mereka yang dipilih rakyat bagi sesuatu kawasan parlimen  sebagai wakil mereka di dalam parlimen Malaysia yang kini berjumlah semua ahli parlimen ialah 222 kerusi. Jumlah kerusi ini adalah dari kawasan seluruh negeri-negeri di dalam Malaysia. Jumlah kerusi parlimen bagi negeri-negeri ini berbeza-beza bergantung kepada jumlah penduduk dan pecahan parlimen bagi setiap negeri.
Satu lagi kategori wakil rakyat yang lebih spesifik dilenali sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN). Bermaksud jika ahli parlimen dipilih pada peringfkat negara, manakala Ahli Dewan Undangan Negeri dipilih bagi kawasan DUN Negeri. Adun  berada di dalam kawasan palimen. Bagi setiap parlimen mempunyai sejumlah ahli DUN, biasanya tiga DUN dan ada yang lebih atau kurang bergantung pada kawasan dan jumlah pengundi. Kedua=dua , yakni Ahli Parlimen dan ADUN biasanya dipilih secara serentak di dalam pilihanraya yang dijalankan. Namun ada yang dijalankan secara berasingan seperti pilihanraya bagi parlimen di Sarawak dijalankan bersama pilihanraya lain pada peringkat parlimen. Manakala pilihanraya pada peringkat negeri secara berasingan. Keadaan ini berlaku sehingga sekarang di Sarawak.
Ada dua lagi jenis perlamtikan  tanpa melalui pilihanraya, iaitu Ahli Dewan Negara yang dilantikk secara pilihan pihak  berkuasa menduduki Dewan Negara. Satu lagi lantikan ialah ahli Majlis Tempatan yang menjalankan pentadbiran pada peringkat Majlis Perbandaran bagi sesuatu perbandaran.
Peranan Ali Parlimen pada dasarnya sebagai ahli parlimen ialah menghadiri sidang parlimen yang berlangsung. Peranan ahli parlimen ialah menggubal undang-undang negara. Ini berdasarkan keperluan dan situasi negara. Pada hakikatnya negara sudah mempunyai perlembagaan yang dijadikan panduan di dalam pemnerintahan, Tetapi di dalam perkembangan dan praktiknya ada keperluan dan pekara baru yang timbul yang dirujuk kepada perlembagaan, tetapi kadang-kadang ada perkara baru yang memerlukan tambahan atau perubahan.  Misalnya cadangan menghapuskan hukuman bunuh bagi yang melakukan jenayah yang mewajarkan dihukum bunuh sebagaimana diperuntukkan di dalam perlembagaan, timbul pendapat tidak wajar dilaksanakan hukuman bunuh dan sebagainya.
Bagi parti yang menguasai majoriti dan memerintah, maka pendekatan bagi pemerintahan ialah  melantik kabinet memerintah yang diketuai Perdana Menteri. Melalui kabinet menteri  perkara-perkara berkenaan diusul dan dibahaskan, termasuk dari pihak pembangkang. Misalnya penghapusan tol, mengembalikan PPSMI, perubahan cukai dari GST kepada SST, peruntukan belanjawan bagi pemerintahan dan berbagai lagi dibahaskan di dalam parlimen. Bagi sesuatu isu setelah dibahas diambilk persetujuan dari segi majoriti yang jika majoriti bersetuju dan diluluskan menjadi peraturan dan undang-undang.
Sebenarnya terlalu banyak perkara yang perku dibahaskan dan perlu menurut susunan dan keutamaan. Kebijaksanaan menjalankan mesyuarat bergantung kepada kebijaksanaan Speaker atau Yang Dipertua dan Timbalan-Timbalannya.
Sudang parlimen dianggap merangkumi semua persoalam  bagi pemerintahan negara.
Pihak parlimen melalui speaker menyediakan perkara-perkara yang perlu dibahaskan juga melalui usul-usul yang dikemukakan juga berhubung dengan isu semasa yang timbul Ahli Parlimen membauat cadangan dan soalan kepada parlimen yang perlu dijawab.
Sidang Parlimen berjalan beberapa kali setahun yang dari sidang diharap merangkumi peresoalan yang dihadapi,
Peranan ahli parlimen adalah  memahami situasi di kawasan mereka dengan turun padang dan membawa persoalan yang dihadapi pada peringkat parlimen. Persoalan juga datang dari  peristiwa semasa yang dihadapi dan perkara-perkara yang bersifat tempatan, negeri, negara dan global.
Ahli parlimen yang baik ialah ahli parlimen yang mampu menjadi jurucakap bagi masyarakat dan bertindak secara bijak dan memahami persoalan dan memberi solusi bagi persoalam. Kabimet Menteri menurut bidang-bidang melaksanakanm apa yang diluluskan dan dilaksanakan di tengah masyarakat. Kelemahan ahli kabinet menunjukkan kelemahan pemerintahan yang akan dicabar oleh pembangkan vang bercita-cita mengambilalih kekuasaan.
Sekian.

1 comment:

  1. Do you realize there's a 12 word sentence you can communicate to your man... that will trigger deep feelings of love and impulsive appeal for you deep within his chest?

    Because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's instinct to love, adore and guard you with his entire heart...

    12 Words That Trigger A Man's Desire Response

    This instinct is so built-in to a man's brain that it will make him try better than before to make your relationship the best part of both of your lives.

    In fact, triggering this all-powerful instinct is absolutely binding to getting the best ever relationship with your man that as soon as you send your man one of these "Secret Signals"...

    ...You'll soon notice him open his mind and soul to you in a way he haven't expressed before and he'll perceive you as the one and only woman in the universe who has ever truly tempted him.

    ReplyDelete