February 17, 2020

YANG BERKHIDMAT


YANG BERKHIDMAT
(Fikrah Bangi: 483),
BBB,  23 Jamadil-Akhir 1441H. = 17 Februari 2020M. (Isnin).
Walaupun tugas seorang ADUN ialah menghadiri mesyuarat DUN yang biasanya diadakan  empat kali dalam setahun. Peranan hakikinya ialah menggubal undang-undang pada peringkat negeri, tetapi tuntutan terhadap dirinya adalah lebih dari itu, Dengan keadaan masyarakat kini, jika seorang ADUN hanya ke Dewan Undangan Negeri sahaja, tidak berinteraksi dengan rakyat, maka alamatnya ia tidak akan dipilih lagi bagi penggal yang lain. Seorang Wakil Rakyat bertaraf ADUN, mau dilihat oleh rakyat seorang yang aktif yang turun padang menemui rakyat, mempunyai program yang diatur bagi kawasannya, mesra dengan rakyat dan dengan  persoalan yang dibangkitkan Ia membuat kajian dengan apa yang dicakapkan. Jika mpunyai peluang berucap dengan satu-satu topik memperlihatkan ia memahami persoalan dan dikemukakan dengan baik. ADUN juga dikehendaki mengemukakan soalan bertulis sebanyak sepuluh soalanm yang dihantar sebelum sidang berlangsung sebagaimana ditentukan oleh Dewan. Dengan soalan dapat diukur  kefahaman ADUN dengan persoalan-persoalan yang dikemukakan. Tidak semua sepuluh soa;lam akan terpilih bagi slot menjawab soalan, biasanya pada bahagian awal sidang. Daripada sepuluh soalan biasanya hanya satu atau dua yang dipilih oleh Dewan. Bayangkan untuk beberapa hari sidang jika setiap sidang hanya 15 soalan yang dipilih,
maka untuk empat hati jam[ahnya 60 soalam akam dijawab. Ini bererti jika satu soalam sahaja dipilih dari sealan yang dikemukakan oleh seorang ADUN, ini bermakna ada soalan yang tidak dipilih dari beberapa ADUN, jika jumlah ADUN bagi Dewan Undangan Negeri melebihi 60 orang. Walau bagaimana setiap ADUN mesti bersedia bagi setiap soalan yang dihantar yang diandaikan terpilih. ADUN juga diberi  peluang  mengemukakan soalan tambahan sebaik soalannya dijawab oleh Exco berkenaan. Soalan tambahan seterusnya akan dikemukakan oleh ADUN-ADUN yang lain.
Soalan yang baik adalah soalan yang releven dan berkait dengan kepentingan masayarakat. Misanya soalan yang berhubung dengan kekerapan berlakunya gangguan bekalan air., kerosakan jalan atau pencemaran alam sekitar yang berlaku di satu-satu kawasan. Soalan yang sedemikian melibatkan agensi-agensi kerajaan seperti MPKj, JKR, exco berhubung dengan alam sekitar misalnya  perlu memberi jawapan yang baik dan diikuti dengan janji tindakan yang akan diambil. Jika tidak perkara yang sedemikian akan ditimbulkan kembali yang menunjukkan pihak berkenaan tidak ambil tindakan. Perlu diingat bahawa setiap kali bersidang ketua-ketua jabatan di negeri berkenaan turun sama menghadiri sidang – atau wakil, kerana segala perkara yang ditimbulkan di dalam DUN dan mengenai sesuatu jabatan, maka jabatan berkenaan perlu mengambil tindakan. Perkara yang ditimbul di dalam DUN adalah serius. ADUN yang menimbulkan persoalan juga bersifat benar dan serius. Apa yang diucap menjadi  persoalan yang perlu diberi perhatian bagi semua pihak, bahkan apa yang diucap oleh seorang ADUN dalam Dewan dicatat didalam hansurd dan dapat dirujuk, bahkan dinilai prestasi ADUN yang menyoal dan prestasi exco yang menjawab. Seluruh apa yang dibincang oleh Dewan sebenarnya menjadi ukuran dan nilai prestasi DUN sama ada dari segi, ekonomi, peruntukan bajet, dan pengagihan terhadap bidang-bidang yang lain.
Satu yang seharusnya menjadi perhatian ADUN, bahawa persoalan yang berkait dengan kawasannya seharusnya ditimbulkan di dalam Dewan. Ia tidak seharusnya bersifat umum sahaja. Oleh yang demikian, betapa pentingnya ADUN turun padang di kawasannnya bagi memahami masalah kawasan dan masalah penduduk yang diwakilinya. Misalnya masalah lalu lintas di pekan yang siwakilinya, masalah pencemaran, masalah banjir, keperluan sekolah, pembangunan masjid, keadaan orang miskin dan kebajikan anak-anak yatim dan sebagainya. Dari masalah yang berlaku di kawasan, Misalna kerap banjir, maka perkaa ini akan diambil perhatian oleh JPS, soal masayarakat miskin diambil perhatian oleh pihak Kebajikan masyarakat, masalah persekolahan akan diambil perhjatian oleh Exco yang menjaga bahagian pendidikan.
ADUN hendaklah menunjukkan prestasinya di dalam membela rakyat dan menunjukkan kewibawaannya sebagai ADUN yang dihormati oleh rakyat yang memilihnya.
AFUN dan Wakil Rakyat hendaklah Berkhidmat, barulah ianya dikasihi dan dihormati rakyat.
Sekian.

No comments:

Post a Comment