January 4, 2020

KEBANGKITAN ISLAM DAN KESAN


KEBANGKITAN ISLAM DAN KESAN
(Fikrah Bangi: 440),
BBB: 08 Jamadi-Awwal 1441H. = 04 Januari 2020 (Sabtu).
Bermula dari 1970 dapat dikatakan zaman kebangkitan Islam. Kejayaan Iran mengalahkan Amerika dan menurunkan pemerintahan Diraja (Shah Pahlawi) yang menjadi boneka Amerika, mencelikkan umat Islam bahawa, revolusi Islam dapat mengalahkan kuasa besar seperti Ameriak (1969). Pada masa yang sama beberapa negara Islam yang kaya dengan minyak dilihat mampu mencabar Barat seperti Iraq di bawah pimpinan Saddam Hussein, Libya di bawah pimpinan Muammar Ghaddafi dan beberapa negara Islam yang lain. Hasil dari kemenangan dan kekuasaan umat Islam telah membangkit semangat umat Islam.
Kalangan intelektual Muslim memperlihatkan Islam dengan perspektif yang baru, bahawa Islam bukan sekadar agama untuk beribadat, tetapi ia adalah `A way of laife`.  Kebangkitan Islam memberi kesan kepada pendekatan keilmuan di pengajian-pengajian tinggi mendekati keilmuan menurut perspektif Islam. Sebagai akibatnya memberi kesan kepada gerakan-gerakan mahasiswa di universiti-universiti di negara ini, sebagai yang berlaku di Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia dan beberapa universiti yang lahir selepas kedua universiti itu seperti  ITM, UTM. Kesan dari kesedaran keislaman ini mempengaruhi gerakan mahasiswa, seperti PKPIM, PMIUM, PMUKM. Sebagaimana telah dibincang kesedaran keislaman ini menjiwai pergerakan seperti ABIM. Kesedaran keislaman turut mempengaruhi politik tanahair seperti Umno yang mendukung kebangsaan dan Pas yang mendukung keislaman.
Sebagaimana telah dibincangkan pemimpin-pemimpin pelajar dan pemuda khususnya ABIM adalah pendukung-pendukung Islam yang tinggi komitmennya terhadap Islam. Sebahagian besar dari mereka ini cenderung kepada parti yang memperjuangkan Islam. Mereka antaranya ialah Fadzil Noor yang pernah menjadi Presiden ABIM. Jadi jika Anwar sebagaimana telah dibincangkan memilih Umno, maka Fadzil Noor memilih Pas.  Antara pemimpin pemuda yang memilih Pas ialah seperti Kamaruddin Ja`afar, Anwar Tahir, Ramli Ibrahim, Abdul Halim dan beberapa yang lain. Sebahagian dari pelajar yang pulang dari luar negara turut memilih Pas sebagai wadah perjuangan mereka. Antara mereka ialah Hatta Ramli, Khalid Samad, Zulkefli Ahmad, Nasaruddin Mat Isa, Hasan Ali, Amiruddin Hamzah dan Rusli Che Mat.Manakala sebahagian dari pimpinan muda yang kelihatan bukan asal dari aliran agama turut sama bersama dengan Pas seperti Mat Sabu, Salahuddin Ayob, Mahfoz Omar dan lain-lain. Hingga kepada 1990 Pas kelihatan didukungi oleh ahli-ahli dari berbagai aliran. Mereka dari pendukung Pas yang asli seperti Asri Muda, Hassan Shukri, Andul Hadi Awang,  Harun Taib, Nik Abdul Aziz Nik Mat, Haron Din,  Taib Azamuddin dan beberapa lagi.
Walaupun Pas hingga ke tahun 1990an terdiri dari tenaga muda yang berbagai aliran, tetapi kelihatan mereka masih bersatu, walaupun dilihat pendukung asal yang umumnya mendapat didikan dari Asia Barat kelihatan agak konservatif dan golongan muda yang mendapat didikan luaran kelihatan pragmatif, manakala yang mendapat didikan tempatan berada di antara dua aliran, tetapi pada masa tidak memperlihatkan perpecahan.
Walau bagaimana pada akhir 1980an, berlaku perpecahan pendapat antarayang dilihat cenderung kepada Umno yang dipimpin oleh Asri Muda dengan golongan muda yang dianggap radikal. Pemilihan yang diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka itu, membawa kejatuhan kepada Asri dan diganti oleh pimpinan Muda, yang diketuai oleh Fadzil Noor. Pertentangan yang berlaku pada masa itu antara yang mau menegakkan Islam syumul dengan pihak yang dilihat masih terpengaruh dengan perjuangan kebangsaan yang memang wujud di dalam Pas terutma pada peringkat perjuangan awal Pas seperti yang dipimpin oleh Burhanuddin Hilmi,  Zulkili Muhammad membawalah kepada Asri Muda.
Sekian.

No comments:

Post a Comment