January 24, 2020

KEMPEN HARI KEENAM - MELAWAT BANYAK TEMPAT


KEMPEN HARI KEENAM –  MELAWAT BANYAK TEMPAT
(FIKRAH  Bangi: 460),
BBB:  28 Jamadil-Awwal1441`H. = 24 Januari 2020M. (Juma`at).
Dua hari sebelum hari mengubdi (Isnin 29 November  1999), maka dipertingkatkan kempen dengan mengunjungi sebanyak tempat yang dapat. Sebagaimana disebutkan bahawa pasar-pasar, termasuk pasaraya adalah menjadi tumpuan penduduk membeli belah.
Maka pagi ini setelah membuat persediaan rapi, maka tempat awal bagi berkempen pada hari ini ialah dua buah pasaraya (pasar moden). Satu daripadanya di Bangi dan satu lagi ialah di Kajang. Pasar di BBB ialah Pasaraya Econsave yang terletak di Jalan Reko ke kanan jalan masuk ke jalam melalui Empat Tambahan. Pasar ini sebenarnya baru dibuka, pada masa itu kedai-kedai masih dalam pembinaan dan belum banyak dibuka, tetapi pasar ini mengambil kesempatan membuka. Pasar ini terkenal dengan barangan harga murah, sebab itu  ramai yang datang mengunjunginya sebaik pasar dibuka (jam 10.00 pagi). Kami mempunyai hubungan baik dengan  pemilik dan peniaga di sini. Kami mendapat kebenaran menemui pengunjung pasaraya di sini.
Selepas menemui pengunjung di Pasaraya Econsave yang kebanyakannya dikunjungi oleh penduduk BBB kami bergerak ke Kajang. Pada masa ini bangunan tiga tingkat sebelah kanan PasarKajang adalah juga merupakan pasaraya yang dikenali Pasaraya Ocean. Pasaraya ini berkedudukan strategik, kerana berdekatan dengan Pasar Kajang. Orang ramai yang berkunjung ke Pasar Kajang berkesempatan berkunjung ke Pasaraya Ocean ini. Kami berkempen di pasaraya ini, terutama pada bahagian bawah tempat turun naiknya pengunjung.  Pasaraya ini walau bagaimana tidak panjang usia dan ditutup dan diganti dengan premis komersil yang lain – Antaranya Bank Islam.
Selepas berada di pasaraya di sini, termasuk juga sambil-sambil berkemen di Pasar Kajang, kami pulang pada tengahrinya  dan datang solat  Juma`at di Masjid Kajang. Di masjid ini calon berkesempatan menemui ama`ah serama yang mungkin = Ia merupakan kempen secara tidak langsung. Pulag dari solat Juma`at di Masjid Kajang , calon dan pengiring-pengiring kemudian ke Markas Al-Mawaddah.
Mulai dari jam 3.00 petang calon keluar lagi bersama pengiring-pengiring menuju ke Taman Teknologi -  jalan ke Semenyih. Bandar ini adalah bandar baru  dan masih kurang dari penduduk, namun kawasan ini termasuk di bawah Dun Kajang, sebab itu calon datang berkempen di sini. Calon mempunyai hubungan baik dengan pendudk di sini terutama melalui surau yang baru dibuka. Pengerusi surau di sini berasal dari BBB.
Selepas pertemuan dan kempen di Taman Teknologi, calon diiringi antaranya oleh ahli-ahli Dap ke Broga. Calon dimaklumkan di Broga yang ramai dengan penduduk Cina, sebahagian besar daripada mereka adalah mendaftar pengundi di Kajang. Sebab itu calon dibawa berjunpa dengan penduduk di Broga. Di sini terdapat kegiatan kalangan muda yang aktif, seorang daripadanya seorang wanita yang amat aktif dan memberi sokongan kepada calon. Sebenarnya banyak acara kempen dilakukan di Broga yang antaranya sempat dihadiri calon.
Selepas berkempen di Broga, calon diiringi pengiring-pengiring termasuk penyokong Dap dibawa ke Bandar Kajang. Di sini sekali lagi calon dibawa berkempen di Bandar Kajang oleh anggota-anggota Dap.                                                                                                                                                                                                              
Selepas solat maghrib di rumah, calon diiringi melawat dan berkempen dengan penduduk  di Jenaris yang termasuk dibawah DUN Kajang. Di sini terdapat sebuah surau yang aktif. Calon sering datang dan berjama`ah di surau ini. Pada malam ini ada acara sambutan dan ucapan-ucapan yang disampaikan oleh calon dan lain-lain. Jenaris yang berdekatan dengan Kantan Permai yang di sini juga calon mengajar di suraunya adalah kawasan yang kuat memberi sokongan kepada calon. Saudara Abdullah Aceh, Hj. Ghazali (Pengerusi Suarau Kantan Permai) dan Abdullah  (Unit Amal) Ketua Pengawal rumah calon adalah dari kawasan ini.
Selesai pertemuanm di Jenaris calon diiringi pulang dan singgah di Markas Jalan 6, Bandar Baru Bangi. Pas cawangan di sini sengaja sewa rumah di sini yang dijadiajn markas dan gerakan di sini. Selepas mengunjungi mereka yang sebok menyediakan bahan kempen pilihanraya  calon bergerakke destinasi terakhir  pada malam itu, iaitu ke Teras Jernang. Kawasan ini dianggap kawasan kuat dan kubu parti lawan =Umno, oleh terdapatnya beberapa tokoh penyokong Umno terkenal (belum dibangunkan Malaysian French  Institute – kini Uni KL Walau bagaimana berhampiran dengan Teras Jernang ini terdapat kawasan perkampungan Haji Hamid yang di sini terdapat markas dan m pusat tarbiyy ah yanbg kuat menyokong Pas.
Pertemuanm berlaku di Markas Tarbiah, Teras Jernang di sini.
Calon pulang selepas tengah malam.
Sekian.

No comments:

Post a Comment