BBB, 16 Syawal 1437 = 21 Julai 2016 (Khamis):
Kitab Al-Zuhd adalah antara kitab membawa
persoalan tasawuf terawal selepas kitab Al-Zuhd
wa al-Raqa`iq oleh Abdullah al-Mubarak (m. 181H.) sebagaimana telah
dibicarakan. Selepas daripada ini adalah dilihat bahawa kitab Al-Zuhd adalah
merupakan turath tasawuf selepas kitab Al-Zuhd wa al-Raqa`iq. Kitab Al-Zuhd ini
dihasilkan oleh Ahmad bin Muhammad bin
Hanbal al-Shaybani yang terkenal sebagai Imam Ahmad bin Hanbal
(164-241H/780-855M.). Ini bererti Ahmad bin Hanbal berkesempatan dengan
Abdullah bin al-Mubarak dari kalangan
tabi`in yang menghasilkan kitab Al-Zuhd wa al-Raqa`iq.
Adalah menarik melihat bahawa:
1) Ahmad bin Hanbal seazaman dengan Abdullah
al-Mubarak
2) Kedua-duanya mengambil judul bagi kitab
bertemakan tasawuf dengan judul Al-Zud bagi Ahmad bin Hanbal dan bagi Abdullah
bin Mubarak berjudul Al-Zuhd wa al-Raqa`iq.
3) Kedua-duanya adalah mengikuti tradisi persuratan Islam pada
peringkat awal Islam, iaitu menurunkan maklumat secara riwayat sebagaimana
riwayat bagi Hadith Rasulullah s.a.w.
4) Bukti persuratan sebagaimana kedua-dua kitab
tersebut adalah bukti kukuh sebagai asas perkembangan persuratan tasawuf Islam.
5) Membuktikan pada peringkat permulaan istilah
tasawuf belum begitu popular dan tajuk bagi yang bertema tasawuf pada peringkat
permulaan ini ialah `Zuhd`. Dan zuhud adalah menjadi ciri ketasawufan yang penting.
Ahmad bin Hanbal tidak saja terkenal di dalam
bidang fiqh, tetapi di dalam menyusun persoalan yang berhubung dengan tasawuf
dan diri dan sejarah hidup beliau mencerminkan beliau seorang pejuang keislaman,
keilmuan dan kerohanian yang mempertahankan prinsipnya, walaupun menghadapi
hukuman – dipenjara kerana mempertahankan prinsip pegangannya. Nama penuh Ibn Hanbal ialah Imam Ahmad bin Muhammad bin
Hanbal bin Hilal bin Asad bin Idris bin Abdullah bin Hibban bin Abdullah bin
Anas bin `Auf bin Qasit bin Mazin bin Shaiban bin Dhuhal bin Tha`labah bin
`Ukabah bin Sa`b bin `Ali bin Bakar bin Wa`il bin Qasit bin Hanab bin Aqsa bin
Da`mi bin Juwaylah bin Asad bin Rabi`ah bin Nizar bin Ma`ad bin `Adnan - Abu Abdullah al-Shaybani al-Wa`ili. Imam
bagi mazhab Hanbali, salah satu daripada Imam Mazhab yang empat yang bertali keturunannya dengan moyang turunan Rasulullah s.a.w. kepada
`Adnan. Imam Ahmad berasal dari Marwi dan bapanya pemerintah (Wali) di Sarkhas.
Imam Ahmad bin Hanbal dilahirkan di Baghdad
(L. 164H./780M.). Dididik di dalam suasana keilmuan dan bersungguh di dalam
pengajian. Di dalam mencari ilmu dan
pengalaman beliau banyak bergerak bermusafir antaranya ke Kufah, Basrah,
Makkah, Madinah, Yaman, Sham, Thughur, Maghrib, Jaza`ir, Iraq, Parsi dan Khurasan.
Dia mendapat pengajian antaranya dari Sufyan bin `Uyaynah, Ibrahim bin Sa`ad,
Bashar bin Mufaddal, Yahya bin al-Qattan, Hashim, Waqi`, Ibn `Aliyyah, Ibn Mahdi, Abdul Razak dan
lain-lain.
Manakala mengambil ilmu darinya
antaranya dua anaknya Abdullah dan Salih
dan yang lain ialah Abdul Razzaq, Yahya bin Adam, Abu al-Walid, Ibn Mahdi, Yazid bin Harun, `Ali
bin al-Madini, Bukhari, Muslim, Abu Daud, Abu Zar`ah al-Razi, al-Dimashqi,
Muhammad bin Abi al-Dunya, Muhammad bin Ishaq al-Saghani, Abu Hatim al-Razi dan
lain-lain. Ramainya pelajar yang mengikuti pengajaran Imam Ahmad bin Hanbal
sebagaimana digambarkan oleh anaknya dalam riwayat:
``Berkata Husain bin Ismail, ``Aku
mendengar bapaku berkata, ``Adalah berhimpun pada majlis ilmu al-Imam Ahmad
jumlahnya antara lima ribu lebih kurang.``
Berkata Yazid bin al-Munadi, ``Adalah Imam
Abu Abdullah Ahmad bin Hanbal daripada sebaik manusia, semulia-mulia diri,
pandai bergaul, berkeperibadian tinggi, penuh adab dan daya tarikan dalam
pergaulan. Jauh dari keji dan lagha, tidak didengar darinya melainkan muzakarah
berhubung dengan keilmuan dengan ilmuan-ilmuan sezamannya. Suka membicarakan
tentang orang salihin dan para zuhhad. Dia tenang dan hening, kata-katanya
elok. Apabila berdepan dengan seseorang
gembira dirinya dengannya dan menerimanya. Dia adalah seorang yang tawadhu`.
Mereka memuliakannya, membesarkannya dan mengasihinya.
Tentang Imam Ahmad bin Hanbal, berkata
al-Imam al-Shafie tentangnya,
``Berkata Harmalah, aku mendengar Imam
Shafie berkata,
``Aku keluar daripada `Iraq, sesungguhnya
aku tidak meninggalkan seorang lebih mulia dan lebih berilmu. Tidak ada yang
lebih wara` dan lebih taqwa daripada Ahmad bin Hanbal.``
Berkata Qutaibah, ``Mati Sufyan al-Thauri,
maka matilah kewarakan, mati Imam Shafie, maka matilah kesunahan dan Mati Ahmad
bin Hanbal, maka lahirlah bid`ah-bid`ah.`` Tambahnya, ``Bahawa Ahmad bin Hanbal
berdiri di kalangan ummah bagaikan membawa mesej Nubuwwah.``
Riwayat al-Bayhaqi daripada Hakim daripada
Yahya bin Muhammad al-`Anbari berkata,
`Telah bernasyid kepada kami oleh Abu
Abdullah al-Busandi tentang Ahmad bin Hanbal r.a.
Sesungguhnya Ibn Hanbal adalah sebagai Imam
Dia sebenarnya Imam di alam kukuh berpegang
Mendukung Nabi Muhammad menentang
penyelewengan
Dia datang selepas khalafah-khalifah
selepas mereka perbalahan
Dia menentang syirik di atas segala syirik berlapisan
Dialah contoh ulama dan imam menjadi contoh
ikutan.
Menyebut tokoh tafsir terkenal Ibn Kathir:
``Adalah mereka yang teguh menghadapi
fitnah dan cekal menghadapi tuduhan empat dan ada yang kata lima iaitu,
·
Ahmad bin Hanbal. Dia adalah terkehadapan
·
Muhammad
bin Nuh bin Maimun al-Jundi Nisaburi - mati di jalanan
·
Nu`aim bin
Hammad al-Khuzai – Mati di dalam penjara
·
Abu
Ya`qub. Mati dipenjara oleh Al-Wathiq, lantaran perbalahan`Al-Qur`an makhluk`.
Dia dibelenggu dengan rantai besi
·
Ahmad bin
Nasr al-Khuza`i.
(Sumber, muqaddimah bagi
Kitab Al-Zuhd).
Dengan sedikit latar permulaan tercermin
watak dan jiwa kesufian Ahmad bin Hanbal.
Sekian.
No comments:
Post a Comment