July 2, 2016

BEBERAPA ISTILAH RAPAT DENGAN TASAWUF - Zuhud & WARA`


BBB,  26  Ramadhan 1437 = 01 Julai  2016  (Jumaat):


Antara istilah yang rapat dengan tasawuf, ialah istilah `zuhud ` yang  di dalam maksud  biasa  ialah, sedikit, watak sebagai orang yang memada, imej orang yang berkeperibadaian yang tidak menonjol dan tidak mementingkan diri, bahkan tidak mementingkan dunia dan tidak menunjukkan kemewah-mewahan. Kamus Dewan mengatakan, zuhud  ialah orang yang salih hidupnya dan tidak dikuasai oleh kemewahan dan keseronokan dunia.
Istilah ini begitu popular di dalam tasawuf. Shaykh `Abdul Qadir bin `Isa di dalam bukunya berjudul `Haqa`iq `an al-Tasawwuf` memetik beberapa takrif tasawuf, antaranya pendapat Ibn al-Jala` yang dipetiuk dari Al-Risalah al-Qushayriyyah oleh Al-Imam al-Qushayri al-Naisaburi,
``Zuhud ialah melihat dunia tanpa dipengaruhi dan tidak mudah berpaling daripadanya.``
Kata al-Imam al-Junayd yang juga dipetik dari Al-Risalah al-Qushayriyyah, ialah memanding kecil terhadap sesuatu yang bersifat keduniaan sebagai kesan tarbiah hati.
Berkata Ibrahim bin Adham putera raja Balakh yang turun takhta itu, bahawa, Zuhud ialah mengosongkan  hati, bukan mengosongkan tangan. Ia merupakan peringkat arifin, adapun pada peringkat muqarrabin ialah mementingkan pendekatan kepada Allah Ta`ala berbanding dengan  yang lain.
Dalam konteks ini zuhud bukan bererti miskin atau papa, tetapi bagi yang zahid mungkin dia berharta, tetapi  tidak melalaikannya dari Allah Ta`ala. Zuhud adalah sifat jiwa yang tidak dilupa dan tidak dipengaruhi material.
Kezuhudan disifatkan sebagai ciri jiwa kesufian yang mendekatkan diri kepada Allah Ta`ala.
Antara ayat Al-Qur`an yang mencerminkan ke zuhudan seperti ayat bermaksud:
``Adapun harta dan anak pinak adalah perhiasan hidup di dunia dan yang kekal ialah amalan-amalan salih terlebih baik di sisi Tuhan engkau yang memberi pahala dan harapan.`` (Al-Kahfi: 46)
Juga ayat bermaksud: ``Dan tidaklah kehidupan di dunia ini melainkan melalaikan dan bagai mainan dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih menghidupkan kalau mereka itu mengetahui.`` (al`Ankabut: 64). Dan ayat bermaksud:
``Wahai manusia sesungguhnya janji Allah itu  benar, maka janganlah kamu tertipu daya oleh kehidupan dunia dan janganlah kamu diperdaya oleh bisikan syatan hingga melanggar  perintah Allah (Luqman: 33).
Beberapa Hadith juga ada yang dapat difahami sebagai isyarat kepada maksud zuhud. Antaranya:
``Diriwayatkan oleh Sahl bin Sa`ad al-Sa`idi r.`a. berkata: Telah datang seorang lelaki menemui Rasulullah s.a.w.  lalu berkata:  Ya Rasulallah, tunjukkan daku satu amal apabila aku melakukannya mengasihi akan daku oleh Allah dan mengasihi akan daku oleh manusia. Bersabda Baginda  kepadanya,  ``Zuhudlah didunia nescaya engkau dikasihi Allah dan zuhudlah pada apa yang ada pada tangan manusia, mereka mengasihi engkau. (Riwayab Ibn Majah di dalam Kitab al-Zuhd)
(`Abdul Qadir Isa, Haqa`iq  an al-Tsawwuf:  346 -348)
Zuhud pada hakikatnya mendidik jiwa kebal dari dipengaruhi atau  kecintaan terhadap dunia, sehingga  terpengaruh dan diri tenggelam di dalamnya yang kemungkinan terdorong kepada perbuatan-perbuatan yang dilarang. Zuhud mendidik diri dengan keperibadian yang mulia. Zuhud bukan bererti menolak usaha dan kerja dari mendapat rezeki kehidupan di dunia, tetapi hendaklah secara yang betul. Ini ditegaskan sebagai olahan makna zuhud bahawa,
``Tidaklah makna zuhud mengosongkan  seorang dari dunia hingga kosong tangannya dari harta dan meninggalkan pekerjaan yang mendapat rezeki halal. Dan jangan membiarkan diri dan keluarga bergantung pada orang. Rasulullah s.a.w. menerangkan maksud hakiki tentang zuhud. Baginda bersabda bermaksud:
``Zuhud didunia bukanlah mengharamkan yang halal dan bukan menghilangkan harta, tetapi zuhud itu bahawa  apa yang ditangan Allah lebih  engkau mempercayai daripada apa yang ada di tangan engkau dan adalah pahala yang diberi kepada engkau lebih engkau gemari lebih lagi dikekalkan kepada engkau.`` Hadith riwayat Abu Dharr, dikeluarkan oleh Al-Tirmidhi -  Hadith Hasan.
Berkata al-`Allamah al-Munawi, bahawa Rasulullah adalah sebaik-baik contoh bagi zahidin, Baginda memakan daging, hulwa dan madu. Baginda mengasihi perempuan, memakai bau-bauan, memakai pakaian yang cantik tidak bersifat boros dan sia-sia. Jaga-jagalah dari kezahidan para ruhban. (Haqa`iq `an al-Tasawwuf: 353).
Zuhud memang istilah tasawuf dan topik yang popular. Imam Ahmad bin Hanbal (m. 241H./855M.) turut menghasilkan sebuah kitab yang berjudul `Al-Zuhd` yang membicarakan tentang zuhud rasul-rasul dan nabi-nabi, para sahabat, auliya` dan para salihin.
Sebagai contoh diriwayatkan dari  Rasulullah s.a.w.:
Bertcakap  kepada kami `Abdah bin Sulaiman, bercakap kepada kami Hisham bin `Urwah daripada seorang lelaki berkata, ditanya `Aishah r.`anha, Apakah yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. di rumahnya. Kata `Aishah  adalah Baginda menjahit bajunya yang koyak, menampal seliparnya yang rabak dan sebagainya.`` (Ahmad bin Hanbal, Al-Zuhd, 1403/1983: 9). Selanjutnya Ahmad bin Hanbal meriwayatkan kezuhudan yang lain di dalam bukunya.
Dengan istilah zhud dan istilah-istilah ketasawufan yang lain adalah sebenarnya membina  kandungan tasawuf berkenaan, bahkan istilah-istilah yang penting menjadi sebagai topik bahkan buku yang mengukuhkan pendekatan dan kandungan tasawuf itu sendiri. Misalnya istilah `Wara`` adalah juga istilah berhampiran maksud dengan zuhud. Untuk istilah ini juga Ahmad bin Hambal turut mengarang sebuah buku berjudul `Kitab al-Wara`` Tentang kewarakan Ahmad bin Hanbal;
Berkata Harmalah, Aku mendengar Imam Shafie berkata, Aku tidak menemui seorang kawan di Baghdad  yang lebih   faqih, lebih wara` dan lebih alim seperti Ahmad bin Hanbal` (Ahmad bin Hanbal, Kitab al-Wara`, 1403H.1983M. : 2). Di dalam Kitab al-Wara` ini diriwayatkan tentang kewarakan tokoh-tokoh dan cerita-cerita tentang kewarakan.
Sesungguhnya istilah-istilah seperti ubudiyyah, zuhud, warak  juga seperti muhasabah, khauf, raja`,  sidq, ikhlas sabar, redha, tawakkal, syukur dan  berbagai-bagai istilah ketasawufan  yang lahir mencorakkan pendekatan, kandungan dan keilmuan serta identiti tasawuf itu sendiri. Sesungguhnya istilah-istilah adalah pendukung bagi satu-satu bidang keilmuan dan memperkukuhkannya.

Sekian.


1 comment:

  1. SAYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA SEMUA ORANG BAHWA MUNKIN AKU ADALAH ORANG YANG PALING MISKIN DIDUNIA DAN SAYA HIDUP BERSAMA ISTRI DAN 3 BUAH HATI SAYA SELAMA 10 TAHUN DAN 10 TAHUN ITU KAMI TIDAK PERNAH MERASAKAN YANG NAMANYA KEMEWAHAN,,SETIAP HARI SAYA SELALU MEMBANTIN TULANG BERSAMA SUAMI SAYA UNTUK KELUARGA SAYA NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH CUKUP UNTUK KEBUTUHAN HIDUP KELUARGA SAYA..AKHIRNYA AKU PILIH JALAN TOGEL INI DAN SUDAH BANYAK PARA NORMALYANG SAYA HUBUNGI NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH MEMBAWAKAN HASIL DAN DISITULAH AKU SEMPAT PUTUS ASA AKHIRNYA ADA SEORANG TEMAN YANG MEMBERIKAN NOMOR AKI SOLEH JAFFAR,,SAYA PIKIR TIDAK ADA SALAHNYA JUGA SAYA COBA LAGI UNTUK MENGHUBUNGI AKI SOLEH JAFFAR DAN AKHIRNYA AKI SOLEH JAFFAR MEMBERIKAN ANGKA GHOIBNYA DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..KINI SAYA SANGAT BERSYUKUR MELIHAT KEHIDUPAN KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,DAN TANDA TERIMAH KASIH SAYA KEPADA AKI SOLEH JAFFAR SETIAP SAYA DAPAT RUANGAN PASTI SAYA BERKOMENTAR TENTAN AKI SOLEH JAFFAR …BAGI ANDA YANG INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN HUBUNGI AKI SOLEH JAFFAR: 0853- 7778–3331



    KLIK DISINI 2d 3d 4d 5d 6d




    Sekian lama saya bermain togel baru kali ini saya
    benar-benar merasakan yang namanya kemenangan 4D dan alhamdulillah saya dpat Rp 150 juta dan semuaini
    berkat bantuan angka dari AKI SOLEH JAFFAR]
    karena cuma Beliaulah ang memberikan angka
    goibnya yg di jamin 100% tembus awal saya
    bergabung hanya memasang 100 ribu karna
    saya ngak terlalu percaya ternyatah benar-benar
    tembus dan kini saya ngak ragu-ragu lagi untuk memasang
    angkanya,,,,buat anda yg butuh angka yang dijamin tembus
    hubungi AKI SOLEH JAFFAR] DI 0853- 7778–3331
    insya allah beliu akan menbatu k40esusahan
    anda apalagi kalau anda terlilit hutang trima kasih.? <<< ]


    الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل
























































    SAYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA SEMUA ORANG BAHWA MUNKIN AKU ADALAH ORANG YANG PALING MISKIN DIDUNIA DAN SAYA HIDUP BERSAMA ISTRI DAN 3 BUAH HATI SAYA SELAMA 10 TAHUN DAN 10 TAHUN ITU KAMI TIDAK PERNAH MERASAKAN YANG NAMANYA KEMEWAHAN,,SETIAP HARI SAYA SELALU MEMBANTIN TULANG BERSAMA SUAMI SAYA UNTUK KELUARGA SAYA NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH CUKUP UNTUK KEBUTUHAN HIDUP KELUARGA SAYA..AKHIRNYA AKU PILIH JALAN TOGEL INI DAN SUDAH BANYAK PARA NORMALYANG SAYA HUBUNGI NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH MEMBAWAKAN HASIL DAN DISITULAH AKU SEMPAT PUTUS ASA AKHIRNYA ADA SEORANG TEMAN YANG MEMBERIKAN NOMOR AKI SOLEH JAFFAR,,SAYA PIKIR TIDAK ADA SALAHNYA JUGA SAYA COBA LAGI UNTUK MENGHUBUNGI AKI SOLEH JAFFAR DAN AKHIRNYA AKI SOLEH JAFFAR MEMBERIKAN ANGKA GHOIBNYA DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..KINI SAYA SANGAT BERSYUKUR MELIHAT KEHIDUPAN KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,DAN TANDA TERIMAH KASIH SAYA KEPADA AKI SOLEH JAFFAR SETIAP SAYA DAPAT RUANGAN PASTI SAYA BERKOMENTAR TENTAN AKI SOLEH JAFFAR …BAGI ANDA YANG INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN HUBUNGI AKI SOLEH JAFFAR: 0853- 7778–3331



    KLIK DISINI 2d 3d 4d 5d 6d




    Sekian lama saya bermain togel baru kali ini saya
    benar-benar merasakan yang namanya kemenangan 4D dan alhamdulillah saya dpat Rp 150 juta dan semuaini
    berkat bantuan angka dari AKI SOLEH JAFFAR]
    karena cuma Beliaulah ang memberikan angka
    goibnya yg di jamin 100% tembus awal saya
    bergabung hanya memasang 100 ribu karna
    saya ngak terlalu percaya ternyatah benar-benar
    tembus dan kini saya ngak ragu-ragu lagi untuk memasang
    angkanya,,,,buat anda yg butuh angka yang dijamin tembus
    hubungi AKI SOLEH JAFFAR] DI 0853- 7778–3331 insya allah beliu akan menbatu k40esusahan
    anda apalagi kalau anda terlilit hutang trima kasih.? <<< ]

    الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

















    ReplyDelete