BBB,
22 Syawal 1437 = 27 Julai 2016
(Rabu):
Turut dibicarakan oleh Imam Ahmad bin Hanbal, ialah zuhud
kalangan sahabat-sahabat yang
membuktikan elemen zuhud ini berlaku di kalangan berbagai lapisan masyarakat
umat. Unsurnya terdapat di dalam Al-Qur`an, Hadith, para rasul, anbiya`,
sahabat, tabi`in dan zuhhad. Ini membuktikan bahawa elemen tasawuf bersumberkan
kepada Islam dan sebagai satu ilmu berkembang
sama dengan pertumbuhan dan perkembangan keilmuan-keilmuan yang lain
dalam Islam. Fungsinya membentuk jiwa, kehidupan, perjalanan dan pembawaan individu
dan masyarakat yang mempunyai jiwa yang suci di dalam masyarakat yang harmoni
dan selamat sesuai dengan konssep keislaman itu sendiri. Tokoh-tokoh sahabat
yang dibicarakan (diambil minimum satu
contoh riwayat dari setiap seorang untuk ringkas, tapi ditambah difikirkan
perlu). Riwayat tentang mereka di dalam teks tidak panjang kecuali satu dua
halaman sahaja. Mereka ialah:
1. Abu al-Darda`
Seorang sahabat yang amat prihatin dengan
amalan kebajikan, mementingkan ibadat dan menjaga diri dari kelalaian.
Bercakap kepada kami oleh `Abdullah,
bercakap kepada kami oleh bapaku, bercakap kepada kami oleh Waki` dan Abu
Mu`awiyah, kedua-duanya berkata bercakap kepada kami oleh al-A`amash daripada
`Abdullah bin Murrah berkata, berkata Abu al-Darda`:
``Sembahlah Allah seolah-olah kamu
melihatNya dan ambil perhatian dan ingatan terhadap mati, ketahuilah sedikit
yang engkau prihatin lebih baik dari banyak yang melalaikan kamu, ketahuilah
bahawa kebajikan tidak membawa bala dan
dosa jangan dilupa.``
2. Al-Zubayr bin al-`Awwam
Al-Zubayr dipersaudarakan dengan Talhah
sejak sebelum Hijrah, mereka teman sepermainan sejak kanak-kanak. Kedua nama
berkenaan disebut bergandingan. Rasulullah s.a.w. menyebut, bahawa Zubayr dan
Talhah jiran tetanggaku di syurga. Al-Zubayr sering menyertai peperangan dan
bercita-cita untuk syahid dan gugur di
dalam peperangan;
Bercakap kepada kami oleh `Abdullah,
bercakap kepada kami oleh Abu `Amir, bercakap kepada kami oleh Hammad bin Salamah daripada `Ali bin Zaid, berkata
mengkhabarkan kami, ``Siapa melihat al-Zubayr bin al-`Awwam sesungguhnya pada
dadanya contoh disaksi mata daripada kesan tikaman dan panahan.``
3. Talhah bin `Ubaidillah
Sahabat bagi Al-Zubayr yang diakui
Rsulullah sebagai jiran di syurga. Banyak menyertai peperangan bagi menegakkan
Islam. Beliau adalah juga seorang dermawan.
Bercakap kepada kami oleh `Abdullah,
bercakap kepada kami Muhammad bin `Abbad, bercakap kepada kami Sufyan daripada
nenek perempuannya Su`da binti `Auf al-Mariah berkata, berpagi-pagi Talhah pada
satu hari dalam keadaan termangu, maka kataku mengapa engkau dalam keadaan yang
meletihkan, maka katanya, tiada apa kecuali dengan hartaku, katanya
`sesungguhnya engkau adalah dalam limpah nikmat yang seharusnya engkau
melahirkan nikmat itu. Beliau meminta dipanggil kaumnya dan membahagikan derma
kepada mereka. Dia berkata, Aku menanya, penjaga hartanya, berapa banyak hatanya,
katanya, Empat ratus ribu !.
4. Abu Dharr
Pencari kebenaran yang berkelana ke Makkah
menemui Rasulullah s.a.w. dan menerima Islam dan sama berhijrah. Seorang yang tegas yang hidup dalam keadaan
sederhana. Beliau tidak menyenangi sikap pembesar, yang berkuasa dan hidup
dalam keadaan kemewahan. Sanggup mengasingkan diri di pinggir kota di padang pasir
Rabaza hingga meninggal dunia. Beliau adalah lambang para zuhhad. Tentang Abu
Dharr Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
``Allah merahmatkan Abu Dharr yang berjalan
berseorangan, mati berseorangan dan dibangkitkan berseorangan.``
Bercakap kepada kami oleh `Abdullah, bercakap
kepada kami oleh bapaku, bercakap kepada
kami oleh Yahya bin Sa`id daripada Sufyan, bercakap kepada kami Sulaiman
daripada Ibrahim al-Taymiyy daripada bapanya daripada Abi Dharr r.h.a. berkata,
``Yang mempunyai dua dirham lebih sukar menghadapi hisab daripada yang
mempunyai satu dirham.``
5. Amran bin al-Husayn
Beliau ialah Amran bin Husayn bin `Abid dari kalangan `ulama`
sahabah. Masuk Islam pada tahun ke 7H. Pada zaman pemerintahan `Umar bin
al-Khattab, baginda pernah menghantarkan Amran ke Basrah bagi mengajar
penduduknya keilmuan Islam. Amran meninggal pada tahun 52H. Namanya tercatit di
dalam riwayat-riwayat Hadith:
Bercakap kepada kami oleh `Abdullah,
bercakap kepadaku bapaku, bercakap kepadaku Sufyan berkata, adalah (al-Hasan)
berkata:
``Tidaklah sama seperti dia menetap di
Basrah, ya`ni `Amaran bin al-Husayn.``
Bercakap kepada kami oleh `Abdullah,
bercakap kepada kami bapaku,, bercakap kepada kami Rauh, bercakap kepada kami
oleh Hisham bin Abi `Abdillah daripada Qatadah berkata, berkata `Amran bin
al-Husayn r.h.a.
``Aku suka aku seperti debu yang ditiup
angin bergerak ke sana sini.``
Demikianlah sebahagian daripada kata-kata
sahabat. Bahawa kata-kata mereka dicatat sebagai catatan gaya Hadith, yang
pandangan mereka dapat diabadikan dan dapat dinilai, termasuklah dari segi
pandangan ketasawufan. Bahawa generasi sahabat dididik Rasulullah dengan
kemurnian jiwa yang dengan kekuatan jiwa memperkukuhkan dalaman
penganut-penganutnya. Dengan jiwa sedemikianlah Islam berkembang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment