BBB,
17 Syawal 1437 = 22 Julai 2016 (Jumaat):
Penerbit bagi kitab Al-Zuhd bagi al-Imam
Ahmad bin Hanbal, iaitu Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, Beirut (1403H./1983M.)
menyebut karangan-karangan atau kitab-kitab susunan Al-Imam Ahmad bin Hanbal
tidak secara lengkap, tetapi menyebut.
Kitab-kitab terkenalnya yang telah diterbitkan (bercetak):
1) Al-Musnad (Kitab Hadith) yang terdiri dari
6 jilid, yang mengandungi 30,000 Hadith.
2) Al-Zuhd – Kitab yang menjadi fokus pembicaraan
3) Al-Radd `ala al-Zanadiqah fima bihi min Mutashabihi
al-Qur`an (Penolakan Terhadap Golongan Zindiq Pada Apa yang mentashabih Dengan
Al-Qur`an).
4) Al-Wara` - Tanbahan (ada pada Penulis).
Menurut Penerbit Imam Ahmad bin Hanbal ada menghasilkan kitab
Tarikh dan Al-Nasikh dan al-Mansukh.
Manakala tulisan-tulisan yang masih
bersifat naskhah (belum diterbitkan):
a) Al-Ashribah
(Minuman-Minuman)
b) Al-Masa`il (Masalah-Masalah)
c) Al`Ilal wa al-Rijal (`Illat dan Tokoh-tokoh).
Antara yang menulis tentang Al-Imam Ahmad
bin Hanbal ialah:
·
Ibn al-Jauzi dengan judul Manaqib al-Imam
Ahmad dan Sirah Perjalanannya
·
Abu Zahrah
dengan judul Ibn Hanbal Dirasat Kamilah `an Hayatihi wa Muallafatihi (Kajian
Lengkap Kehidupan Dan Karangan-Karangan Ibn Hanbal).
Sebagai Al-Imam yang berjuang bagi menegakkan Islam melalui
jihad keilmuan Al-Imam Ahmad bin Hanbal tidak terlepas dari menghadapi fitnah,
ancaman, bahkan tahanan (penjara).
Sebagaimana dimaklumi pada zaman kenaikan
kerajaan Abbasiyyah (bermula 132H.) berlaku bukan saja pertikaian dari segi
politik yang membawa kepada kejatuhan pemerintahan kerajaan Umawiyyah di Sham
(berpindah ke Andalus), tetapi juga berlaku pertikaian intelektual. Pada zaman
tersebut lahirnya faham Mu`tazilah, Qadariyyah, Jabariyyah dan Ahlu al-Sunnah
wa al-Jama`ah, di samping pecahan-pecahan yang lain. Karajaan Abbasiyyah pada
umumnya adalah pendukung bagi fahaman Mu`tazilah-Qadariyyah. Ini sesuai dengan
prinsip perjuangan aliran ini dengan Kerajaan Abbasiyyah yang berslogankan – Wajib
mengubah pihak yang menyeleweng
(Umawiyyah). Manusia adalah diberi kuasa
oleh Allah melakukan kehendak dan
qudratnya.
Al-Imam
Ahmad bin Hanbal, termasuk al-Imam Shafie adalah berada di dalam zaman
kenaikan Kerajaan Abbasiyyah. Antara persoalan falsafah yang menjadi pertikaian
pada masa tersebut, ialah Al-Qur`an sebagai kalam Allah, adakah Qadim atau
Baharu. Al-Imam Ahmad berdiri teguh dengan pendapat bahawa Al-Qur`an adalah
Qadim, bukan Baharu – Kena Jadi, sebagaimana dipegang oleh pihak
Mu`tazilah-Qadariyyah.
Berhubung dengan pegangan dan pendirian
Al-Imam Ahmad bin Hanbal yang bercanggah dengan pegangan rasmi kerajaan
Abbasiyyah pada masa itu, maka Khalifah al-Ma`mun (198H. – 218H.) telah
memanggil Al-Imam Ahmad bin Hanbal berhubung dengan pegangannya tentang
Qadimnya Al-Qur`an. Tetapi di dalam masa dibicarakan Al-Imam Ahmad bin Hanbal
Khalifah al-Ma`mun meninggal dunia, tetapi Al-Imam Ahmad bin Hanbal tidak
terlepas dari tuduhan, bahkan Khalifah Al-Mu`tasim (218-227H.) yang menggantikan
Khalifah al-Ma`mun meneruskan polisi Khalifah al-Ma`mun. Kes pegangan Al-Imam
Ahmad bin Hanbal didengar, beliau didapati bersalah dan beliau telah dihukum
penjara dan merengkok dalam tahanan selama 28 bulan kerana keengganannya
mengatakan `Al-Qur`an Makhluk !``. Beliau dilepaskan dari penjara pada tahun
(220H.). Al-Wathiq (227-232H.) yang menggantikan Al-Mu`tasim tidak mengapakan
al-Imam Ahmad bin Hanbal, tetapi pada zaman pemerintahan Al-Mutawakkil
(232-247H.) yang teraju pemerintahan mulai dikuasai oleh tentera-tentera Turki
yang diberi kepercayaan sejak Al-Wathiq menjadi tentera negara dan membelakangi
keturunan `Arab, maka politik pemerintahan ditentukan oleh pahlawan-pahlawan
Turki – termasuk menaik dan menurunkan khalifah. Di dalam keadaan lemah ini,
maka Khalifah Al-Mutawkkil memuliakan Al-Imam Ahmad bin Hanbal dan
meletakkannya sebagai Ulama Negara. Sebarang mesyuarat penting tidak berlangsung tanpa disertai oleh Al-Imam
Ahmad bin Hanbal. Kemuliaan yang diberi ini berterusan hinggalah meninggalnya
Al-Imam Ahmad bin Hanbal (m. 241H.).
Dapatlah dilihat jiwa ketasawufan pada diri
Al-Imam Ahmad bin Hanbal kental di dalam jihad kehidupannya. Sanggup berdepan dengan hukuman kerana
mempertahankan keyakinan yang dipegangnya, walaupun berdepan dengan hukuman
penjara. Beliau adalah tokoh keilmuan yang jitu. Beliau mempunyai Musnad Hadith
yang terkenal dengan - Musnad Imam Ahmad
yang mengandungi koleksi Hadith berjumlah 30,000 Hadith. Kealimannya di dalam
Al-Qur`an dan Al-Hadith melayakkannya mengeluarkan fatwa dan beliau
berkedudukan sebagai Imam Mazhab Empat. Beliau setara dengan imam-imam mazhab yang lain yang
mempunyai karya besar masing-masing dalam mana Al-Imam Malik dengan
al-Muwatta`, al-Imam al-Shafie dengan al-Umm dan al-Imam Abu Hanifah
dengan al-Fiqh al-Akbar dan al-Asgharnya
dan Al-Imam Ahmad dengan Musnadnya.
Di dalam bidang tasawuf, walaupun jarang mereka
yang meletakkan Al-Imam Ahmad bin Hanbal sebagai tokoh sufi yang penting,
tetapi adalah jelas bahawa dengan kehidupan dan jiwa kesufiannya beliau adalah
pembawa jiwa sufi, bahkan menyusun karya yang berhubung dengan tasawuf iaitu
karya Al-Imam Ahmad bin Hanbal yang jelas iaitu:
1) Al-Zuhd
2) Al-Wara`
Beliau bersama Abdullah bin al-Mubarak
adalah sama mempelopori pendekatan tasawuf terawal, iaitu `Zuhd` . Kedua-duanya
mengambil pendekatan penulisan gaya Hadith di dalam menyusun karya
masing-masing. Bukti berkarya dari
Abdullah bin al-Mubarak dan al-Imam Ahmad bin Hanbal jelas bahawa tasawuf
adalah Turath keilmuan Islam yang asal yang berkembang di dalam rahim peradaban
dan tamadun Islam sebagaimana keilmuan-keilmuan Islam yang lain.
Sekian.
No comments:
Post a Comment