BBB, 18 Syawal 1437 = 23 Julai 2016 (Sabtu):
Sebagaimana
tajuk yang dibawa oleh Kitab al-Zuhd, maka sudah tentulah kandungan yang
dibawa oleh kitab ini ialah persoalan-persoalan yang berhubung dengan zuhud,
iaitu sebagaimana telah disebutkan ia
adalah nama dan judul awal bagi maksud keilmuan yang kemudiannya
dikenali sebagai tasawuf.
Kitab Al-Zuhd yang dihasilkan oleh Al-`Alim
al-Rabbani wal Siddiq al-Thani al-Imam Abi `Abdillah Ahmad bin Muhammad bin
Hanbal al-Shaybani (164-241H./780-855M.) diterbitkan oleh Raji` al-Naskhah wa
Dhabti A`lamiha Lujnah min al`Ulama` bi Ishraf al-Nashir – Dar al-Kutub
al-`Ilmiyyah, Beirut, Lubnan yang cetakan pertamanya 1403H./1983M. Buku ini
berjilid rapi dan menarik adalah setebal 480 hlm. Penulis berpeluang memiliki
buku ini dengan membelinya ketika menunaikan fardhu Haji bagi kali
pertama dengan isteri dan membelinya di Makkah al-Mukarramah pada 03 Dhul Hijjah 1405 bersamaan 19 Ogos
1985 dengan harga 15 riyal Sa`udi. Kitab al-Zuhd adalah setebal 480
halaman. Bagi buku ini tidak disebut
siapa penyelenggaranya, ianya dimulakan dengan kata-kata Penerbit secara
ringkas yang lebih sedikit dari sehalaman, diikuti dengan Tarjamah Al-Imam Ahmad bin Hanbal
sebanyak tiga halaman dan dikuti dengan
kandungan kitab yang sebagaimana telah disebut adalah mengambil gaya persuratan
Hadith.
Kandungan Kitab al-Zuhd ialah mengenai Zuhud para al-anbiya`
(rasul-rasaul), empat khulafa` al-Rashidin, para sahabat dan zuhhad yang
kesemuanya berjumlah 53 orang).
Pada
kata pengantar penerbit yang ringkas, tetapi menarik, maka selepas
basmalah, hamdalah dan salawat terhadap Nabi Muhammad s.a.w. kata penerbit
bermaksud:
Adapun kemudian daripada itu:
Berfirman Allah Ta`ala bermaksud:
``Sesungguhnya janji Allah itu adalah
benar, maka janganlah kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia dan jangan pula
kamu diperdayakan oleh bisikan dan ajakan syaitan yang menyebabkan kamu berani
melanggar perintah Allah`` (Luqman: 33).
Dan firman Allah Ta`ala lagi bermaksud:
``Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada
manusia, kesukaan kepada benda-benda yang dingini nafsu, iaitu
perempuan-perempuan dan anak pinak, harta benda yang banyak berpikul-pikul dari
emas dan perak, kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih, dan binatang-binatang
ternak, serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu adalah kesenangan hidup di
dunia, dan ingatlah pada sisi Allah ada
(tempat) kembali yang sebaik-baik (iaitu syurga) – (Ali `Imran: 14).
Seterusnya penerbit membawa Hadith-Hadith
yang bertemakan tasawuf:
Daripada Abi Sa`id al-Khudri r.a. berkata,
``Rasulullah s.a.w. berdiri di atas mimbar dan kami duduk sekelilingnya, maka
Baginda bersabda bermaksud:
``Daripada perkara yang aku takut ke atas
kamu selepas ketiadaanku, apa yang terbuka kepada kamu daripada bunga dunia dan
hiasannya.``
Tambah lagi penerb it:
Daripada Anas r.a. bahawasanya Nabi s.a.w.
bersabda bermaksud:
``Allahumma, tidak ada kehidupan, melainkan
kehidupan akhirat.``
Kata penerbit:
Ditangan kita `Kitab al-Zuhd` bagi Imam
al-`Allamah Ahmad bin Hanbal yang menerangkan tentang zuhud para anbiya` yang
diketua mereka itu Nai Muhammad bin Abdullah alayhim al-salat wa al-salam. Juga
dibentangkan kepada kita zuhud para sahabat r.anhum diredhai mereka itu dan
diikuti para zuhhad dari kalangan tabi`in. Al-Imam Ahmad bin Hanbal menampilkan
kitabnya secara tunggal dari segi judul `al-Zuhd`.
Berkata Ibn Taimiyyah r.h.a. tatkala
disebut dihadapannya tajuk `al-Zuhd`, katanya,
``Sebaik-baik apa yang dikarang padanya
ialah `Kitab al-Zuhd` yang dikarang oleh Imam Ahmad bin Hanbal.``
Tasmbah penerbit, ``Melihat kepada
kepentingan kitab ini dan faedah yang diharap daripadanya, kita mengambil
tanggungjawab dengan memberi khidmat, dengan apa yang boleh memudahkan kita
dari segi kesungguhan dengan mengisi maktabah muslim dengan bahan keilmuan
yang praktikal, kitab yang begitu berharga yang tidak dapat tidak perlu dibaca
dan mengambil faedah daripadanya.
Adapun bahagian kedua, yakni berkenaan
latar al-Imam Ahmad bin Hanbal, kita telah merumuskan kandungan dalam tulisan
kita yang lepas.
Sebagaimana telah disebutkan bahawa Kitab
Al-Zuhd ialah mengenai kezuhudan para anbiya`, sahabat dan para zuhhad, iaitu
bermula dengan kezuhudan Nabi Muhammad s.a.w. bermula dari halaman 8 sehingga halaman 43 yang setiap halama
antara 5 – 7 Hadith. Tetapi bagi Hadith
permulaan tentang Nabi Muhammad s.a.w. sanad dengan para rawinya agak panjang
mengambil ruang tiga perempat halaman (hanya tiga Hadith. Maka Hadith pertama
selepas bermula dengan basmalah:
Mengkhabarkan kami al-Shaykh al-Jalil
al-`Adlu Nasir al-Din Abu `Abdullah Muhammad bin Yusuf bin Muhammad bin
`Abdullah al-Dimashqi al-Shafi`i dikenali dengan Ibn al-Minhar dengan membaca
kepadanya dan kami mendengar pada bulan-bulan daripada tahun 708H. dikatakan
kepadanya. Menmgkhabarkan kami oleh al-Shaykh Imam yang dipercayai Taqiyyuddin
Abu Muhammad Abdul Rahman bin Abi al-Fahm bin Abdul Rahman al-Baladini
al-`Abbasi. Mengkhabarkan kami oleh Abu al-Qasim Yahya bin As`ad bin Yahya bin
Bulish al-Tajir daripada Abi Talib Abdil Qadir bin Muhammad bin Yusuf
al-Yusufi. Memberitakan kami oleh Abu `Ali Hasan bin `Ali bin Muhammad bin `Ali
bin al-Madhhab membaca kepadanya pada bulan Rabi`ul Awwal tahun 443H.
Mengkhabarkan kami oleh Abu Bakar Ahmad bin Ja`afar bin Hamdan bin Malik
al-Qati`i.
Bercakap kepada kami oleh `Abdul Rahman
`Abdullah bin Ahmad bin Muhammad bin Hanbal r.a. berkata, bercakap kepadaku Abi
Ahmad bin Muhammad bin Hanbal bin Hilal bin Asad bin Kinanah, bercakap kepada
kami Yazid bin Harun, memberitakan kami Muhammad bin Mitraf daripada Zaid bin
``Siapa pergi dan pulang (berulang) ke
masjid disediakan Allah `Azza wa Jalla kepadanya di dalam syurga tempat boleh
bergerak sebagaimana dia pergi mari``.
Demikianlah contoh riwayat bagi sanad
pertama dan permulaan yang agak panjang yang membawa kepada matan Hadith daripada Nabi Muhammad s.a.w. Kaedah
menyampaikan maklumat sedemikian adalah berterusan selanjutnya menurut
topik-topik berkenaan, tetapi tidak sepanjang riwayat oleh rawi-rawi pada sanad
bagi Hadith pertama ini.
Sekian.
No comments:
Post a Comment